Festivalul național al sufletului românesc, al cântecului care plasează România în cercul select al națiunilor ce pot fi identificate cu un gen muzical... Despre Festivalul Național al Romanței, “Crizantema de Aur” cu alte cuvinte, s-a vorbit, de multe ori, la superlativ. De multe ori hiperbolizând, însă, valențele unui eveniment ce, dacă depășim orgoliul local, realitatea este că a depășit doar Prutul și, din când în când, poate, doar Tisa, asta dacă ar fi să contabilizăm geografic, chiar exhaustiv, locurile de unde au “venit” romanțele, la Târgoviște, pentru a se întrece într-un concurs de tradiție. Așa se spune.
Foto: “Crizantema de aur”, Arhivă
În rest, romanța românească a rămas doar românească și, într-un fel, din ce în ce mai limitată în preferințele unui public ce, numeric, a ajuns să fie din ce în ce mai mic, aproape inexistent, se spune- și se vede-. Totuși, efortul de a ține în viață un eveniment al romanței, la Târgoviște, merită a fi aplaudat. Mai puțin de aplaudat ar fi, în opinia autorului acestor rânduri, cel puțin, faptul că perenitatea festivalului “Crizantema de Aur” (n.m.- a ajuns la a 57-a ediție, în 2024) este una ce presupune, între altele, și cheltuieli substanțiale, din fonduri publice.
Foto: “Crizantema de aur”, în pandemie, octombrie 2020
Asta în vreme ce, ce se întoarce către comunitate, în urma unui astfel de eveniment, adică către cei care, fie că au vrut, fie că nu, au asigurat banii necesari desfășurării de forțe de la un astfel de festival, a fost foarte puțin. Spre deloc, de multe ori.
Iată, mai jos, un exemplu, mai multe de fapt, din anii precedenți (click pe link pentru detalii):
Și în 2024, ca și în anii precedenți, organizarea festivalului romanței, de la Târgoviște, este asigurată de Teatrul “Tony Bulandra”, instituție de cultură subordonată Primăriei Târgoviște. Cu alte cuvinte, o instituție ce, vrând-nevrând, că doar de acolo vin banii, trebuie să “cânte” după “partitura” aprobată (politic de multe ori) de către administrația locală.
Foto: Teatrul “Tony Bulandra” din Târgoviște, 15 octombrie 2024
Ar fi o naivitate de neiertat a crede că o instituție de forță politică (vezi orice campanie electorală din ultimii 20 de ani), precum primăria unui municipiu reședință de județ, lasă lucrurile să se întâmple aleatoriu, când este vorba de organizat evenimente cu mare afluență de public (măcar teoretică), cu alte cuvinte fără a “cenzura” posibile derapaje de la linia politică favorabilă doar partidului din care face parte majoritatea locală. Iar la Târgoviste, majoritatea, cea politică, este absolută (aproape). Momentan cel puțin. Așa că… Până la unanimitatea deplină (în Târgoviște și în Dâmbovița) mai este doar un pas, dar asta, probabil, este o altă poveste, cu toate că ea, povestea adică, se poate să fie chiar și mai importantă decât istoria de acum, cea a romanței.
Foto: Panouri de afișaj stradal, zona teatrului “Tony Bulandra” din Târgoviște (15 octombrie 2024)
Revenind la 2024, trebuie precizat că cea de-a 57-a a ediție a festivalului Național “Crizantema de Aur” va fi organizată, din nou, în incinta cinematografului “Independența”, reabilitat recent cu fonduri externe (de la CNI), într-un fel. Asta deși, ca și în precedentele organizări de același fel, funcțiunea principală a cinematografului “Independența” (cea de cinematograf) este anulată, pentru o perioadă mare de timp (o săptămână), cu această ocazie, lucru posibil doar pentru că nu reacționează nimeni, ce să și să spună că nu este normal.
Foto: Cinematograf “Independența”, 15 octombrie 2024. Momentan, nimic nu amintește de faptul că aici va avea loc “Crizantema de Aur” ( 17-19 octombrie 2024), deși mai sunt doar două zile până la debut
În fine, să trecem peste, iar asta doar pentru că, ani de zile, festivalul “Crizantema de Aur” s-a ținut, la Târgoviște, într-un circuit închis. Pur și simplu, organizatorii nu au vândut bilete, iar asta pentru că sala unde avea loc festivalul (sala mare a teatrului “Tony Bulandra”) era ocupată (n.m– o capacitate de doar 250-maxim 300 de locuri) doar de invitați. Teoretic, pentru că sala a fost rareori plină, dar chiar și așa nu puteau fi vândute bilete peste numărul de invitații deja împărțite. Obligații multe, partinice, deh.
Târgoviște: Panou de afișaj stradal, aparținând Primăriei Târgoviște, 15 octombrie 2024
Cum – necum, festivalul “Crizantema de Aur” a smuls, însă, din bugetele publice, în fiecare an, sume importante de bani. Doar Primăria Târgoviște și CJ Dâmbovița asigurând, uneori, sume în apropierea valorii de 1 milion de lei.
Foto: Piața “Mihai Viteazul”, din Târgoviște (15.10.2024), locul unde, în incinta Casei Sindicatelor (n.m.- clădirea din fundalul imaginii) se organiza, pe vremuri, festivalul “Crizantema de Aur”, într-o sală cu mult mai generoasă, ca spațiu, decât actualele săli folosite de organizatorii festivalului romanței.
Titularul organizării, Primăria Târgoviște, având mai mult din acest total, în vreme ce CJ Dâmbovița a acordat câte 100-150.000 de lei în fiecare an (și în 2024, la fel). Mai niciodată, însă, aceste sume de bani nu au fost justificate în totalitate (la leu, cum se spune). De cele mai multe ori, chiar, discrepanțele dintre sumele trecute la cheltuieli, la diferite capitole din organizarea festivalului, și realitatea faptică, din ceea ce se cheamă piața liberă, fiind strigătoare la cer. În sensul în care, cheltuielile trecute în hârtii erau cu mult mai mari decât orice altă variantă întâlnită în piață.
Foto: Afiș “Crizantema de Aur” 2024; Sursa foto:crizantemaur.ro
Fără a avea pretenția prezentării complete, iată doar câteva exemple din 2024, unele ce au relevanță (poate minoră, dar totuși nu mai puțin relevanță), atunci când vorbim de orice analiză a cheltuirii fondurilor publice.
Foto: Casa Romanței, de la Târgoviște (15.10.2024). O clădire ce aparține CJ Dâmbovița și care a fost dată în gestiunea Asociației “Cetatea Romanței” Târgoviște, pentru organizarea unui muzeu dedicat romanței și “Crizantemei de Aur”
Ca orice festival, de orice, din România, atunci când vorbim de organizatori din sistemul public, în cazul de față o primărie, “negocierea” pentru alocările de la buget se face aplicând principiul: “Fără număr, dar doar pentru ai noștrii!”
Cine sunt ai noștrii?
Un răspuns, oricare ar fi acesta, nu ar putea șă fie decât unul parțial, pentru că, de cele mai multe ori, la banii publici acordați în astfel de evenimente sunt multe mâini întinse, și, deci, foarte greu de identificat în totalitate. Cele mai multe dintre acestea având însă “tatuată” și sigla de partid, pentru o mai ușoară identificare, evident. Cum, tot evident, este, dacă mai era cazul a fi precizat acest lucru, că fraza anterioară este doar o metaforă, una ce nu trebuie “citită”, doar, ca atare.
Reclama
În 2024, ca și în anii precedenți, organizatorii festivalului “Crizantema de Aur”, nu au uitat să apeleze pentru reclamă, pentru festival, și la presa locală. Să zicem așa, deși nu este exact, 100%, termenul corect. Ca și în anii precedenți, modul de alocare a acestor fonduri – nu neapărat unele extraordinare – este unul netransparent și dubios, unul ce lasă loc tuturor speculațiilor. În special celor ce vizează o alocare făcută doar pe criterii de simpatii. Mai mult sau mai puțin politice.
Foto: Casa Romanței, de la Târgoviște (15.10.2024)
Astfel, în 2024, prin intermediul teatrului “Tony Bulandra”, au fost dați aproape 2000 de euro pentru ca evenimentul “Crizantema de Aur” să fie promovat în presa locală. Un total de “doar” 16 entități au primit sume cuprinse intre 80 de euro (cele mai multe), 160 de euro (câteva) și 500 de euro (o singură entitate), pentru acest lucru.
Foto: Alocări prin SICAP pentru Servicii de informare/ promovare/ Publicitate- Festival Crizantema de Aur 2024
Sunt “doar” 16 entități, în frazarea anterioară, pentru că la evenimente similare, în care banii au venit din partea administrației locale târgoviștene, sau a celei județene (Dâmbovița), s-au “(re)găsit” și câte 30 de entități media ce au fost cadorisite cu astfel de sume, din bani publici (n.m.- de mizerie, e adevărat, unele dintre sume, dar nu mai puțin din fonduri publice și date fără niciun criteriu, adică unul măcar vag competitiv) .
Foto: Alocări prin SICAP pentru Servicii de informare/ promovare/ publicitate – Festival Crizantema de Aur 2024
Foto: Panou de afișaj teatrul “Tony Bulandra”, 15 octombrie 2024
Cum nu există niciun criteriu de alocare ( sumele sunt date prin atribure directă) probabil că nici plângeri nu au existat cu privire la cuantum, alocarea fiind mai mult, după cum spuneam, o stipendiere pentru servicii anterioare sau viitoare, ce nu au neapărat legătura cu evenimentul amintit. De altfel, reclama, din presa locală, reflectă, până la identitate, modul de reclamă outdoor, abordat pentru festivalul “Crizantema de Aur” de organizatori. Asta pentru că nu am întâlnit nimic care să amintească de celebrul Festival al Romanței, de la Târgoviste, cu două zile înainte de debutul acestuia (n.m.- în 15 octombrie), în afara a câteva afișe, parcă uitate prin panourile publice de afișaj stradal special amenajate.
“Masa și dansul”
Sumele cu adevărat serioase se dau însă în altă parte. Spre exemplu, mâncarea, pentru întreaga durată a festivalului, este “din partea casei”, cum se spune. Și nu că nu este ieftină, dar calculul este făcut pentru mii de porții. Cu alte cuvinte, pentru sute de oameni în fiecare zi, pe durata celor câteva zile ale festivalului. De unde i-or fi scos, pentru acest calcul?
Foto: Caiet de sarcini pentru “licitația” privind serviciile de restaurant, la “Crizantema de Aur” 2024
Sursa foto: Ristorante del Ponte / Facebook
În jurul a 55.000 de lei plătesc organizatorii, firmei ce va asigura masa pentru toți cei care participă în festivalul romanței. Nici mai mult, nici mai puțin, decât 2050 de porții de mâncare (pentru 3 zile).A fost făcută și o licitație, iar contractul a fost adjudecat de firma Grand Euforia SRL, din Târgoviște, o firma cu un unic asociat și cu vreo 33 de angajați, ce face parte, la Registrul Comerțului, din categoria “Restaurante” (Ristorante del Ponte): O firmă ce, în noiembrie 2022, apărea, alături de altele din Târgoviste, pe lista neagră a ANPC, după un control ce a reliefat nereguli grave în procesul de funcționare.
Foto: Atribuire contract servicii de restaurant pentru Crizantema de Aur 2024
Firma nu este deloc una necunoscută organizatorilor, în speță Teatrul “Tony Bulandra” și Primăria Târgoviște, fiind, se poate spune și așa, abonată la fondurile publice. De fiecare dată cu licitație, cu caiet de sarcini și tot ce este necesar, dar, tot de fiecare dată, cu câștigător unic, Cei de la Grand Euforia SRL iau pe bandă rulantă contracte, de zeci de mii de euro, la orice organizează Teatrul “Tony Bulandra” și implică și mâncare.
Foto: Captură proceduri de atribuire contract în SICAP; Părțile sunt, de fiecare dată, Teatrul “Tony Bulandra” și firma Grand Euforia din Târgoviște (aproape 40.000 de euro doar în lunile mai și iunie 2024)
Sursa foto: Ristorante del Ponte/ Facebook
Cam tot, de fapt, de la Festivalul Babel și Zilele Cetății Târgoviștei și până la, precum în cazul amintit mai sus, festivalul “Crizantema de Aur”, reprezintă un contract în care parte este și Euforia Grand SRL, ce, spre exemplu, în cazul Crizantemei de Aur 2024, s-a “pliat” perfect pe cerința din caietul de sarcini, una ce viza prețul maximal (la o porție de mâncare), cel de 27,5 lei. În meniul celor de la Ristorante del Ponte (Euforia Grand SRL) existând meniul zilei de exact 27 de lei (vezi foto, mai sus) O coincidență, se va spune, cum, probabil, tot coincidență este și faptul că, așa se spune în Târgoviște cel puțin, patronatul firmei este apropiat politic de actuala conducere a orașului Târgoviște, deci a celor ce decid ce și cum face teatrul “Tony Bulandra”, în fapt o instituție de cultură, dar și una care organizează toate evenimentele susținute / finanțate de Primăria Târgoviște.
Nici “dansul” nu este ieftin, la Crizantema de Aur. Spre exemplu, serviciile de sonorizare și asigurare scenă-schelă (una suplimentară față de ce există în incinta sălii cinematografului “Independența”) au scos din buzunarul organizatorilor alți aproximativ 41.000 de lei (vezi foto document, mai sus). Acesta, alături de contractul prezentat anterior, cel cu mâncarea pentru invitațiii de la Festivalul “Crizantema de Aur” 2024, sunt doar câteva exemple din lunga serie de cheltuieli, mai mult sau mai puțin justificate, a festivalului romanței, de la Târgoviște. Totul, după cum am amintit, din bani publici. Și toate aceste contracte ducând către suspiciunea, justificată, că “dedicațiile” nu sunt doar muzicale. Și, mai ales, niciodată, apolitice.
Sursa foto: Captură clip de promovare online a “Crizantemei de Aur”, ediția 2024 ( a 57-a )
Se putea mai ieftin? Greu de spus, dar probabil că da. Ar fi fost la fel? Probabil că nu.
Varianta actuală este cea mai bună, sunt cheltuite parcimonios aceste fonduri din bugetele locale, este ocolită legea achizițiilor publice, se întorc bani în buzunarele unora sau altora? Sunt tot atâtea întrebări la care nu se poate formula un răspuns categoric. Pe de altă parte, este cert, că, la Târgoviște, “Crizantema de Aur” nu este deloc ieftină, iar beneficiile unui astfel de act cultural sunt discutabile, ca și posibilitatea de a propune o altă abordare.
Asta în cazul în care ar fi cineva dispus să și dialogheze, în acest sens. La Târgoviște, de ceva vreme, este “la modă” monologul . Dar și dictonul: “cine nu-i cu noi este, clar, împotriva noastră, deci nu merită a fi ascultat”
A bon entendeur, salut!
1 Reply to “Târgoviște: “Crizantema de aur”, un festival ce a fost faimos și care a rămas doar…costisitor.”