De deja 24 de ore, un articol publicat de ziarul “Libertatea” face deja valuri și în Dâmbovița, născând, pe alocuri, mirări și indignare deopotrivă. Sub titlul “Consiliul Județean Dâmbovița a dat presei din județ 200.000 de lei. Unul dintre site-urile de știri a făcut și dezinfecție pentru CJ” (semnat Răzvan Luțac), cei de la “Libertatea” au descoperit, și publicat, ca pe un eveniment, de fapt, o banalitate, pentru județul Dâmbovița. Una ce, foarte adevărat, naște mirări prin alte părți.
Cotidianul central se întreabă retoric unde mai este presa independentă (citând o sursă a ziarului) în condițiile în care CJ Dâmbovița, a dat, pe așa numite contracte de promovare media, către nu mai puțin de 27 entități media ( cel puțin din această categorie profesională se revendica acestea ca făcând parte), sume de ordinul miilor de euro, în perioada 1-5 aprilie 2022
Întrebarea retorică “De unde presă independentă?”, lansată de cei de la Libertatea, a fost preluată și în mediul online dâmbovițean si, evident oarecum, a fost lansată ideea că nimeni, din Dâmbovița (din segmentul ce se revendică ca aparținând mass-media) nu mai are cum să poată a se declara independent de politic, atâta timp cât o autoritate a statului (cu condiționare politică la fel de evidentă), cum este CJ Dâmbovița, plătește nu mai puțin de 27 de entități media din Dâmbovița ca să îi difuzeze părerile și adevărul singular(evident subiectiv).
Concluzia aceasta ar fi cât se poate de normală, dacă nu ar fi influențată/ denaturată de faptul că cei care o emit consideră ( au și dreptate dat fiind că vorbim de 27 de entitati plătite din bani publici, și ca să tacă) că “presa” din Dâmbovița o reprezintă cei 27 amintiți, și doar aceștia. Este fals, măcar în parte. Multe dintre aceste enități, amintite și de cei de la “Libertatea”, nu sunt reprezentanți mass-media, decât, eventual, printr-un cod CAEN atașat, între alte coduri CAEN, la înscrierea de la Registrul Comerțului, a firmei pe care o păstoresc (unii nici măcar atât). Mare parte sunt căpușe economice, atașate politic la banul public, gestionat acum, în Dâmbovița, în principal de PSD. Oameni apropiați de partid, cu alte cuvinte, ce prin aceste stipendii, camuflate sub titlul de promovare media, primesc recompensa cuvenită pentru munca politică.depusă. Amestecați, în acestă sarabandă a cadourilor generoase, de la CJ Dâmbovița, sunt și reprezentanți legitimi ai segmentului mass-media ( dar din ce în ce mai puțini parcă).
Iată lista identificată de cei de la Libertatea, în articolul amintit în debutul acestui articol, cu precizarea că lista este corectă ( deși în SICAP– sistemul de achiziții publice- firmele apar cu alte nume, în multe cazuri):
Entitați media indentificate de Libertatea că au primit bani de la CJ Dâmbovița, pentru promovare media.
1 aprilie – Bazar Media – 8.000 lei (mediatizare conferințe presă) 1 aprilie – dambovitalazi.ro – 8.000 lei (mediatizare conferințe presă) 1 aprilie – Dâmbovița Press – 8.000 lei (mediatizare conferințe presă) 1 aprilie – Cotidianul „Dâmbovița” – 8.000 lei (mediatizare conferințe presă) 1 aprilie – Riposta pe Net – 8.000 lei (mediatizare conferințe presă) 1 aprilie – Puls FM Târgoviște – 5.600 lei (mediatizare conferințe presă) 1 aprilie – Jurnal de Dâmbovița – 8.000 lei (mediatizare conferințe presă) 1 aprilie – Columna TV – 12.000 lei (meditizare conferințe presă) 1 aprilie – Gazeta Dâmboviței – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – DB24News – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – Dâmbovițeanul – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – dambovitadeazi.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – incomod-media.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – stiriDB.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – Șock Dâmbovițean și targovistenews.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – PFA Viorel Petruț (apare pe site-ul Politica Broaștei) – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – Oficial Media – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – Colorscopic Design – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – chindiamedia.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – https://dambovitapesurse.ro/ – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – obiectivdb.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – observnews.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – Cronica de Găești – 5.600 lei (servicii publicitate) 1 aprilie – Riposta pe Net – 5.600 lei (servicii publicitate) 4 aprilie – exclusivDB.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 4 aprilie – dbonline.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 4 aprilie – Biroul-permanent-de-stiri.ro – 5.600 lei (servicii publicitate) 4 aprilie – dambovitanews.com – 5.600 lei (servicii publicitate) 5 aprilie – Târgoviște Live – 5.600 lei (servicii publicitate) 5 aprilie – Vocea Dâmboviței – 5.600 lei (servicii publicitate)
Spuneam că lista este corectă și pentru că, încă din luna februarie 2022, site-ul Valahia Media a amintit despre acest mod (se poate ușor cataloga și ca o prăduială a banului public) de abordare, a relaței cu mass-media dâmbovițeană, a CJ Dâmbovița. Unul incorect, ca să folosesc un eufemism, dar bazat doar pe similitudini de gândire politică, între “cel care dă banul” și cel care primește. Orice gest critic, chiar dacă justificat si argumentat, la adresa acțiunilor politico-administrative ale CJ Dâmbovița, duce sau a dus la eliminarea apriori a oricărui fel de colaborare ( financiară) între autoritatea publică CJ Dâmbovița și segmente mass-media (n.m.– Site-ul Valahia Media nu a solicitat și nu a fost ofertat vreodată, de CJ Dâmbovița, pentru niciun fel de colaborare, precum cele amintite anterior, colaborări ce nu sunt de blamat decât din perspectiva modului de realizare, unul în care publicitatea nu este marcată ca atare, aproape nicăieri) Publicarea în SICAP este doar o glumă, fiindcă tranzacțiile sunt deja sunt stabilite, înainte de a fi publicate în sistemul de achizitii publice. ( aici articol Valahia Media februarie 2022, despre contractele media ale CJ Dâmbovița)
Iată și câteva exemple de firme ( așa numite entități media) ce sunt “blagoslovite” de CJ Dâmbovița în acțiunea fără precedent din aprilie 2022 (amintită în acest articol), cu sume mari de bani, așa cum apar ele în SICAP (n.m.– din considerente de gestiune a spațiului, apar doar prima pagină și ultimele două, cum au fost ele încarcate în SICAP).
Unii dintre cei care au primit banii de la CJD Dâmbovița ( dacă nu marea lor majoritate) sunt prinși în planul de finanțare și al Companiei de Apă Târgoviște Dâmbovița (CATD), o entitate publică ce are monopol în județul Dâmbovița pe ceea ce însemană furnizarea de apă potabilă și servicii de canalizare. Cu alte cuvinte, o entitate ce nu ar avea nevoie teoretic de publicitate, dar care, chiar mai mult decât CJ Dâmbovița ( cu aceiași determinare politică ca și CJ Dâmbovița, adică PSD), dă zeci de mii de euro, anual, pentru acest fel de publicitate. Un jaf, fără precedent și comparație, al banului public, de altfel. Unul ce, fără exagerare, intră sub incidența penalului. De altfel, conducerea CATD este anchetată de DNA, în momentul de față. Iată câteva exemple de sume alocate pentru publicitate de cei de la CATD ( tot din SICAP), unele dintre sume sunt de ordinul zecilor de mii de euro:
În alte cazuri ,vorbim de contracte astronomice de publicitate media cu Casa de Asigurări de Sănătate Dâmbovița, Adică o altă instituție a statului ce nu ar avea nevoie, teoretic, de astfel de promovare, cu alte cuvinte vorbim de sume cheltuite inutil. În lista beneficiarilor regăsim aceiași abonați la fondurile publice și de la CJ Dâmbovița.
O chestiune ce ține chiar de domeniul absurdului se poate regăsi atunci când vorbim de firme ce asigură promovare media pentru CJ Dâmbovița dar care curăță și mochetele din sediul instituției:
Probabil că cea mai grăitoare dovadă a absurdului, a modului absurd în care sunt cheltuiți banii publici, pe așa numite contracte de publicitate cu firme (pseudo firme) ce fac parte din segmentul mass media, o reprezinta cazul SC Euromedia Muntenia News (site dambovitanews.ro) ce, pe lângă servicii de publicitate media la CJ Dâmbovița, asigură deratizare la Spitalul Județean de Urgență din Târgoviște ( o unitate medicală aflată în subordinea CJ Dâmbovița), dar și servicii de dezinsecție ( capcane de gândaci) la același SJUT, în valoare atenție de peste 18.000 de euro ( contract din ianuarie 2022). Fără a emite judecăți de oportunite ( externalizare, la prețuri umflate, a unui serviciu) SJUT și CJ Dâmbovița, prin contractele oferite, par mai degrabă că vor să-și bată joc de banii publici, dacă nu chiar mai mult decât atât. Probabil că o sesizare a unor foruri competente, în acest caz, ar fi de dorit ( pentru o verificare mai atentă a acestui tip de contract, precum cel publicat mai jos):
Trăgând linie și adunând, publicitatea media, în care partener este Statul, nu reprezintă, din păcate, decât un război pe care autoritatea vremelnică îl poartă cu restul lumii. Unul politic-financiar. Orice încercare de a face lumină este taxată și are consecințe ( cum este și cazul Valahia Media, oricum nu este cazul aici și acum a detalia). Pe de altă parte, cum s-a întâmplat în dese rânduri și în spațiul Valahia Media, critica este văzută doar ca o influență politică a adversarului , de către cei ce sunt angajați în acest război paralel din societatea românescă, cel al politicienilor, iar adevărul partinic este singurul ce trebuie luat in seamă, în viziunea acestora. Consecința – orice voce ce nu împărtășește adevăruri partinice este forțată, prin diferite mijloace, să se închidă, mai devreme sau mai târziu. În ceea ce privește acest spațiu, Valahia Media, până acum a reușit să supraviețuiască și fără aliniere politică. Sper ca și de acum înainte.
3 Replies to “Despre presă și cum se risipesc banii publici. Mii, zeci de mii de euro, dați de CJ Dâmbovița, în doar câteva zile, pentru promovare media”