Cu doar câteva zile în urmă scriam despre DJ 714, un drum ce este în administrarea CJ Dâmbovița și care, din multe puncte de vedere, reprezintă aproape un blestem. Fie pentru cei care se încumetă să îl traverseze cu mașina, fie pentru cei care îl au în administrare, fie pentru dâmbovițeni, pur și simplu, ce nici măcar nu au habar că din banii lor, aici, pe DJ 714, s-au îngropat, la figurat vorbind, zeci ( dacă nu sute) de miliarde de lei vechi.
Aici puteți regăsi articolul, din data de 6 noiembrie 2021, despre DJ 714 și cea mai recentă alocare financiară pentru reabilitarea arterei:
Revolta administratorului drumului
Cu ce beneficiu comun, se tot fac aceste “reabilitări”? veți întreba, probabil. Aproape niciunul, fiind vorba doar de un beneficiul imediat ( lucrările efectuate sunt, de cele mai multe ori, unele ce vor fi distruse de “natura ostilă”, cum s-a întâmplat deja, la următorul eveniment major, din zonă), și doar al unora, ce rostogolesc frecvent, și prin spațiul public, marota unui spațiu (stațiunea Padina-Peștera) ce odată ce va avea asigurate toate condițiile de dezvoltare ( inclusiv cea a drumului de acces, prin DJ 714) va aduce bunăstarea în buzunarele tuturor celor aproximativ 500.000 de dâmbovițeni. Evident că acest lucru nu este posibil ( cel cu bunăstarea comună) dar, atâta timp cât sunt destui cei care, motivați sau nu, susțin acestă idee, majoritatea necesară și suficientă se pare că a fost creată, pentru a acredita, tot public, acestă idee fixă ( o idiosincrazie în limbaj mai putin colocvial). Până acolo însă, adică la “bunăstarea comună și cornul abundenței revărsat asupra dâmbovițenilor”, rămân “micile amănunte”, pe care aproape nimeni nu vrea “să le vadă”.
În data de 10 noiembrie 2021, președintele CJ Dâmbovița, Corneliu Ștefan, “vitupera” în spațiul facebook la adresa unuor entități economice, ce se ocupă cu exploatarea materialului lemnos din zona Padina-Peștera ( o zonă protejată, din Parcul Național Bucegi, dar unde statul, generos din fire, a lăsat ca puternicii zilei, de la un moment saul altul, să dețină proprietăți întinse de pădure, în posesia cărora au intrat prin transfer de proprietate, proprietăți pe care le exploatează după bunul plac). Așadar, Corneliu Ștefan scria că:
“Muncim și investim bani pentru ca, la final, să constatăm că tot ceea ce am făcut a fost în zadar!!!Este și cazul drumului județean din munte, DJ 714, tronsonul dintre comuna Moroeni, sat Glod, și Zănoaga, porțiune de drum distrusă de camioanele exploatațiilor forestiere din zonă. (…)”
Ilustrarea este cu două fotografii în care apare, atenție, un segment de drum de pământ ( categorie drum forestier cel mult, dacă ar fi posibil ca acest segment să fie încadrat în categoria normală, dupa cum arată, și nicidecum de DJ) brăzdat de câteva șanțuri, ce au fost făcute, evident, de mașini de mare tonaj, ce au trecut pestre o porțiune de drum udă ( ploaie, zăpadă, are mai puțină importanță). Și căruțe dacă treceau prin zonă, drumul cu pricina ar fi arătat aproape la fel, probabil, nefiind vorba de cine știe ce arteră cu asfalt sau de investiții de substanță ( făcute de CJD, adică administratorul drumului, cum se amintește în postarea președintelui CJD). Dar, iată postarea integrală:
Au urmat sute de like-uri și aprecieri, dar și blesteme, la adresa celor ce distrug zona, adică firmele, particularii ce taie copacii și distrug drumul, dar aproape toate acestea fără o minimă documentare cu privire la realitatea din teren. Că, în România, dispar pădurile de parcă nici nu ar fi existat vreodată este o realitate, pe care o întâlnim și în zona Padina-Peștera și nu de ieri de azi, ci de câteva decenii.
Problema cea mai mare, ce stârnește și revolta mai sus amintită, este că o fac și alții, de fapt, în vreme ce visul stațiunii Padina-Peștera ( un resort în mijlocul naturii, și al pădurii) pare din ce în ce mai departe de adevăr ( construcțiiile vor apare, dar vor fi, cel mai probabil, într-o zonă defrișată și fără atractivitatea de acum, încă).
Anunțul președintelui CJ Dâmbovița, cu privire la introducerea unor restricții de circulație, pe DJ 714, ce ar fi menite să ii împiedice pe cei care exploatează material lemnos să o mai facă este lipsit de seriozitate: Nu se poate restricționa dreptul la muncă, prin astfel de măsuri, atâta timp cât vorbim de o cale de acces din domeniul public. Restricțiile de tonaj pot fi doar temporare, iar CJ Dâmbovița poate fi obligat să asigure accesul în condiții optime în zonă, pe drumul pe care îl administrează ( unul ce este frecvent închis circulației auto, toate autoturismele, din cauza faptului că nu prezintă siguranță). Iată un anunț al celor de la serviciul rutier al IPJ Dâmbovița, din anul 2018:
În cursul anului 2016, în urma verificărilor efectuate de către polițiștii Serviciului Rutier, s-a constatat că drumurile din zona montană a comunei Moroeni, respectiv DJ 713, DJ713A, DJ714, drumul forestier Baraj Bolboci-Turbaria Lăptici-Cheile Tătarului, nu îndeplinesc condițiile minime de siguranță rutieră, motiv pentru care a fost dispusă măsura închiderii circulației rutiere până la punerea în siguranță, fiind realizată semnalizarea corespunzătoare a restricțiilor”
Comunicat IPJ Dâmbovița 17 sept.2018
Drumul, DJ 714, este reabilitat pe porțiuni, de zeci de ani, dar o bună parte a traseului( aproximativ 21,3 km în total) este în continuare unul de pământ. În 2018, tot în spațiul Valahia Media scriam următoarele:
DJ 714 este reabilitat doar pe porțiunea finală, una de plat (7,95 Km reabilitați între 2014 și 2016, de către Teldrum SA și CJ Dâmbovița, cu 10 milioane de lei)
( foto 5– Adrian Țuțuianu, președinte CJ Dâmbovița, la acea vreme, inaugurează drumul făcut de firma cu care Liviu Dragnea spune că nu are nicio legătură, TelDrum SA) accesul către platoul Padina Peștera, pe acest traseu, este pe riscul și cheltuiala oricui se încumetă la această aventură, având în vedere că primii km (aproximativ 8 km) ai DJ 714 sunt aproape impracticabili, în special în perioada sezonului ploios.
În afara reabilitărilor pe bucăți, ale DJ 714, de-a lungul anilor, administratorul arterei a plătit zeci de miliarde de lei vechi pentru întreținerea arterei, pe timp de iarnă. În anul 2016, suma de 2,5 miliarde lei era plătită de CJ Dâmbovița pentru: “Lucrări de întreținere pe DJ 714 Glod-Sanatoriul Moroieni, Lungime=5 Km” . Ulterior, în vara anului 2016, situația arăta așa (n.m: – în materialul video de mai jos, realizat de televiziunea regională MDI TV, autorul articolului de față a contribut doar cu asigurarea… vocii de fundal):
Este doar un exemplu, ce poate da dimensiunea exactă a fondurilor cheltuite de-a lungul timpului, pentru întreținerea acestei artere, una în care, și la propriu dar și la figurat, au fost “îngropate” sume importante din bugetele județului Dâmbovița, și nu numai de aici.
Problema DJ 714 este departe de a fi închisă. Și nicidecum nu este una simplă. Soluția îngropării fondurilor comune, în această arteră, nu poate continua, atâta timp cât rezultatul este unul singur: Groapa se face tot mai mare și înghite din ce în ce mai mult, iar beneficiile, cele reale și comune, sunt aproape inexistente.
P.S.
Cum informațiile conținute în acest material reprezintă doar abordarea și părerea autorului, și nu sunt condiționate, în niciun fel, de părerile “actorilor” implicați în acestă poveste, în sensul în care nu am prezentat (cum se întâmplă, în bună măsură, în ceea se autodefinește ca mass media ) doar părerea unei părți implicate, una ce eventual și stipendiază suficient asfel de atitudini ( ce nu au legătură cu principiul fundamental ce stă la baza existenței mass-media) autorul are doar rugămintea ca orice fel de reacție să fie exprimată, eventual, doar după ce este lecturat întregul material ( cum ar veni, în cunoștință de cauză). Cu muțumiri anticipate,
A bon entendeur, salut!