Spuneam, în urmă cu exact două săptămâni (aici), că voi reveni cu amănunte despre ceea ce consideram că este definiția, neoficială, normalității financiar-economice, din perspectiva unei administrații locale (cea târgovișteană, în cazul de față), reflectată în rectificarea bugetară (n.m. pozitivă) aferentă lunii septembrie. La vremea articolului (n.m. Are balta pește la primărie) spuneam și că:
“Într-o vreme când discursul despre normalitate este confiscat
de apărătorii „Referendumului pentru familia tradițională”,
Valahia Media vă propune o lectură despre normalitatea financiar-fiscală,
în accepțiunea unei administrații locale. “
Nu s-a schimbat nimic. Discursul din spațiul public este dominat de aceleași idei. Motivul pentru care am revenit,acum, cu această a doua parte, a unui material ce îl promiteam încă de la mijlocul lunii septembrie, este că putem să punem cap la cap, abia acum, câteva date și elemente. Concret , aminteam, în septembrie, că:
[icon type=”vector” icon=”brankic-icon-chat3″ size=”32″ icon_color=”#cecece” hover_animation=”border_increase” ]La Târgoviște, în urma rectificării bugetare, există și câțiva favorizați, mai bine spus instituții ce sunt beneficiarele nete ale acestei rectificări pozitive. Astfel, înafara cheltuielilor de personal (salarii), ce au fost majorate la toate instituțiile (n.r. fără aceasta majorare, cel puțin la prima vedere, având în vedere cuantumul sumelor, ar fi fost probleme extrem de mari la plata salariilor, în ultimele luni ale anului 2018), la capitolul Bunuri și servicii cele mai „norocoase” instituții au fost Teatrul Municipal „Tony Bulandra”(alocare suplimentară de 630.000 de lei) și CSM Târgoviște(1.000.000 de lei).[icon type=”vector” icon=”brankic-icon-chat3″ align=”right” size=”32″ icon_color=”#cecece” hover_animation=”border_increase” ]
Despre “crizanteme” și “aur” bugetar
Ca și în 2017 Teatrul Municipal “Tony Bulandra” din Târgoviște este instituția ce organizează festivalul Romanței “Crizantema de Aur”, ajuns între timp la ediția cu numărul 51. La rectificarea bugetară, amintită anterior, instituția teatrală târgovișteană a solicitat, și primit, o alocare financiară suplimentară (ce se adaugă bugetului instituției, aprobat la începutul anului) de 630.000 de lei. Alocarea nu reprezintă o noutate, același sistem al rectificării bugetare, pentru suplimentare de fonduri cu destinație exactă pentru un eveniment sau altul, fiind însăși rațiunea pentru care teatrul târgoviștean rămâne o instituție finanțată integral de la bugetul public. Cei 630.000 de lei reprezintă bani ce vor întregi bugetul Festivalului “Crizantema de Aur”, ediția 2018. În imaginea de mai jos (foto 3) am marcat necesarul financiar, anticipat la debutul lui 2018, de către organizator (Teatrul Tony Bulandra) pentru realizarea ediției din acest an a “Crizantemei de Aur“, așa cum apare el în calendarul de proiecte ,aprobat de CLM Târgoviște. Deci, 800.000 de lei.
Foto 3
Suma de 800.000 de lei a devenit, între timp, după ultima alocare bugetară, una de 980.000 de lei, asta pentru că, înafara banilor alocați de Primăria Târgoviște, festivalul romanței beneficiază de o alocare financiară de 100.000 de lei din partea CJ Dâmbovița și de alți 80.000 de lei din partea Ministerului Culturii și Identității Naționale. Suma este aproape identică cu bugetul festivalului din 2017, ediție aniversară, cea cu numărul 50. O ediție despre care puteți afla mai multe amănunte aici(click)
Cum, la ediția din 2017 a festivalului, justificarea necesarului financiar (n.m.de aproape 1 milion de lei) a fost aceea că suma reprezintă un cuantum financiar absolut necesar, pentru a da anvergura meritată unei ediții aniversare, în 2018 argumentul nu mai poate sta în picioare. Deci, măcar teoretic, putem vorbi de o cheltuire aproape iresponsabilă a banilor publici, având în vedere că vorbim de condiții identice cu cele ale anului precedent, mai puțin fastul aniversar (n.m. se poate citi cheltuială suplimentară).
Din păcate, aș putea adăuga. Asta pentru că, deja, începând cu data de 1 Octombrie 2018, biletele pentru acest festival au fost puse în vânzare, la casele de bilete ale Teatrului “Tony Bulandra”, după cum anunță chiar organizatorii festivalului, pe site-ul propriu. Spun “din păcate” pentru că putem vorbi de maximum 300 de bilete, teoretice, tot atâtea câte locuri are sala ce găzduiește “Crizantema de Aur”. În realitate vorbim de, probabil, doar 200 de bilete disponibile, pentru public (n.m. restul, 100 cel puțin, fiind locuri rezervate pentru invitați, vip-uri, protocol, deci necomercializabile).
Trăgând oarecum o linie și adunând, putem vorbi de 1 milion de lei, 200.000 de euro, cheltuiți din fonduri publice, pentru o manifestare la care au acces (plătit) doar 200 de persoane.
Mult, puțin? Cheltuire responsabilă a fondurilor publice?
Nu cred că mai este necesar vreun răspuns. Pe de altă parte, pentru a căpăta o imagine de ansamblu ,mai jos (foto 4) am subliniat fondurile alocate de către Primăria Târgoviște, în 2018, pentru mai multe evenimente, așa cum apar ele în calendarul de proiecte al aceluiași teatru târgoviștean, amintit anterior, instituție ce organizează toate aceste evenimente, pentru Primăria Târgoviște.
Foto 4
După cum se poate vedea, alocarea pentru festivalul Crizantemei (subliniată cu albastru) este la concurență, din punct de vedere al sumei, cu alocarea însumată pentru evenimente cum ar fi Festivalul Medieval Dracula, Zilele Cetății (sărbătoarea orașului), Spectacolul Centenar (urmează a avea loc pe 1 Decembrie) și Orășelul Copiilor (sărbătoarea Crăciunului cu tot ce presupune ea, plus cadouri, dulciuri în special, pentru sute de copii din oraș). În aceste condiții ar putea rămâne doar o singură întrebare: Cui Prodest?
P.S.
*Am adăugat (în finalul articolului) link-ul către explicația de dicționar (în limba italiană) a expresiei latine din deschiderea (titlul) și încheierea acestui articol, pentru a elimina eventuale interpretări eronate.
Sursa foto articol- www.tonybulandra.ro