Undeva, pe la începutul lunii decembrie 2018, am anunțat că, în curând, voi oferi câteva date suplimentare despre un subiect ce, recunosc, nu mă așteptam să mai prezinte interes. Asta din perspectiva faptului că am “tocit” atât de mult literele încât, inevitabil, suprasaturarea, cu același tip de informație, era de înțeles. În consecință și feed back-ul negativ. Spuneam, în data de 5 decembrie, că:
“Din păcate am avut dreptate. Atunci când am vorbit de un eșec în așteptare, în ceea ce privește proiectul de reabilitare a Centurii ocolitoare a Municipiului Târgoviște. Nu există “demoni” și nici “îngeri” în toată această istorie, ce începe în 2009 și, din păcate, nu va avea un final nici în 2018. Anunțurile de finalizare a proiectului, până la sfârșitul lui 2018, așa cum anticipam, nu au fost decât apă de ploaie. E oficial, după anunțul administrației locale târgoviștene (de reziliere a contractului de execuție, cu actualele firme ce lucrează la proiect) , de azi 05.12.2018, proiectul rămâne nefinalizat. Urmează niște contestații, rezilieri de contract, penalități (milioane de euro),o iarnă lungă și eventual un nou proiect, precum și un alt termen.Au trecut deja nouă ani-(9 ani !!!) și nu s-a reușit reabilitarea a trei poduri și 13,8 km de drum. “
Oficial, după o perioadă ceva mai lungă, decât anticipam inițial, am intrat și în posesia răspunsurilor (foto). Datele de mai jos reprezintă exclusiv analiza ultimei încercări, din punct de vedere cronologic, de reabilitare a Centurii ocolitoare a Târgoviștei. Așadar:
Stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 13,77%, în acest moment, adică 27 decembrie 2018. Da, ați citit bine, 13,77% (16%, conform estimărilor cele mai optimiste). Cum proiectul trebuia finalizat până la data de 31 decembrie 2018 și, evident, acest lucru nu este posibil, Beneficiarul (Primăria Municipiului Târgoviște) va avea de returnat suma de 16.532.213,52 de lei, către MDRAP, constituind plăți efectuate în perioada de implementare a proiectului (vezi foto, pentru amănunte).
Câteva lămuri se impun, pentru că documentele prezentate anterior reprezintă doar versiunea Beneficiarului (Primăria Târgoviște) asupra proiectului.Ultima asociere, a patra în istoricul încercărilor de reabilitare, a plecat la drum având, în acte cel puțin, realizat aproximativ 27% din proiectul inițial al centurii. Atât reușiseră, până în 2017, cele trei asocieri anterioare (aici, puteți regăsi amănunte despre dezastrul, inclusiv financiar, al acelor încercări). După războaie fără de sfârșit între constructori (SC TEILOR INVEST SRL – RICCIARDELLO CONSTRUZIONI SRL – SC PETROCONSTRUCT GROUP SRL – SC LEODRUMIT CONSTRUCT SRL,) și Beneficiar, în care fiecare parte a anunțat, în funcție de interes, că proiectul va fi finalizat, realitatea este cea amintită anterior.
Urmează un război în instanțe, în care cel puțin trei părți, SC PETROCONSTRUCT GROUP SRL – SC LEODRUMIT CONSTRUCT SRL, firmele ce au mai lucrat la proiect, și Beneficiarul se acuză reciproc. Deasemenea o sesizare, cel puțin așa se zvonește, deocamdată, a OLAF ( Oficiul European de Luptă Antifraudă), plus multe lucruri de lămurit, în instanță, în ceea ce privește plăți efectuate către diferite “căpușe” firme ce au furnizat materiale către actualii constructori.
Ce rămâne?
Un proiect nefinalizat , cu multe întrebări și cu necunoscute, amestecate asemeni unui puzzle (așa cum am sugerat și în imaginea ce ilustrează acest articol, cu instantanee ale dezastrului, surprinse în 2018), între tone de hârtii explicative. Un puzzle ce nu poate fi finalizat decât de instanțe, pentru că vorbim de multe milioane (zeci de milioane de lei) cheltuite, de despăgubiri și plăți, poate eronate, de aproape nouă ani de încercări, în care și ce s-a făcut inițial acum este ieșit din garanție sau de-a dreptul distrus. Un proiect ce oficial nu depășește 30% din ce trebuia făcut (n.m. cei aproximativ 27% executați, în primele trei încercări de reabilitare și cei 16%, la restul de lucrare din 2018). Împrumuturi bancare contractate, pentru finalizarea proiectului, de către autoritățile locale, dar care vor fi plătite de fiecare dintre cetățenii orașului. O administrație ce speră să acceseze un alt proiect european (n.m. sunt, folosind un limbaj colocvial, “de doi lei speranțe”) prin care să rezolve toate problemele.
Spuneam, la debutul lunii decembrie, că “povestea” centurii Târgoviștei este una aparte, dar, în egală măsură, definitorie pentru ce se întâmplă, în domeniu, în România.
În 2018, România, oficial, a inaugurat 60 km de autostradă (foto hartă, sursa www.hotnews.ro)
Segmentele marcate cu verde reprezintă “realizările” anului 2018. Mai mult chiar, din cei 60 de km, aproximativ o treime erau finalizați din 2017. Au fost numărați și atunci, și în 2018.
P.S.
Am contabilizat nenumărate “aprecieri”, pe parcursul lui 2018, atunci când am vorbit despre autostrăzi, centuri ocolitoare sau drumuri expres, în România, între acestea, dintre cele ce mă certau, pentru că insist cu prezentarea acestui subiect sensibil, singurele pe care aș putea să le reproduc aici sunt cele în care se afirma aproximativ :
“Ce, domne’, d-aia nu mai poți să dormi noaptea?
Ce ne trebuie nouă autostrăzi (sic!)?”
Au dreptate, lor nu le trebuie. Nici autostrăzi, nici drumuri expres, nici centuri ocolitoare reabilitate. O Românie izolată, la răscrucea drumurilor dintre est și vest, bătătorindu-și ulițele de ev mediu, este tot ce au nevoie. Aaa, totuși, mai vor ceva. Banii, pentru ipoteticele reabilitări rutiere. Oricum au auzit că va exista și secolul XXII. Așa că, de ce să ne grăbim?