În data de 26 august 2022 județul Dâmbovița primea vestea cea mare, pe care, se spune, o aștepta de multă vreme. Era anunțat ( de către președintele CJ Dâmbovița, Corneliu Ștefan) că Dâmbovița este primul județ din țară ce primește bani prin Programul Național “Anghel Saligny”.

Aceasta este doar noua titulatură a mai vechilor programe de tip PNDL ( I și II; programe naționale de dezvoltare locală, în “traducere” a acronimelor), adică celebrele programe prin care banii publici au fost acordați de la Guvern, unor administrații locale, fără prea multe criterii de alocare, ci mai mult în baza apartenenței politice (ce au însemnat aceste programe puteți vedea aici, într-un articol Valahia Media, din august 2021, un articol în care sugeram că PNDL III sau “Anghel Saligny” este practic momentul în care se declanșase revenirea PSD la Guvernare. Se pare că am avut dreptate). Noul PNDL (botezat “Anghel Saligny”), la momentul în care au început să fie și împărțiți banii (suma totală fiind de aproximativ 65 de miliarde de lei) i-a găsit pe cei de la PSD, alături de PNL și UDMR, la masa bogaților, adică a celor ce au primit fonduri importante din programul “Anghel Saligny”. Iar PSD Dâmbovița nu a făcut excepție (n.m: pentru a evita confuzii, trebuie precizat că banii nu sunt dați direct partidelor, ci către administrațiile de o anumită culoare politică, una prietenă și, evident, de aceiași culoare cu cea a politicului, câștigul fiind electoral doar, în sensul în care se arată, astfel, votanților, că “noi am făcut și alții nu, așa că știți pe cine să alegeți și de acum înainte“). Despre alte câștiguri, de ordin financiar, oarecum nemeritate, din astfel de afaceri, este indicat a nu se vorbi înainte ca legea, eventual, să facă lumină.


În ziua primelor semnări de alocări, la Ministerul Dezvoltării ( ministerul prin care se alocă banii), Corneliu Ștefan anunța că, practic, primul program din țară ce primește bani este: ,,Modernizare DJ 714 sector Bolboci-Contur Lac Bolboci-Cheile Tătarului’’, un proiect din județul Dâmbovița pentru care se asigura suma de 9,8 milioane de lei.

De remarcat este că, inițial, pentru refacerea întregului drum, DJ 714 ( peste 30 de km), fusese solicitată suma de 89 de milioane de lei ( detalii aici, plus document, într-un articol Valahia Media din noiembrie 2021). Din toamna anului 2021, până la aprobarea sumei pentru proiect, din vara anului 2022, suma alocată a rămas de doar 9,8 milioane de lei. Ce e drept, doar pentru o porțiune de 4,5 km din drum.

Cu o grabă aproape suspectă, drumul a fost “reabilitat” rapid. Astfel că, în mai 2023, cei de la PRO TV constatau, la o vizită în Parcul Natțonal Bucegi, că DJ 714 a fost reabilitat, dar e deja avariat serios, crăpături longitudinale apărând în suprafața de astfalt proaspăt turnat. Nu sunt singurele nereguli, spun cei de la Pro TV. O altă reacție, pe marginea subiectului a avut și senatorul dâmbovițean Dragoș Popescu, ce a comentat pe propria pagină de facebook ( vezi mai jos detalii):
Lucrarea de pe DJ 714, realizată prin “Anghel Saligny”, aproape 10 milioane de lei ( 2 milioane de euro) este o bătaie de joc, la adresa fondurilor publice, este concluzia cu care se rămâne după vizionarea materialului realizat de cei de la PRO TV.




Practic, pe timpul iernii, pentru a permite accesul în zona Padina-Peștera s-au folosit, pentru dezăpezire, pe DJ 714, inclusiv în zona reabilitată, materiale ce se pare că au degradat drumul, astfel încât acum (n.m.:- lucrarea nu este recepționată încă) ar trebui refăcută. Asfaltul se desprinde, în multe locuri, locurile speciale pentru evacuarea apei de pe vresanți sunt un dezastru ingineresc, iar resturi de construcție sunt aruncate prin întreg arealul străbătut de porțiunea de drum “reabilitat”. Ar fi doar câteva concluzii, la cald, desprinse din materialul celor de la PRO TV.

Beneficiarul, CJ Dâmbovița, spune că “lucrurile nu vor rămâne așa, problemele vor fi remediate pe banii constructorului”. Întrebarea logică este: De ce a trebuit să se “arunce” niște bani pe ferestră, într-o lucrare evident cu deficiențe, cel puțin, dacă nu chiar mai mult decât atât?
Evident, un eventual răspuns nu este așteptat., acesta, răspunsul adică, fiind la îndemâna oricui până la urmă. Chiar dacă el diferă, în mod cert.


O reacție tot a existat. În data de 24 mai 2023, CJ Dâmbovița a decis închiderea DJ 714, pe exact porțiunea reabilitată prin “Anghel Saligny” ( n.m.:- reabilitare între km 24-30, interdicție între km 23-31, ai drumului) . Mai exact, a impus restricții de circulație auto până în decembrie 2023, având voie să treacă, pe acest drum, doar cei agreați de instituție.( documentul integral mai sus).

Momentan, pe DJ 714, primul proiect cu finanțare din programul <Anghel Saligny>, după cum s-a lăudat beneficiarul dâmbovițean, lucrurile, evident, nu stau deloc bine, iar banii, cei 9,8 milioane de lei, măcar o parte din ei, pare ca au fost aruncați pe apa…lacului Bolboci, aflat în imediata vecinătate, dacă nu cumva în altă parte. Pentru așa ceva nu se fac, însă, conferințe de presă, așa că…
