O poveste cu bani, drumuri, firme și…atât

Pentru că povestea-i lungă și răbdarea nu e niciodată pe măsură am să intru direct în subiect.

Primarul Târgoviștei, Cristian Stan, a anunțat, cu evidentă satisfacție, că, “onor” instituția pe care o conduce a reușit să obțină 2,4 milioane de lei.

Banii, conform spuselor edilului șef, sunt recuperați în urma unei executări silite a firmei (n.m. Delta ACM 93) ce a realizat în oraș (n.m. Municipiul Târgoviște) lucrările de reabilitare urbană din microraiounul VI (PIDU A– cum sunt ele cunoscute de târgovișteni). Motivul executării silite îl constituie nerespectarea termenelor de execuție, de către cei de la Delta ACM, pentru respectivul proiect.

Foarte bine! PIDU A (unde Delta ACM a fost titular de asociere) a reprezentat un proiect derulat între septembrie 2010- iunie 2016, deci aproape șase ani, mult peste ce era programat inițial, și a însemnat reabilitarea totală, cu un cost de aproximativ 51 milioane de lei (39 milioane de lei fonduri europene, restul din buzunarul administrației locale), a unui întreg cartier.

Toate bune și frumoase. Numai că, s-ar putea să fie câteva amănunte ce să vă determine să… vă opriți din aplaudat. Mai bine pregătiți-vă  corzile vocale, s-ar putea să fie suprasolicitate la … “fluierat”.

 

Delta ACM 93

Firma ce a realizat lucrările este, mai bine spus a fost, unul dintre actorii principali pe piața construcțiilor din România, în ultimii 25 de ani (n.m. a fost înființată în 1993). Contractele, cu fonduri publice, au curs pe bandă rulantă, începând din anii 2000. Și, poate cel mai important, abonatul la lucrări publice, Delta ACM 93, nu a avut a se plânge niciodată, indiferent de culoarea administrației locale, de lipsa unor astfel de contracte (sectorul 3 București, prin primarii,Liviu Negoiță-PDL, iar apoi prin Robert Negoiță-PSD, este exemplul cel mai concludent). Iată o situație oficială a datelor financiare ale firmei.

Am subliniat cu albastru cel mai bun an (2010) profit de peste 106 milioane de lei (769 de angajați) și cu roșu cel mai prost an (2017) , profit de doar 1,8 milioane de lei, angajați 512, datorii de peste 300 de milioane de lei.

Păi, cum? Păi, simplu

Rețeta: Companiile cu probleme aparente (n.m. firme antamate politic, dar care nu mai pot primi contracte cu dedicație, așa cum primeau cu ceva vreme în urmă) sunt “naționalizate”. Și asta de câțiva ani (exemplele sunt numeroase). Statul, de comun acord cu patronatul, acționând în acest sens, asta după ce, anterior, firmele, pe care au pus ochii unii sau alții, de prin politică, primesc un certificat negativ, prin care nu mai pot participa la licitații.În cazul de față ,Delta ACM dădea semne că va deveni “de stat” de câțiva ani.

Așa că nu a fost nicio surpriză când, în 2018,în luna august, Primăria sectorului 3 București (primar Robert Negoiță – PSD) cumpără, contra sumei de 5 milioane de euro, de la Delta ACM 93, fabrica de prefabricate, fabrică ce intră în patrimoniul. “Administrare Străzi S3 SRL” (firmă a primăriei sectorului 3)

Conform paginii oficiale a celor de la Delta (neactualizată de ceva vreme) între marile realizări ale firmei (vezi foto) stau multe dintre contractele obținute fără licitație de la stat (Primăria București,în mod special). Se poate remarca că, din patrimoniul de lucrări de “frotispiciu”, nu face parte PIDU A de la Târgoviște, ci Complexul Turistic de Natație (tot de la Târgoviște și realizat tot cu vreo 20 de milioane de euro, tot de către Delta ACM 93)

Era oricum vorba de vechea firmă “Delta”. Asta pentru că, între timp (2018), firma mai naște o alta, ce preia o parte din active, în vreme ce datoriile (cele peste 300 de milioane de lei) rămân în sarcina firmei mamă. Firmă ce devine numai “bună” de preluat, de către stat, prin Robert Negoiță (primar PSD al sectorului 3, unul dintre cei mai mari datornici la stat, “pe persoană fizică”, obligații fiscale în 2018, atenție! de 238,3 milioane de lei). Asta se întâmplă în luna august 2018.(foto contract)

Planul a funcționat cu Delta ACM, după ce 51% din acțiuni au fost cumpărate la prețul de 1 leu, de către Primăria Sectorului 3 (primar Robert Negoiță, PSD, în 27 august 2018).

De ce să cumperi o firmă cu datorii uriașe și să o transformi în firmă de stat? Pentru că statul sunt “ei”, un stat întradevăr paralel, ce folosește  banii contribuabililor,angajând, fară licitații,  lucrări de zeci de milioane de euro, fac majorari de capital și alte manevre financiare,la firmele ce aparțin de administrațiile locale, iar câștigurile ajung unde trebuie . La nevoie, compania poate fi distrusă, iar contractele reziliate.

Așadar, executarea silită, de care vorbeam, la începutul acestui material, în sumă de 2,4 milioane de lei, pentru cei de la Delta ACM, de care amintea și primarul Târgoviștei, este o executare silită a Primăriei Sectorului 3,prin Administrare Străzi S3 SRL. De fapt, nici măcar.

Guvernul acordă un împrumut “Metrorex,” care ajunge și in buzunarele DELTA

DELTA, înainte  să fie preluata de Sectorul 3, mai primește niște bani de la stat, chiar dacă indirect. Astfel, într-un proiect de ordonanță, emis anul acesta, se precizează că:

“Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 privind înfiinţarea Fondului naţional de dezvoltare, aprobată prin Legea nr. 186/2008, cu modificările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice acordă, la solicitarea Societăţii Metrorex S.A., un împrumut în lei, în condiţii de piaţă, în cuantum de 188.353.748,30 lei, din venituri rezultate din privatizare, pe o perioadă de 10 ani, în vederea acoperirii obligaţiilor de plată instituite de instanţele judecătoreşti în sarcina Metrorex prin hotărâre definitivă, către Asocierea Astaldi S.p.A – FCC Construccion S.A., Delta A.C.M. 93 S.R.L., AB Construct”.

Cine este statul, în momentul de față, nu cred că are sens să subliniem.Dar, pentru că tot vorbeam de stat, să revenim la Delta și la istoricul său, ce are legătură cu o firmă ce nu se poate să nu provoace cel puțin o exclamație, în momentul în care îi auziți numele. Așadar

 

Legătura – Tel Drum

 

Tel Drum? Firma cu valiza găsită în Teleorman, despre care domnul Dragnea ne spune că, dacă nu era presa, nici nu știa bine cum se numește? Aaa, deci știți despre ce e vorba.

Ei bine, revenind în registrul grav. Ca și Delta ACM și Tel Drum, de multe ori împreună, este una dintre firmele abonate la contractele de dezăpezire și reabilitări rutiere, ale administrațiilor publice. Spre exemplu la Slatina (e doar unul dintre exemple) cele două firme câștigă fiecare câte un lot, dintr-un contract de reabilitare stradală, prin 2013. Un contract-cadru, încheiat, în 2013 cu Tel Drum şi Delta ACM, pe patru ani, pentru peste 100 milioane lei, de către Primăria Slatina. Și ca sa fie totul clar, firma ce a realizat studiile de fezabilitate pentru respectivele lucrări, “KXL”,  este firma care apare în cel de-al treilea dosar întocmit de procurorii DNA, pe numele fostului primar din Slatina, Darius Vâlcov(mandat PDL și PSD), la denunţători. Vâlcov, la vremea aceea (2013), renunțase la mandatul de primar PSD, al Slatinei, pentru Parlament(mandat PSD), Primăria fiind preluata de un apropiat al acestuia.

-Cine este Vâlcov acum și ce legătură este cu Dragnea? Chiar mai are sens să amintesc?

-Cred că nu.

Așa cum spuneam, este unul dintre zecile de cazuri de acest fel – contracte cu încredințare directă, din bani publici.

 

Rezumat (P.S.)

Ca să rezumăm în doar câteva fraze: Primarul Târgoviștei prezintă ca o mare realizare personală, cei 2,4 milioane de lei luați, prin executare silită, de la Delta ACM 93. O firmă ce, de când se judecă (chiar și firma a acționat Primăria Târgoviște, în instanță – foto) cu administrația locală din Târgoviște, a devenit de stat, proprietate a Primăriei sectorului 3 București. O firmă ce primește ajutoare de la stat, după ce a dat chiar statul în judecată.O firmă ce a lucrat în paralel și în asociere cu Tel Drum, o firmă despre care Dragnea, Liviu Dragnea (cel mai putenic om în stat, zice lumea),spune că nu știe cine e și cam ce mai face.”

Și ce dacă?

Așa este. Și ce dacă? Bine că au luat banii. Dar dacă privim altfel:

Luând aceiași bani din “buzunarul mare”, în care adunăm toți, și, ulterior, plasând banii în cele “10 buzunare mici”, ale vestimentației, lăsând și câte un comision, de “uzură”, iar mai apoi întoarcem banii în “buzunarul mare”, nu înseamnă că suntem la fel de bogați, ca în momentul inițial. Ba, din contră.

Așa se întâmplă și cu , spre exemplu, kilometrii de autostradă din România. În “buzunarul mare” am avut pentru câteva mii, i-am împărțit în “buzunarele mici” și au rămas câteva sute. Acum îi întoarcem iar în “buzunarul mare” și au mai rămas doar pentru câteva zeci.

Cine-a “furat autostrăzile”?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *