Răzvad, jud.Dâmbovița: Cine a pus parcarea-n drum? Sau cum arată programul local de dezvoltare (PJDL)

Anunțat, de prin 2020, ca fiind programul ce va aduce ruralul dâmbovițean (în special) la standarde de dezvoltare și civilizație cu adevărat europene, Programul Județean de Dezvoltare Locală (PJDL) a fost, încă de la început, într-un fel, doar “o altă Mărie, cu altă pălărie”. Asta pentru că (n.m.dincolo de similitudinile acronimice, PJDL este aproape identic cu PNDL, adică Programul Național de Dezvoltare Locală) programul din Dâmbovița (n.m.adică PJDL-ul) este, în fapt, o asociere între Consiliul Județean Dâmbovița și UAT-uri din județ (primării), în proiecte în care banii sunt puși la comun (în cote de mai mai mult sau mai puțin 50%), pentru realizarea celor mai stringente nevoi ale comunităților locale (drumuri, canalizare, aducțiune apă, infrastructură educațională, medicală, dispensare, etc). Așa se spune, cel puțin.

Proiect PJDL, Răzvad, jud.Dâmbovița (august 2023); Sursa foto- facebook/ Corneliu Ștefan

Cu alte cuvinte, asocieri, precum cele din PJDL, ce existau și anterior, nu numai în Dâmbovița, între Consiliul Județean (să-l denumim generic Pușculița Mare) și o Primărie (de obicei din mediul rural), adică o pușculiță mult mai mică. De fapt, în multe cazuri, chiar o gaură neagră bugetară (n.m.- asta pentru că visteria primăriilor din rural, cele mai mici mai ales, este mai mereu goală și, în consecință, cam orice proiect ar fi irealizabil, chiar și la o plată minimală, în asociere, cumar fi, să spunem, una de doar 2%, precum la unele dintre proiectele cu finanțare europeană).

Și mai pe scurt, PJDL-ul este denumirea simandicoasă a fostelor asocieri CJ DB-Primării, cu bani mai mult de la CJ Dâmbovița, că are mai mult. Nimic schimbat, în afara denumirii și a faptului că necesarul, în cazul PJDL-ului, este anunțat cu ceva vreme înainte de demararea lucrărilor, dar și centralizat într-un catalog al cerințelor, laolaltă cu cele ale celorlalte localități din județ. Se spune că împărțirea costurilor, 50% cu 50%, ar fi o diferență, față de ce se întâmpla înainte (când existau asocieri și la valori de 90% cu 10%), dar argumentul nu este valabil mereu. O activitate ce, până la urmă, nu excede cadrul normalului și banalității, între activitățile curente ale unui Consiliu Județean.

Despre PJDL s-a spus (și se tot spune) că are potențialul de a schimba, în cazul de față, județul Dâmbovița. De a schimba, rapid, în bine, evident, fața județului. Din păcate, toate aceste programe (PNDL-uri, PJDL-uri sau Programul Național “Anghel Saligny“) au un mare inconvenient : Sunt implementate de stat, cu banii statului,(n.m.- de fapt ai noștrii, ai tuturor) fără a exista un control autentic al justeții cheltuirii acestor fonduri, dar și fără o verificare temeinică a lucrărilor finale. Cel puțin nu ca la orice proiect cu finanțare europeană. “Las-o, mă, că merge-așa!” fiind,mai mereu, sloganul preferat în cazul unor astfel de lucrări, precum PJDL-ul de la Dâmbovița.

Foto: Inaugurare proiect PJDL, la Dobra ( în 2022)

În Dâmbovița, se vorbește de asocieri (în PJDL) ce însumează proiecte în valoare de 360 de milioane de lei (76 de localitați, dintr-un total de 89), proiecte la care contribuția CJ DB este de 145 de milioane de lei: Declarativ dar, într-un fel, wishfull thinking, în realitate, la aceste finanțări, intervenind multe modificări, inclusiv financiare. Și ale proiectului final, dar și ale sumelor cu care contribuie fiecare dintre asociați. După cum spuneam, nu verifică nimeni, din exterior, ce se face. Și, mai ales, cum se face. Așa că, ce s-a “asfaltat” astăzi, este posibil ca, peste un an, să fie “reasfaltat”, pentru că, tot cu titlu de ipoteză, asfaltul a dispărut (la vreo ploaie), iar termenul de garanție a lucrării să fi fost de exact 3 luni. Afirmația nu trebuie interpretată ad-literam, dar am folosit-o pentru a sugera o stare de fapt.

Foto: Inaugurare proiect PJDL, la Vișina ( oct.2022)

Scopul esențial, ca să fim sinceri, fiind cel al tăierii de panglici și asocierea partinică în mentalul colectiv. O boală grea, a societații românești, ce a ajuns să taie panglici și la debutul unui proiect (n.m.- de fericire că a demarat, s-a spus).

Foto: Captură postare Facebook/ Corneliu Ștefan (5 august 2023)

Revenind la Dâmbovița. În data de 5 august 2023, Consiliul Județean Dâmbovița anunța, oarecum triumfalist, prin intermediul paginii de facebook a președintelui instituției, Corneliu Ștefan, la Răzvad, la proiectele implementate prin PJDL se lucrează inclusiv sâmbăta (vezi foto, mai sus).

Cu alte cuvinte, totul merge ca pe roate. Aplauze și felicitări, toată lumea mulțumită și…cu lacrimi pe obraz. C-așa se spune.

Foto: O parcare a ocupat trotuarul din fața unei unități de învățământ, din Răzvad. Totul a fost realizat în cadrul unui proiect PJDL, iar acum pietonii sunt nevoiți să circule pe carosabil. Inclusiv copiii ( sursa foto: Dragoș Popescu/ Facebook).

Numai că, în spatele pozelor de campanie electorală, de multe ori, realitatea este ceva mai complicată. Cum este și cazul proiectelor implementate prin PJDL, la Răzvad. Doar o lună mai târziu, în septembrie 2023, în aceiași localitate dâmbovițeană, apar și nemulțumirile legate de implementarea proiectelor finanțate prin PJDL. Unul dintre aceste proiecte mai rău face (în zona școlii și gradiniței din Răzvad), spun localnicii. Aceștia au apelat la ajutorul senatorului dâmbovițean Dragoș Popescu, cu speranța ca măcar prezența unui parlamentar va avea mai multă greutate, în ochii autorităților locale, iar doleanțele le vor fi măcar ascultate. “Am fost la primar, la directoarea grădiniței și la șeful Poliției Locale, pentru a le semnala problema”, spune Dragoș Popescu. Au promis că se rezolvă, mai spune acesta ( n.m.pentru întreaga poveste, inclusiv video, click, mai jos, pe link).

“Cazul” Răzvad nu este doar unul singular. Poate nici cel mai concludent, dar poate arăta cum se face “treabă”, în astfel de proiecte, precum PJDL-ul dâmbovițean.

Sute de milioane de lei merg către cine trebuie (n.m.- peste tot este o firmă agreată mai mult, decât alții, de autoritatea ce implementează proiectul). În cazul acesta, al proiectelor implementate prin PJDL, condiționalitățile sunt minimale, în cazul procedurilor de achiziție. Evident că nu se poate generaliza, dar cum programul este la început (demarat doar din 2020) se poate spune că rezultatele finale, cele de după tăierile de panglici, vor apărea în curând. Ca la Răzvad.

În măsura în care va fi posibil, le vom și prezenta.

(Va urma)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *