Zeci de mii de euro pentru promovare turistică, la Târgoviște. Cum sunt cheltuiți banii publici. Contracte cu dedicație?

În urmă cu doar două zile, la București, la ROMEXPO, s-a încheiat ediția de toamnă a Târgului de Turism al României (n.m: 10-13 noiembrie 2022). Târgul în sine, ca de obicei, este un bun prilej, pentru multe administrații publice din România, de a cheltui banii publici, pe așa numite acțiuni, justificate se spune, de promovare a comunității și a turismului local.

Sursa foto: Târgul de Turism al României ROMEXPO/ Facebook

În spatele unei idei generoase și cât se poate de corecte, și anume aceea că autoritatea locală trebui să fie proactivă și să încerce să valorifice potențialului turistic al zonei, alături de privații ce sunt direct interesați de acest lucru, sunt și multe, prea multe probabil, acțiuni de promovare ce nu se justifică, în sensul în care comunitatea promovată, sau arealul promovat, nu are nicio treabă cu turismul, actual sau viitor. Potențialul dezvoltării turistice, indiferent de reclamă, fiind apropiat de zero, din prea multe motive pentru a le expune într-un spațiu restrâns precum acesta, și în mod clar nu într-o analiză generalizantă.

Foto: Stand Dâmbovița la Târguv de Turism al României, ediție noiembrie 2022 (Sursa foto: Corneliu Ștefan/facebook)

La Târgul de Turism al României , ediția 10-13 noiembrie 2022, județul Dâmbovița a fost reprezentat, ca și la edițiile precedente, printr-un stand comun al CJ Dâmbovița și Primăria Târgoviște, un stand în care expunerea este de 95 euro/mp, în total fiind plătite cam 4000 de euro, pentru închiriere spațiu de expunere, de către cele două UAT-uri amintite anterior (detalii aici, proiect de hotărâre asociere CJ Dâmbovița-Primăria Târgoviște). Evident că suma aceasta nu reprezintă totalul plătit pentru promovarea zonei dâmbovițene, la Târgul de Turism. Chiar și așa, pentru sumele cheltuite, 10.000 de euro să spunem, se poate găsi ușor o justificare și oricum această cheltuială este cât se poate de legală. Despre oportunitate nu are sens să discutăm, fiind mai degrabă vorba de o interpretare subiectivă.

Foto: Stand Dâmbovița la Târguv de Turism al României, ediție noiembrie 2022 (Sursa foto: Corneliu Ștefan/facebook)

Mai puțin oportună și cu siguranță deloc dorită a fi mediatizată este altă acțiune. De această dată a Primăriei Târgoviște. În luna octombrie 2022, Primăria Târgoviște, prin achiziție directă în SICAP, încheia un contract de Achiziție servicii de fotografie și grafica pentru realizarea de materiale de promovare turistică, cu o firmă din Brașov. Un contract în valoare de peste 11.000 de euro. Mai exact 55.000 de lei.

Așa cum spune contractul, este vorba despre Servicii de fotografie si grafica pentru realizarea de materiale de promovare turistică a Municipiului Targoviste (album de fotografie, broșura de prezentare și expozitie de fotografie).

Foto: Contracte SICAP , achiziție directă Municipiul Târgoviște (captură sicap.ai/achizitii)

Încă o dată: 11.000 de euro pentru un album de fotografii și o expoziție de fotografie și promovarea turistică a Târgoviștei. Deși nu este specificat cel mai probabil chiar promovarea de la Târgul de Turism din data de 10-13 noiembrie 2022.

Dată fiind alocarea directă, adică ofertantul transmite în SICAP o ofertă de care știu doar el și cel care plătește, în aparență totul fiind la vedere si cât se poate de deschis, valoarea este imensă având în vedere cerințele, iar profesioniștii în domeniu, alții decât cei de la SC PhotoLife SRL, se pot pronunța mai bine cu privire la “scorul” cu care au fost achiziționate serviciile de fotografie.

Indiciile Valahia Media fiind acelea că este vorba de o afacere, de multe mii de euro, pentru cineva anume, și în niciun caz nefiind vorba de părțile ce apar în acest contract. Pentru acest lucru însă neputând fi făcută o analiză pertinentă decât de către cei abilitați să spună dacă este vorba de supraevaluare a unor servicii și de cheltuirea iresponsabilă a fondurilor publice.

Firma brașoveană SC Photo Life SRL, ce a obținut cadoul de la Primăria Târgoviște, este una cu vechime dar doar o firmă de apartament, fără niciun angajat în toată existența sa din 2007 și până acum (vezi foto mai sus). Cu atât mai mult putând fi generate suspiciuni cu privire la acest contract, unul în care Primăria Târgoviște este extrem de generoasă, ca să folosim un eufemism.

Sursa foto: Daniel Cristian Stan/ facebook

De alfel, atunci când vine vorba de promovare, la Târgoviște, nu există limită în cheltuirea banilor publici. Poate că e bine și este “ce trebuie”, dar cel mai important este să știi. Pentru exemplificare iată, mai jos, două exemple din 2022, așa cum au fost ele reliefate în spațiul Valahia Media.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *