Festivalul romanței, al sufletului românesc sau doar cel mai longeviv festival muzical din România. Sunt tot atâtea descrieri ale festivalului “Crizantema de Aur”, mai ales atunci când descrierea este regăsită în“paginile de aur” ale muzicii românești, cum sunt “alintate” analele ce vor fi consemnat istoria acestui festival, unul ce, în realitate, de la un an la altul, pare că are audiențe mai restrânse, unele ce tind spre un minim absolut. Dincolo de eventuale comentarii, ce ar viza calitatea actului artistic și necesitatea, sau nu, a existenței acestuia (n.m.– mai degrabă am putea vorbi, de cel puțin un deceniu, deja, de încercări succesive de resuscitare a acestuia), cert este că Târgoviștea are cu adevărat o pecete identitară și în “Crizantema de Aur”. Ceea ce nu înseamnă că este bine sau rău, neapărat. Ci doar este. Târgoviștea a fost deja ștampilată și cu simbolul (oricare ar fi acesta) orașului cu parolă, dar asta nu înseamnă că târgoviștenii vor fi trăind și actual (în 2023) cu blestemul anunțării cotidiene a unor sintagme secrete, un fel de “Sesam, deschide-te!”, la intrarea și ieșirea din oraș. Nicidecum. Așa cum nici “Crizantema de Aur” nu reprezintă unica rațiune de a fi a târgoviștenilor, în fiecare final de octombrie. Indiferent ce vor fi crezând unii sau alții, mai mult sau mai puțin trăitorii prin spațiul vechii Curți Domnești a Munteniei.
Foto: Teatrul “Tony Bulandra”, festivalul “Crizantema de Aur” 2021
Festivalul, ajuns la a 56-a ediție, a fost surghiunit, în ultimii ani, de la o sală la alta. Pe unde s-a putut, fiind ani la rând în care nu s-au vândut bilete, pentru că, pur și simplu, locurile din sală (maxim 300, Sala Mare a Teatrului Tony Bulandra din Târgoviște) au fost date doar pentru invitați. Asta în timp ce banii publici curgeau la fel de lin și abundent către organizatorii festivalului, ca și înainte, iar asta pentru că se “organiza un act artistic de înaltă ținută, la care pot să ia parte toți târgoviștenii”. Asta declarativ, pentru că, practic, banii i-au dat (n.m.– i-au și păpăt) doar pentru o întâlnire între “inițiați”. “Ei și-ai lor, pe banii tuturor. Evident. C-așa-i în <tenis>!” (vezi detalii și aici- Valahia Media, articol din 2018).
Foto: Festivallul “Crizantema de Aur”, la cinematograf “Independența”, octombrie 2022
Din 2022, festivalul “Crizantema de Aur” a fost mutat în sala proaspăt reabilitată a Cinematografului Independența (n.m.- redeschis pentru public din septembrie 2021), o incintă ce, pentru o săptămână, și-a pierdut funcțiunea de cinematograf (n.m.– Sala, reabilitată cu fonduri de la CNI, are specificat clar în contractul de reabilitare că va avea ca princială funcțiune pe aceea de cinematograf. Dar, trăim în România și... se poate orice).
Foto: Afiș “Crizantema de Aur” 2023
Trecând peste aceste răutăți nejustificate (n.m.– au primit deja această ștampilă, în anii precedenți), după cum au fost catalogate precedentele abordări ale subiectului, din paginile Valahia Media, trebuie spus că cel mai important a fost, întodeauna, faptul că, în fața emblemei “Crizantema de Aur”, buzunarele publice au fost întotdeuna mai sensibile, astfel că alocările financiare (Primăria Târgoviște și CJ Dâmbovița) au fost de ordinul a sute de mii de euro (pentru festival doar). Bani ce numai “parcimonios” nu se poate spune că au fost cheltuiți.
În 2023, ca de altfel și în ultimii ani (destul de mulți), organizarea festivalului este în sarcina Teatrului “Tony Bulandra”, instituție finanțată de Primăria Târgoviște (n.m.- dacă ar trăi din bilete, durata de viață a teatrului s-ar măsura doar în luni, probabil). Dincolo de alocări financiare (generoase și în 2023), în acest an a atras atenția o anomalie gastronomică, să-i spunem așa. Nu că ar fi singura anomalie, dar, cel puțin momentan, nu am identificat alta la fel de importantă pentru a fi adusă în prim-plan..
50.000 de lei (aproximativ 10.000 de euro) vor cheltui organizatorii festivalului “Crizantema de Aur” pentru 2000 de porții de mâncare (vezi mai jos extras document):
Ce e ciudat în contract? Mai întâi, masa este oferită pentru o perioadă de 6 zile (16-21 octombrie 2023), în condițiile în care festivalul va fi doar pe durata a 3 zile (19-21 octombrie). Cu alte cuvinte, trei zile în plus pentru masă, nu se știe pentru ce adăugate. Dar și fără vreo explicație măcar vag pertinentă a gestului, unul ce seamană mai degrabă cu șmechereștile “inginerii financiare” specifice ale tranziției spre economia de piață, cum pretențios au fost numiți anii ´90 ai secolului trecut, în România, unii de haos economic și legislativ, la modul absolut.
Așadar, două mese pe zi (vezi mai jos), timp de 6 zile. Deci, 2000 / (6×2) = 166 de persoane (aproximativ), la masa oferită de organizatori.
Sursa document: www.tonybulandra.ro
Evident că numărul (cel calculat, de 166 de persoane) este exagerat, probabil. Am numărat doar 26 de concurenți, plus două orchestre, plus un juriu de vreo 5 persoane. Să zicem, maxim 80 de persoane, timp de 3 zile și nu pentru 6 zile. Și nicidecum 166 de persoane, adică mai mult decât dublu. Și pentru 6 zile.
Dar, cum banii sunt publici, înseamnă că pentru ei nu cere nimeni socoteală, vreodată. Suma poate părea derizorie, în comparație cu marile “tunuri”. Cele cu care publicul este deja obișnuit. Dar, ca de obicei, în cazul unor astfel de manifestări de amploare, modul de lucru este foarte probabil să fie reprodus în fiecare segment din cele ce alcătuiesc întregul. Iar atunci, per total adică, sumele cu siguranță că au o cu totul altă valoare și semnificație.
Momentan, se poate spune doar că și acesta, adică tot ce este descris în documentele de mai sus, este festivalul “Crizantema de Aur” 2023.
1 Reply to ““Crizantema de Aur” revine la Târgoviște. 10.000 de euro costă, pe hârtie, doar mâncarea, în 2023”