Dracula, “proștii” și “arginții”

Au venit domnițe, și-au venit și prinți

Să dea sens cetății. Pentru câți arginți?

 

  Materialul următor nu este (doar) o poveste cu parfum medieval, nici o încercare de a redescoperi vremuri și obiceiuri ce își găsesc locul (poate) doar în cărțile de istorie. Este, însă, o poveste cu parfum medieval doar din perspectiva unor mentalități ce sunt, într-adevăr, de Evul Mediu. Asta  pentru că vorbim despre un principiu călăuzitor, atât în cazul puternicilor vremii de atunci pe cât este și pentru cei de acum:

 

“Nu le pasă, nu sunt interesați, putem să facem ce vrem, sunt proști și ignoranți.”

 

Oricât de  „tari” vi se par cuvintele  anterioare trebuie precizat că ele nu reprezintă decât parțial ceea ce gândesc, în multe cazuri, cei care alcătuiesc bugetele publice și, mai cu seamă, bugetele  feluritelor evenimente organizate de și pentru comunitățile locale. Un fel de “panem et circenses”, cu deosebirea fundamentală că „panem” ( pâinea, cașcavalul, mangoții, banii, cu alte cuvinte, nu mai sunt pentru plebe ci pentru cei care organizează circul) în vreme ce „circenses” a rămas să poarte aceleași valențe – un spectacol de fantoșe, hilar spre penibil, cu pretenții de autenticitate dar cu realizări ce frizează submediocrul.

 

Festivalul Medieval “Dracula”, Târgoviște

 

Chiar și pentru mulți dintre târgovișteni, nu mai vorbim de dâmbovițeni, acest așa numit eveniment al comunității, din vechea cetate de scaun a Târgoviștei, nu prezintă nici un punct de tangență. Despre dimensiunea națională sau internațională a evenimentului, ce are loc anual, începând din 2014, nici măcar nu ar trebui să amintim. “Este sublimă, dar lipsește cu desăvârșire!”, vorba lui nenea Iancu. Pentru cei ce nu au auzit niciodată despre „eveniment” iată câteva repere.

Ediția I –  13-16 iunie 2014 (4 zile)

Ediția II16-21 iunie 2015 (5 zile)

Ediția III16-19 iunie 2016 (4 zile)

Ediția IV16-18 iunie 2017 (3 zile)

Ediția V– 15-17 iunie 2018 (3 zile)

 

Foto 2: “Bătălia cu facle”, tablou de Theodor Aman

 Centrarea evenimentului în preajma zilei de 17 iunie nu este întâmplătoare, avându-se în vedere “legarea” (n.r. dorită de organizatori) de celebra confruntare (n.r. denumită de unii istorici „atacul de noapte”) dintre Vlad Tepeș (“Dracula”) și Mohamed al II-lea, din 17 iunie 1462, de lângă Târgoviște. Evenimentul, (Festivalul Medieval Dracula), ce deja a bifat cinci ediții, este organizat de către Consiliul Județean Dâmbovița și Primăria Târgoviște + parteneri. De fapt, cele două entități administrative sunt singurele ce contribuie financiar, iar scopul, cel puțin declarativ, al “inventării” acestui festival, a fost acela de a promova cetatea Târgoviștei și de atragere a turiștilor, atât din România cât și de peste hotare, evident alăturând brand-ul Dracula unui eveniment. După cinci ediții, beneficiile sunt greu cuantificabile. În realitate, atât beneficiile cât și obiectivele, pe care chiar organizatorii și le-au asumat, sunt, în sine, aproape imposibil de cuantificat. În schimb,  pot fi calculate  sumele de bani cheltuite:

 2014 Total 350.000 de lei (250.000 lei Primăria Târgoviște + 100.000 lei CJ Dâmbovița )

2015Total 410.000 lei (100.000 CJD + 310.000 Primăria Târgoviște)

2016 –  Total 220.000 lei aproximativ (buget alocat inițial 190.000 de lei, suplimentat cu încă 30.000 de lei ulterior, pentru cheltuieli suplimentare)

2017Total 340.000 de lei (300.000 Primăria Târgoviște + 40.000 CJD)

 

Trebuie precizat că aceste sume sunt cele oficiale, aprobate prin hotărâri ale Consiliului Județean Dâmbovița și Consiliului Local Municipal Târgoviște. Pentru fiecare ediție în parte. Teoretic, este posibil ca aceste sume să fi fost suplimentate ulterior, post eveniment, pentru acoperirea unor cheltuieli “neanticipate”, dar, în lipsa unor date exacte (n.r. foarte greu de obținut, dacă nu chiar imposibil, pe traseu oficial, respectiv cereri adresate UAT-urilor amintite anterior) ne limităm la aducerea în discuție doar a acestor sume. Ca un făcut și poate nu întâmplător, prima ediție, cea din 2014, a avut o secțiune intitulată:

 

 „Poiana cu țepe”

 

  Dincolo de sensul propriu ( era vorba de ateliere tematice în aer liber), probabil că “țepele” (în sensul conferit de jargonul actual) erau destinate bugetelelor publice și, implicit, celor ce contribuie la realizarea acestor bugete – orice plătitor de taxe și impozite. Bugetul alocat „evenimentului” în anul 2018 a fost de aproximativ 300.000 de lei. În clipul următor (publicat de site-ul local, Partener TV, pe youtube)  puteți vedea declarația viceprimarului Municipiului Târgoviște, Monica Ilie, făcută cu doar câteva zile înainte de debutul evenimentului, de anul acesta. (minutul 5.50)

(n.r. Facem precizarea că, în continuare, cererea de acreditare presă adresată, de către Valahia Media, Primăriei Târgoviște, încă din data de 5 februarie 2018, nu a primit niciun răspuns, din partea autorităților târgoviștene)

 Video 1: Conferință de presă Primăria Târgoviște, anunț program “Festival Medieval Dracula”2018

Sursa video 1: www.youtube.com, via Partener TV

 

Trecând peste inadvertența declarației, în sensul în care 300.000 de lei (bugetul din 2018) nu poate reprezenta un buget „sensibil diminuat” față de 2017 (buget de 340.000 de lei), cea mai interesantă parte este cea a cheltuirii acestori fonduri.

În primul rând, ediția din 2018 este prima, din toate cele cinci de până acum, în care din „distribuție” nu fac parte cei de la Asociația Culturală Lupii Albi, o asociație ce a asigurat, până în 2017, punerea în scenă a festivalului, devenind, din acest punct de vedere, abonatul principal la fondurile alocate pentru Festivalul Medieval Dracula, de la Târgoviște. Nu este locul de a comenta calitatea actului artistic ci doar am constatat o evidență. În 2018, de implementarea evenimentului s-a ocupat Teatrul „Tony Bulandra” Târgoviște, instituție subordonată (și financiar) primăriei Târgoviște. Teatrul târgoviștean  s-a ocupat și de solicitarea de ofertă pentru organizarea Festivalului Medieval Dracula. Detalii aici.

Solicitarea de ofertă de preț este făcută  în data de 1.06.2018, cu doar două săptămâni înainte de eveniment, în condițiile în care vorbim de concerte, spectacole, logistică, materiale de scenografie, recuzită, ce ar trebui asigurate de câștigătorul licitației. Lucru imposibil de făcut în mai puțin de două săptămâni, decât dacă antamarea soliștilor, pentru concerte, a trupelor pentru spectacole, etc, s-a făcut anterior. Cu alte cuvinte, câștigător de licitație nu poate fi decât unul ce primește cu dedicație acest proiect sau nu reprezintă decât o interfață (n.r. câștigă cineva ce a fost de acord cu o anumită sumă de bani și care, cel mai important, nu pune întrebări)

În al doilea rând, după cum se poate observa (aici, la secțiunea solicitare ofertă), suma totală, pentru firma ce urma să se preocupe de organizarea evenimentului, este de 155.000 de lei. Adică, aproximativ jumătate din banii ce au fost alocați în 2018 (cei 300.000 de lei,  de care amintește viceprimarul Municipiului Târgoviște, în clipul anterior).

Asociatia Paladinii de Terra Medies ( firmă înființată în 2011, cu sediul în Mediaș. Județul Sibiu), ce a câștigat licitația de la Târgoviște, se ocupă chiar cu acest tip de manifestări ( cu un caracter medieval) și practic se pliază perfect pe cerințele din caietul de sarcini, aferent proiectului de la Târgoviște, din 2018. Problema o reprezintă diferența financiară, dintre bugetul alocat și suma maximală cuprinsă în caietul de sarcini (cei 155.000 de lei). De fapt, este foarte posibil ca proiectul de la Târgoviște, cu tot ce a cuprins el, pe parcursul celor cinci ani de existență, să se fi realizat cu sume la concurența celei amintite anterior. Numai că, bugetele au fost, aproape de fiecare dată, duble, față de această sumă, cu diferența notabilă din 2016, când bugetul a fost de aproximativ 200.000 de lei. Aici trebuie făcută precizarea că festivalul a avut ca dată de desfășurare perioada imediat următoare alegerilor locale( 5 iunie 2016) iar în aceste condiții nimeni, dintre cei ce asigurau bugetul festivalului târgoviștean (Primărie și CJ), nu s-a mai grăbit să arunce banii într-un proiect de pe urma căruia, teoretic cel puțin, puteau să beneficieze alții, după finalizarea procesului electoral.

Cu alte cuvinte, un miliard-două de lei (bani vechi), în fiecare an, s-au alocat, din bugetele locale, pentru „sănătatea financiară” a unor organizatori ce au știut să umfle prețuri și costuri și pentru ca, pe hârtie, totul să iasă bine. Valahia Media v-a prezentat și cu alte ocazii modul în care banii ajung în buzunarele cui trebuie, la astfel de evenimente. Un amănut important ar fi acela că, atât la Târgoviște, prin Festivalul medieval Dracula, cât și în alte locuri din țară, ce organizează evenimente similare, nu întotdeauna trebuie căutați beneficiarii acestor cadouri financiare în rândul celor ce dețin puterea politică locală. Cazul concret de la Târgoviște și Dâmbovița unde majoritatea politică și decidentă, în privința diferitelor bugete, este asigurată de PSD, iar cel pe mâna căruia ajung banii festivalului are rădăcini PNL este cât se poate de edificator.

Foto 3: Mihai Constantin, fost președinte PNL Târgoviște

Sursa foto 3: youtube

Pentru conformitate, vorbim de Mihai Constantin “Ranin” manager general, actual, al teatrului “Tony Bulandra”, fost membru al PNL( chiar cu funcții de conducere politică) și majoritatea PSD, actuală, atât la CLM Târgoviște cât și la CJ Dâmbovița. Este, de fapt, și explicația pentru care bugetele unor astfel de manifestări, precum Festivalul Medieval Dracula, sunt aprobate fără prea multe întrebări, cu unanimitate chiar, atât de către putere (PSD în cazul de față) cât și de către opoziție (PNL în cazul de față). Sunt „firimiturile” pe care, cei ce asigură puterea politică, le aruncă celor din opoziție, pentru a își asigura votul majoritar (eventual cel de două treimi, fără de care nu se pot adopta hotărâri ce au în vedere patrimoniul) în cazul unor proiecte cu potențial cu adevărat important. Este singura explicație logică pentru a justifica lipsa oricărei reacții publice, din partea celor ce sunt implicați în astfel de alocări de fonduri, prin votul pe care îl oferă alături de majoritatea ce propune bugetul, și pe care nu putem să îi bănuim de „naivitate” intelectuală absolută. Cel puțin nu pe toți.

P.S.

Este posibil ca, începând din 2019, Festivalul Medieval Dracula, de la Târgoviște, să nu mai existe, Aproape sigur particula Dracula va dispărea din titulatura festivalului, datorită lipsei de drepturi, pentru utilizarea acestei titulaturi, deja înregistrate. Astfel că, întrega argumentație inițială, de alăturare a brand-ului Dracula unui eveniment organizat la Târgoviște, pentru a spori numărul turiștilor în localitate și implicit ridicarea nivelului economic al zonei, va dispărea și ea (nu ar mai avea fundament). În cazul în care un festival medieval va fi organizat, în continuare, în anonimatul specific de până acum, chiar și fără locomotiva unui brand puternic, falimentul este oricum garantat, iar bugetul local va continua să sufere, în fiecare an, fără niciun beneficiu pentru comunitate, în ansamblul ei, ci doar pentru câteva conturi ce vor cunoaște, în continuare, satisfacția efemeră a unui prea plin de moment.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *