Târgoviște: Pentru unii vin “vremuri grele”. Parcatul interzis, pe două artere din centrul orașului. O poveste administrativă

Pentru foarte mulți târgovișteni, dar nu nu numai pentru aceștia, debutul săptămânii următoare (din 10 octombrie mai precis) va veni cu o surpriză. Pentru unii va fi plăcută, foarte puțini de altfel, pentru că nu o vor remarca, probabil, decât cu greu, nefiind direct afectați. Pentru cei mai mulți va fi însă una neplăcută: Parcarea va fi interzisă pe două dintre arterele principale ale orașului, mai precis bulevardele “Mircea cel Bătrân” și “Carol I”, în zone în care, până de curând, a existat posibilitate de parcare, pe prima bandă a drumului.

Foto: Bulevardul “Mircea cel Bătrân”, Târgoviște; 8 octombrie 2022

De fapt, cu certitudine, interdicția va funcționa doar pentru bulevardul “Mircea cel Bătrân”, încă din data de 8 octombrie, cel mai probabil (vezi foto articol), iar pentru Bulevardul “Carol I”, se va merge pentru încă o amânare a momentului în care interdicția va intra în vigoare.. Deși zona centrală a orașului are un deficit major de locuri de parcare (lucru cunoscut și recunoscut de către administrația locală) aceiași administrație locală se vede pusă în situația de a îngreuna suplimentar viața celor ce ar vrea să parcheze undeva în centrul orașului Târgoviște (chiar și riveranii). Nu că vina ar trebui căutată în grădina altcuiva, ci chiar în a celor din administrație, numai că aceiași administrație locală a ignorat o problemă, sperând că poate trece de la sine. Ei bine…

3 Septembrie 2016, primarul Cristian Stan anunța demarararea proiectului ce viza modernizarea transportului public din Târgoviște

În anul 2016, Primăria Târgoviște, prin primarul Cristian Stan (n.m.- primar si atunci cât și acum, în 2022), anunța că administrația locală va implementa, cu ajutorul fondurilor europene, un “proiect ce va schimba radical transportul public de la Târgoviște“, un proiect intitulat: ”Îmbunătăţirea transportului public urban prin achiziţionarea de vehicule ecologice, construirea infrastructurii necesare transportului, modernizarea şi reabilitarea infrastructurii rutiere pe coridoarele deservite de transport public în Municipiul Târgovişte” . Proiectul, cu o valoare de aproximativ 42 de milioane de lei+TVA, nu este finalizat nici în momentul de față (octombrie 2022), dar dacă va fi finalizat până în 31 decembrie 2022 nu vor fi pierduți banii europeni ( bani “gratis”, cum s-ar spune). În caz contrar, ținând cont că este deja prelungit termenul de implementare, cu 2 ani (sunt fonduri alocate României pentru perioada 2014-2020), există posibilitatea ca o parte din fonduri, cel puțin, să fie pierdute, iar proiectul să fie închis cu sume asigurate din bugetul local al Târgoviștei (al Beneficiarului adică), așa cum s-a întâmplat, la Târgoviște, cu proiectul centurii ocolitoare a orașului, o construcție ce a costat aproape dublu față de valoarea inițială (120 de milioane de lei față de 70 de milioane, alocarea inițială), dar și care a fost realizată din fonduri proprii, ale Beneficiarului, cea mai mare parte a banilor europeni fiind pierdută, din cauza întârzierii proiectului.

Autobuze (hibrid) ce asigură transportul în comun în Târgoviște

După cum spuneam, o bună parte, a proiectului actual (cel cu reabilitarea transportului), este realizată. Chit că unele componente au mai fost schimbate pe parcurs ( n.m.spre exemplu, autobuzele socotite ecologice, cum erau prevăzute inițial în proiect, au devenit unele hibrid, adică mașini ce folosesc și combustibil fosil, unul ce poluează, în orice accepțiune, deci nu chiar 100% ecologice). În cadrul proiectului a intrat și reabilitarea bulevardelor “Mircea cel Bătrân” și “Carol I” ( nu neapărat străzile cu cea mai mare nevoie de face-lift, din oraș, dar asta este altă poveste), conform ideii că și rutele de transport, pe care vor circula noile autobuze ecologice, trebuie să fie la standarde înalte, iar acestea trebuiesc să fie dedicate expres acestui tip de transport, cu alte cuvinte trebuiesc marcate ca atare, fiind exclus ca banda folosită de mijloacele de transport în comun să poată fi folosită (și) ca parcare, ca până acum. Până la urmă o cerință de bun simț.

Foto: Bulevardul Carol I, Târgoviște; 8 octombrie 2022
Zona unde se intenționa realizare parcării supraetajate (UPET), în imediata vecinătate a blocurilor; Foto din anul 2020

Numai că, deși s-a știut că prin proiectul amintit și interzicerea parcării pe cele două artere amintite se va crea o problemă majoră, în lipsa unei alternative pentru parcare, nu s-a făcut mai nimic. “Mai nimic” pentru că s-a încercat ceva, dar doar la nivel declarativ. Încă din septembrie 2020, actualul edil al orașului declara sentențios că:

A fost parcursă prima etapa în vederea obtțnerii finanțării europene pentru construcția unei parcări multietajate în zona centrală a Municipiului Târgoviște! Astfel, Agentia de Dezvoltare Regionala “Sud Muntenia” ne informează că în urma verificârii fisei de proiect cu titlul ,, Crearea de locuri de parcare prin construirea de parcari multietajate”, depuse in scopul obtinerii finantarii pentru elaborarea documentatiei tehnico- economice in conditiile OUG nr.88/ 2020, aceasta a fost declarata CONFORMA ADMINISTRATIV si ELIGIBILA, obtinand ,, DA” la toate criteriiie din ,, Grila verificare Conformitate Administrativa si Eligibilitate”! Prin proiectul propus se doreste regenerarea urbana a spatiilor publice prin crearea unei parcări moderne in zona centrala a Municipiului Targoviste, de mari dimensiuni (cel putin 800 de locuri) în funcţie de varianta finală a studiilor de specialitate. Parcarea va fi situata in imediata vecinatate a centrului municipiului Targoviste (langa parcarea fostei “Cantup”), la o distanță de cel mult 5 minute de mers pe jos de cele mai importante institutii publice din orașul nostru. Proiectul este complementar unei alte investitiii, prin care se realizează o artera de circulație care va face legatura intre “Bulevardul Independentei” și Bulevardul “I. C. Brătianu”, asigurandu-se și iesire la strada “Arsenalului”. Modalitatea juridică de obtinere a terenului necesar acestor proiecte constă în expropierea și trecerea in domeniul public al municipiului Târgoviște a unei suprafețe de teren de aproximativ 22.000 mp, aflată acum în proprietatea SC UPET SA, însă neutilizată de foarte mulți ani. Procedura de expropriere este in derulare.

Foto: Bulevardul “Mircea cel Bătrân”, Târgoviște; 8 octombrie 2022

De la acea declarație însă nu s-a mai întâmplat nimic (n.m.am semnalat , la vremea respectivă, că declarațiile triumfaliste, cu privire la acest subiect, sunt cel puțin hazardate și, din păcate, am avut dreptate: detalii aici- Valahia Media). Parcarea supraetajată din zona centrală a orașului rămâne, și în 2022, la stadiul de deziderat, cel mult.

Foto: “Bulevardul Carol I”, Târgoviște; 8 octombrie 2022

În schimb, față de 2020 cel puțin, în zona centrală a orașului vor intra în vigoare, mai devreme sau mai târziu în 2022, noi restricții de parcare. Administrația locală, ce s-a cam încurcat în promisiuni, a anunțat că a rezolvat problema, în sensul în care mașinile parcate, de obicei pe bulevardele “Mircea cel Bătrân” și “Carol I”, vor putea să găsească, de acum înainte, loc de parcare în spațiul ce aparține unui celebru supermarket, situat tot în zona centrală a orașului.

Parcare Peny Market XXL; 8 octombrie 2022

Este doar o rezolvare din vorbe a problemei, iar nerealismul unei asemenea afirmații va fi probat încă din prima zi lucrătoare de după intrarea în vigoare a noilor restricții. În imagini se poate vedea cum arată parcarea amintită (cea care ar trebui să rezolve problema) într-o zi de sâmbătă, mai precis ziua de 8 octombrie 2022, (n.m.- o zi în care, de obicei, parcarea “respira”. Nu și acum). Ce se va întâmpla de luni încolo? Nu este deloc greu de ghicit.

P.S.

În altă ordine de idei, este cât se poate de “evident” că nu este nimeni vinovat, pentru actuala stare de fapt. Decât poate cei care și-au cumpărat mașină și stau în zona centrală a orașului. L-a ce vă trebuie mașini, nu vedeți că nu sunt locuri de parcare? Sau poate ați crezut cu toții promisiunile : Stați la locurile voastre, că o să fie bine!

Post scriptum-ul trebuie interpretat ca ceea ce este: Un pamflet sau, dacă vreți, doar haz de necaz românesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *