Un fenomen, ce se agravează pe zi ce trece și care doar printr-o “aliniere fericită a planetelor” nu a produs, încă, consecințe dramatice, este în plină expansiune la Târgoviște. Începând din 26 martie 2021, în municipiul reședință de județ din Dâmbovița, un investitor privat a pus la dispoziția publicului serviciul de circulație cu trotinete electrice ( detalii aici- Valahia Media).
Rapid, “fenomenul” a luat amploare, iar necazurile nu au întârziat să apară, un adevărat haos fiind generat, atât de inconștiența specifică vârstei celor ce folosesc acest mijloc de locomoție ( în procent covârșitor adolescenți), cât și de îngăduința celor ce ar putea să impună măsuri mai restrictive de circulație pentru amatorii de distracție pe dou roți (eventual și coerciția prin amenzi). Totul a făcut ca, la Târgoviște, la fel cum s-a întâmplat și în alte părți ale țării, circulația cu astfel de mijloace de locomoție să fie privită ca o posibilitate de “fun”, fără a respecta nicio regulă de circulație.
In primele 6 luni ale anului 2020, in Romania, s-au produs 76 de accidente rutiere in care au fost implicate trotinete electrice, in urma carora 22 de persoane au fost ranite grav si 55 au fost ranite usor.In anul 2019, au fost inregistrate 187 de accidente rutiere in care au fost implicate trotinete electrice, in urma carora o persoana a decedat, 45 de persoane au fost ranite grav si 145 au fost ranite usor”, transmitea, în iulie 2020, IGPR
În mai 2021, la doar 3 luni distanță de momentul în care serviciul de transport alternativ a devenit disponibil și la Târgoviște, situația părea deja scăpată de sub control. Iată un articol “doveditor”, de la acea vreme (cazuri concrete)
În iulie 2021, polițiștii de la IPJ Dâmbovița au anunțat că desfășoară o campanie de informare a participanților la trafic, ce utilizează trotinetele electrice, la Târgoviște:
Pe parcursul zilei de ieri, 15 iulie, polițiștii de la structura de analiză și prevenire a criminalității și de la Serviciul Rutier au fost prezenți pe principalele drumuri publice din municipiul Târgoviște, unde au discutat cu cetățenii care se deplasau cu trotinetele electrice pentru a le reaminti regulile de circulație, precum și consecințele care se produc atunci când aceștia încalcă normele rutiere.Astfel, polițiștii au sfătuit persoanele întâlnite să manifeste o atenție deosebită la cei din jur și să efectueze fiecare manevră în condiții de siguranță, după o temeinică asigurare. Dacă un drum este prevăzut cu pistă pentru biciclete, trotinetele electrice trebuie să fie conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.Î n circulația pe drumurile publice trotineta electrică trebuie să fie echipată cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. De altfel, este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.În cazul în care pe drumul public circulă mai multe trotinete electrice, acestea trebuie conduse numai pe un singur rând.Totodată, conducătorul trotinetei trebuie să aibă cel puțin 14 ani și îi este interzis să transporte pasageri pe trotineta.
Comunicat de presă IPJ Dâmbovița
Legislația a fost modificată prin OUG, pentru circulația trotinetelor electrice, în urmă cu câțiva ani, tocmai pentru a permite circulația acestor mijloace de locomoție pe drumurile publice. Numai că, chiar și în condițiile unei legislații mai permisive, regulile nu sunt respectate, cum se întâmplă și la Târgoviște. De la 18 ani, vârsta a scăzut la 14 ani. Dar, în absența unor piste dedicate bicicletelor, circulația trotinetelor electrice se defășoară fie pe trotuar, printre pietoni (lucru interzis legal, dar nesancționat vreodată), fie pur și simplu pe stradă. Adică acolo unde copii (mulți chiar sub 14 ani, lucru iarăși interzis de lege, dar nesancționat) se avântă printre mașini, fără a respecta vreo regulă de circulație ( cum ar fi, spre exemplu, obligativitea de a purta cască de protecție, pentru oricine are sub 16 ani. Ați văzut pe cineva cu cască de protecție?). Despre circulatul în coloană, pe drumurile publice, sau interdicția transportului de pasageri nici nu mai are sens să vorbim. Aceste lucruri nu există, pentru cei mai multi dintre cei care utilizează trotinetele electrice.
“Bătutul prietenesc pe umăr”, venit din partea polițiștilor, prin prezentarea pericolelor la care se expun, și, mai ales, îi expun pe alții, nu mai este suficient, nici la Târgoviște.
Dar nu s-a întâmplat, încă, nimic dramatic, nu au fost accidente, de ce atâta înverșunare?
Pentru că se va întâmpla, iar, atunci măcar, scuza cu “n-am știut care sunt regulile, nu ne-a spus nimeni”, nu va putea sta în picioare și poate că, atunci, indexul va fi îndreptat către principalii vinovați pentru producerea acelei tragedii. Fără a căuta vinovați, ca de obicei răspunsul la acestă problemă se poate afla doar încercând identificarea răspunsului la întrebarea: “Cui (Quid) Prodest? ” (lat.– Cui, la ce, folosește?)