Târgoviște: Cât costă Orășelul lui Moș Crăciun? Mii de euro doar pentru promovare media! Peste 8000 de copii ar trebui să primească cadouri dulci

Și la Târgoviște, ca mai peste tot în orașele reședință de județ din România, sărbătorile de iarnă înseamnă și o “cheltuială obligatorie”, în plus, pentru autorități. Cel puțin așa se spune. Mai ales atunci când urmează un an electoral, precum 2024. Asta pentru că nimic nu rămâne mai bine întipărit în memoria colectivă, cea a adulților, ca un zâmbet răsărit pe chipul copilului din dotare. Chiar și dacă acesta, zâmbetul adică, este doar pasager și datorat doar unor lumini colorate. Important este ca acolo, la urne, cineva să își aducă aminte cine este “responsabil” de plasarea acelui zâmbet.

Foto: Târgoviște, 2 decembrie 2023 ( cu o zi înainte de inaugurarea oficială a “Orășelului lui Moș Crăciun”)

De fapt și de drept, dacă stăm strâmb și analizăm drept, cheltuiala nu este a autorității, ci a comunității, fondurile, banii cu alte cuvinte, ce sunt cheltuite în aceste ocazii, de sfârșit de an, fiind, evident, din bugetele publice, și nu din buzunarul personal al vreunui reprezentant al autorității publice.

Galerie Foto: Târgoviște, 3 decembrie 2023, ianugurare iluminat festiv. Sursa foto-captură postare Facebook/Daniel Cristian Stan

La Târgoviște, așa numitul “Orășel al lui Moș Crăciun” (amplasat în Piața Tricolorului, din centrul localității) nu are anvergura unur construcții similare din România (precum la Timișoara, Brașov, Oradea, Sibiu sau Craiova, pentru a aminti doar câteva), asta și pentru că fondurile disponibile (oraș mic, doar 66.000 de locuitori) nu sunt la dimensiunea urbanului mare și bogat din România, categorie în care se încadrează orașele amintite anterior. La Târgoviște, mai mereu, manifestarea este – a fost – una mai de austeritate. Cel puțin așa s-a spus, de multe ori (n.m.- justificată, de cele mai multe ori, această argumentație). Austeritate, austeritate, dar când a venit vorba și de prezentarea detaliată a cheltuielilor, mai niciodată transparență nu a fost cuvântul primordial, cel care ar fi putut descrie succint acțiunea ce a urmat. Cu alte cuvinte, dacă s-a putut – și s-a putut destul de des – cheltuielile au fost ascunse (detaliile acestora), în prezentarea doar a unui total ce, cel mai adesea, nu spunea mare lucru.

Foto: Târgoviște, 3 decembrie 2023,

Am considerat că sunt destul de mulți cei care și-ar dori să afle mai multe despre acest lucru, astfel că, iată, aici, câteva date:

În 2023 (nu că altă data nu s-ar fi întâmplata la fel), adminstrația locală a plătit consistent pentru ca evenimentul de sfârșit de an (Orășelul lui Moș Crăciun) să beneficieze de toată atenția mass-mediei locale. Prin Intermediul Teatrului Tony Bulandra, instituție de cultură direct subordonată Primăriei Tărgoviște (financiar, în primul rând) au fost oferite contracte pentru promovarea evenimentului, către mai multe entități media (n.m. – să spunem așa, cu toate că afirmația nu este valabilă în toate cazurile).

Am numărat aproximativ 20 de astfel de entități, ce au beneficiat de contracte de promovare (atribuire directă, în SICAP). În general contracte cu valoarea de 800 de lei (160 de euro), prin care se stipula apariția a trei articole despre eveniment (cu o prezență obligatoriei la evenimentul principal, din data de 15 decembrie).

Foto: Contracte Teatrul Tony Bulandra cu media din Dâmbovița, pentru promovare eveniment “Orășelul lui Moș Crăciun”

Nu toate contractele au avut aceiași valoare, fiind contracte și de 80 de euro (400 de lei), dar și contracte la valoarea de 420 de euro (n.m.vezi mai sus galerie foto, cu exemple de astfel de contracte). Un calcul, nu neapărat exhaustiv și exact 100%, arătând că s-au cheltuit cel puțin 2-3.000 de euro, doar pentru promovarea în media locală, a evenimentului.

Nu este neapărat ceva de blamat, cu toate că, este evident acest lucru, și la aceste atribuiri vorbim de o alocare cu totul subiectivă. Atât ca și cuantum, cât și ca număr de alocări (n.m.- Valahia Media nu face parte dintre entitățile solicitate să promoveze acest eveniment, iar în cazul în care s-ar fi întâmplat acest lucru, promovarea ar fi fost semnalizată, cum ar fi normal, cu semnul publicității <P>).

Trecând și peste acest aspect, cel mai important, de departe, în contextul acestui eveniment, este scopul final-Bucuria adusă celor mai mici dintre târgovișteni. La un calcul simplu ar reieși că administrația locală a pregătit pachete cu dulciuri (ce vor fi date cadou) pentru aproximativ 8000 de copii ( n.m.or fi atâția copii în Târgoviște, cei de vârstă până în gimnaziu, pentru că este de presupus că cei aflați în pragul maturității, totuși, nu au fost incluși în categoria : “Stă în poală la moș Crăciun și spune o poezie“). Este doar o întrebare retorică, evident.

Foto: Achiziții pachete cu dulciuri (procedură SEAP), de către Teatrul Tony Bulandra

În urma a două achiziții directe (22 noiembrie și 12 decembrie) Teatrul Tony Bulandra a achiziționat pachete cu dulciuri de Crăciun (7500 de pachete la prima achiziție și alte aproximativ 500 la cea de a doua), în valoare totală de aproximativ 200.000 de lei (aproximativ 40.000 de euro).

Fără alte comentarii, dar și cu convingerea că datele pot fi analizate de fiecare cititor in parte, iată alte cheltuieli avute tot pentru sărbătoarea Crăciunului 2023, de către Teatrul Tony Bulandra (n.m.- instituția prin care se fac achizițiile de acest tip de către Primăria Târgoviște).

Foto: Brad amplasat în incinta Primăriei Târgoviște (decembrie 2023), probabil dintre cei 4 achiziționați din Danemarca

Spre exemplu, s-au cumpărat 4 brazi din Danemarca (că-s “mai de soi”, se spune), la valoarea, totală de aproximativ 1350 de euro (vezi mai sus document achiziție SEAP).

Foto: Aprinderea iluminatului festiv la Târgoviște, 3 decembrie 2023 (sursa foto- captură postare Facebook/Daniel Cristian Stan)

Cu specificarea că bradul central din oraș este, de fapt, o structură metalică împodobită cu cetină, singura întrebare este dacă “chiar era nevoie de acești brazi aduși din Danemarca?”, ( nu unul singur, ci 4) sau s-ar fi putut ajunge la același rezultat și altfel, poate mai ieftin. Poate că nu.

Foto: Sistem de proiecție laser, pe Primăria Târgoviște (decembrie 2023)

Un alt exemplu ar fi un proiector amplasat în fața Primăriei Târgoviște, ce va proiecta imagini laser dinamice, pe sediul instituției, în perioada 5 decembrie 2023-3 ianuarie 2024. Instalația este doar închiriată, iar închirierea este pentru suma de, atenție!, 8000 de euro (40.000 de lei).

O fi mult, o fi puțin?

De frumos, e frumos.

Acestea sunt o bună parte dintre cheltuielile de final de an, la Primăria Târgoviște. Nu, nu sunt toate, dintre cele prilejuite de sărbătorile finalului de an. După cum spuneam, cel mai important, poate, este să nu uităm că toate acestea se fac cu banii comunității. Cât de bine și eficient au fost cheltuite aceste fonduri? Probabil că, la această ipotetică întrebare, răspunsurile, acum, sunt cu mult mai îndreptățit a fi formulate, odată ce și aceste amănunte (precum cele de mai sus) sunt la îndemână.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *