Războiul roților sau “cadoul otrăvit”, din transportul local

Pentru a fi pe de-a-ntregul corect, următorul material reprezintă doar parțial o analiză a unui fenomen (transportul public local) și este mai mult un studiu de caz, din care lipsesc prevederile legale în materie (doar din rațiuni de economie a spațiului). Pe de altă parte, există prevederi legale ce au fost amintite, dar doar superficial, asta în principal din rațiuni ce țin de gestionarea atenției, eventualului cititor.

Așadar: Târgoviște, 2018, administrația locală reușește să impună un proiect de hotărâre de Consiliu Local, prin care societatea, ce are în delegare serviciul public de transport persoane, din oraș, este scoasă din ecuația acestui serviciu de utilitate publică.

Am folosit teremenul “impună” pentru că hotărârea amintită (foto) nu a întrunit votul unanim al consilierilor târgovișteni, din rațiuni ce au fost explicate (n.m. și care vor fi menționate mai jos) de cei ce s-au opus.

AITTAsociația Investitorilor Transport Târgoviște sau, mai bine zis, SC AITT SRL a preluat activitatea de transport local, în Târgoviște, în anul 2009. Seviciul devine, prin delegare de gestiune, unul privat totalmente. Anterior, în anul 2005, SC Transport Public S.A. a devenit societate de transport călători, la Târgoviște, în parteneriat public-privat, societatea fiind precursoarea AITT, dar, în același timp, și moștenitoarea, începând cu 1997, a vechii Regii Autonome de Transport Local, din Târgoviște. Iată câteva repere schematice, pentru a înțelege mai bine.

1990-1997 Regie Autonomă Transport Local (capital de stat)

1997-2005 SC Transport Public SA ( firmă-capital de stat)

2005-2009 SC Transport Public SA ( firmă-capital mixt, parteneriat public-privat)

2009-2018 SC AITT SRL (firmă, capital integral privat)

Că, în aproape trei decenii, de la un serviciu public, gestionat de stat, cel mai prost administrator, dovedit în nenumărate exemple, s-a ajuns la un serviciu public gestionat de un privat, nu se poate afirma, cu argumente categorice, că a fost mai bine sau mai rău. Este doar o realitate.

Tristă, dacă veți întreba târgoviștenii, ce numai mulțumiți de serviciul public de transport nu sunt. Aceasta este însă o poveste ale cărei amănunte ar încărca inutil desfășurătorul acestui material. În plus, ar comporta și o încărcare inutilă cu o doză de subiectivism, ce ar depăși normele, să zicem.

Revenind la momentul 2018. Prin hotărârea de consiliu local, din 21 decembrie, la Târgoviște, Primăria, de comun acord cu SC AITT SRL (foto), preia serviciul de transport public local, de la operatorul privat ce gestiona această activitate (n.m. și care avea un contract ferm până prin 2050), și va asigura, transportul public de persoane, prin propria firmă SC Servicii Publice Municipale Târgoviște SRL. O firmă înființată în 2018 și a cărei unică rațiune de a fi este ca, prin intermediul unor fonduri europene (vreo 26 de milioane de euro), să asigure un transport civilizat  și nepoluant (electric) în Târgoviște.

Când? Nu se știe. Nici măcar nu este sigur că proiectul va primi această finanțare. Altă poveste ce poate ar complica inutil desfășurătorul, motiv pentru care nu insist, pe moment.

De ce ar renunța AITT-ul la contract? Pentru că va fi despăgubit (foto). Au cerut “cât va considera oportun și în urma unor evaluări realizate de executiv”. Primăria Târgoviște a considerat “oportun” ca AITT-ul să primească undeva în jurul sumei de 1 milion de dolari, cu titlul de “compensație ca diferență de tarif între valoarea impusă a prețului călătoriei și valoarea reală” (restanțe de achitat pentru intervalul 2015-2017)

2.214.691 de lei ( până la 1 martie 2019)

Și încă o sumă, neprecizată încă, pentru intervalul 2018- 1.martie 2019 ( ce va fi achitată, către AITT, până la jumătatea anului 2019), sub aceiași formă de “compensație ca diferență de tarif între valoarea impusă a prețului călătoriei și valoarea reală” . Totalul, estimat deocamdată, urmând să ajungă, probabil, la peste 3,5 milioane de lei.

În plus, AITT-ul urmează să primească și alte câteva “compensări”. Primăria Târgoviște, prin SC Servicii Publice Municipale Târgoviște SRL, urmează să achiziționeze, de la AITT, câteva autobuze ( nu este precizat numărul), cu podea joasă. La un preț corect, se spune în acord. Corect pentru cine? Inutilă întrebare. Recunosc. Cum la fel de inutil este a preciza care ar putea fi rațiunea achiziționării unor autobuze, ce funcționează cu combustibili fosili, când te pregătești să achiziționezi un parc auto complet, electric și nou pe deasupra.

Chiar dacă, în acordul de renunțare la contract (vezi foto), AITT cere ca actualii săi angajați să fie preluați de noua societate a primăriei, în hotărârea adoptată de CLM Târgoviște se precizează că acest lucru va fi făcut doar în parte, în funcție de necesități. De ce o măsură aparent din bagajul doctrinei social democrate, de a asigura locuri de muncă, nu este și pe placul administrației locale (ce se revendică a aparține, cel puțin formal, familiei social democrate)?

Răspunsul e aparent simplu. Nu au nevoie de sindicaliști scandalagii. Sindicatul “Valahia”, din care fac parte mare parte din angajații AITT, a declanșat, în 2018, greve ce au paralizat traficul de persoane din Târgoviște. Bucuria taximetriștilor locali, dar cam atât. Greva nu a avut practic niciun rezultat, chiar dacă aparent sindicaliștii au câștigat, fiindu-le satisfăcute doleanțele de natură financiară. Nu au câștigat pentru că din martie 2019 e posibil să nu mai aibă cui să ceară socoteală.

Spuneam, mai devreme, că hotărârea prin care se schimbă soarta transportului local la Târgoviște nu a întrunit acceptul majorității. Doar pentru a nu păcătui prin omisiune amintesc un comunicat al PNL-ului local, opoziția din Consiliul Local, în care anunță că nu vor vota proiectul amintit (vezi foto).

Atitudinea liberală este însă doar pe jumătate justificată. Asta pentru că, atâta timp cât părțile par să fi ajuns la un acord, este clar că nici AITT-ul nu mai dorește să “presteze” o activitate unde bețele din roate,“bețe implementate” de Primăria Târgoviște, prin neasigurarea plăților la termen, s-au dovedit de nedepășit. Pe de altă parte, vor fi (n.m. PNL-ul), aproape sigur, acarul Păun, în 2019. De ce?

Păi,să revenim. Conform hotărârii de consiliu amintite anterior, de la 1 martie 2019 AITT-ul nu mai asigură transportul local la Târgoviște, orice acorduri vor semna, cu Primăria Târgoviște, prin care, eventual, se for angaja a asigura trecerea, fără sincope, a serviciului de la privat la stat (n.m. Primăria Târgoviște, prin nou înființata societate) este evident că, și așa de multe ori, deficitarul serviciu de transport public va deveni, în cel mai bun caz, un surogat a ceea ce a fost. Și nu a a fost deloc excepțional, nici până acum.

Până când Primăria Târgoviște va implementa proiectul cu fonduri europene, cu transport electric (sau parțial electric), vor trece probabil ani. În aceste condiții, cine va purta responsabilitatea, cel puțin în discursul oficial și public, pentru neimplementarea la termen a “valurilor de miere și lapte, ale bunăstării comunitare”? Cred că ați ghicit deja. Oricum are mai puțină importanță.

 

Trăgând linie și adunând.

A fost nevoie de 30 de ani (aproximativ) ca să se ajungă la concluzia că milioane de euro (poate zeci) investite ,în așa numita modernizare a transportului în comun (n.m. am contabilizat aporturile de capital, despăgubiri, subvenționările de tarif, etc), cu trecerea prin toate formele, de la 100% gestionat de stat, până la 100% gestionat de privat, nu a dus nici pe departe la rezultatul dorit. Ciclul se reia, acum, cu bani de pomană (vorba vine-mă refer la fondurile europene) și întoarcerea la punctul inițial. Cel al promisiunii de mai bine. Trei decenii nu au fost de ajuns.

Cât despre banii irosiți, milioane de euro, nu cred că mai are sens a preciza unde îi puteți regăsi (n.m. la târgovișteni ma refer). Nu-i căutați într-un singur loc. Cât depre justa cheltuire, într-un viitor deocamdată incert, a fondurilor ce vor duce la împlinirea idealului de transport public civilizat, doar timpul mai are un răspuns. Dacă o mai avea răbdare.

P.S.

În  momentul de față, transportul public de persoane, din Târgoviște, înseamnă curse pentru 29 de trasee (15 trasee externe-comune limitrofe Municipiului Târgoviște), cu 50 de autobuze. 3000 de abonați și 9000 de călători (plătitori) zilnic. (Valahia Media)

1 Reply to “Războiul roților sau “cadoul otrăvit”, din transportul local”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *