Târgoviște: (Foto) Bătaie de joc! Jumătate asfalt, jumătate granit. Sau cum se reabilitează o stradă prin programul “Anghel Saligny”!

Așa după cum de multe ori s-a spus, programul “Anghel Saligny”, adică programul în care statul dă bani, din pușculița comună, fără a pune prea multe întrebări, continuă să arate cât de inepte, uneori, sunt alocările de fonduri, atunci când criteriile de alocare sunt “sublime” dar lipsesc (aproape) cu desăvârșire.

Colaj Foto: Bulevardul Independenței, Târgoviște, 13 iulie 2023

Scriam (detalii aici- Valahia Media) cum, la Târgoviște, este în implementare unul dintre proiectele finanțate prin programul Anghel Saligny. Mai bine zis: statul dă vreo 21 de milioane de lei (n.m.cererea inițială fusese de 27 de milioane de lei) pentru ca admnistrația locală târgovișteană să reabiliteze integral (trotuar și carosabil) un pachet de străzi (importante) ale orașului. Dincolo de faptul că nu toate aceste artere aveau, neapărat, nevoie de reabilitare, lucrarea se dovedește, și de această dată, din păcate, un fiasco.

Foto: Bulevardul Independenței, Târgoviște ( 27.07.2023); Sublinierea (săgețile roșii) este făcută cu scopul de a evidenția diferențele între partea asfaltată a trotuarului și cea acoperită cu granit

Bulevardul Independenței, una dintre cele mai importante artere rutiere ale orașului, este prins în programul de reabilitare (cel de 21 de milioane de lei), din proiectul finanțat prin programul “Anghel Saligny”. Numai că, reabilitarea se dovedește a fi ceva mai complicată. Jumătate din partea pietonală reabilitată ( trotuarele) va fi acoperită cu asfalt, în vreme ce altă jumătate va fi acoperită cu piatră cubică (granit).

Foto: Trotuar acoperit cu granit, Bulevardul Independenței (zona blocurilor H), 27 iulie 2023

Rațiunea invocată pentru recurgerea la această variantă “inginerească” (indiferent de explicație, dacă va fi vreuna) nu are, cu siguranță, legătură și cu normalitatea. Întreaga arteră a fost acoperită (partea de trotuar), anterior, cu dale (pavaj), pe toată lungimea străzii (acest lucru fiind o regulă nescrisă, ce a fost respectată și anterior, indiferent de varianta de lucru luată în calcul), adică o construcție unitară, cu alte cuvinte, iar, din această perspectivă, orice soluție tehnică ar fi fost normal să respecte acest amănunt, unul de bun simț estetic măcar, dacă nu mai mult. Cu alte cuvinte: o singură (unică) stradă, o singură soluție tehnică!

Foto: Trotuar acoperit cu asfalt, Bulevardul Independenței ( zona piața “1 mai”), 27 iulie 2023

Foto: Trotuar acoperit cu pavele, Bulevardul Independenței ( zona piața “1 mai”), 13 iulie 2023

Nici măcar estetic, acum, nu se poate vorbi de o îmbunătățire substanțială, ca să nu mai vorbim de eventuale justificări ce vizează utilitatea unei astfel de soluții tehnice. Ar însemna că jumătate de stradă să fie declarată mai utilă (cea cu granit), decât cealaltă (cea cu asfalt).

Rămâne, astfel, o singură explicație, pentru acest eșec, să-i spunem de concepție, respectiv explicația financiară. Ori cineva, atins de aripa “geniului”, a gândit că așa e mai bine, ori intenționat, tot cineva, a împărțit locuitorii zonei (dar și pe cei care o tranzitează) în mai multe categorii, unii care merită și alții care merită mai puțin.

Foto: Asfaltare proaspătă dar și trotuare fără asfalt, doar cu granit, pe “Calea Domnească”, Târgoviște ( 27 iulie 2023). Proiect finanțat tot prin programul “Anghel Saligny”.

De altfel, același lucru se întâmplă și pe o altă arteră din program ( Bulevardul Calea Domnească). Și în acest caz este vorba de secțiuni cu asfalt și unele cu piatră cubică (granit), când vorbim de trotuare, ceea ce ar conduce la concluzia că este ceva premeditat. În sensul în care banii nu au fost suficienți, pentru achiziția de granit, pentru întreaga lungime a trotuarelor ce au intrat în proiectul de reabilitare. Pe de altă parte, soluțiile găsite sunt cel puțin tributare la capitolul inspirație (cum este cazul pe Bulverdul Independenței, unde varianta cu trotuarele pe jumătate cu granit, pe jumătate cu asfalt, este mai mult decât nefericită).

Foto: Lucrări Bulevardul Independenței, 13 iulie 2023

În cazul întregului proiect, este inutil de amintit că termenele avansate de constructor, respectiv perioada de 07-21 iulie (vezi foto, mai sus), pentru lucrări, nu au fost respectate. În 27 iulie 2023 nici măcar nu au debutat lucrările la partea carosabilă, iar partea de trotuar încă nu este finalizată, în condițiile în care era anunțată finalizarea întregii lucrări până la momentul 21 iulie 2023.

Foto: Lucrări Bulevardul Independenței 27 iulie 2023

Pe de altă parte, este evident că, în proiecte în care nimeni nu controlează, cu adevărat, pentru ce sunt cheltuiți banii sau dacă se respectă cu adevărat planul de implementare a proiectului (ca să nu mai vorbim de faptul că pe nimeni nu interesează, cu adevărat, oportunitatea sau nu a inițierii unui astfel de proiect), este de așteptat ca rezultatul final să fie unul dezamăgitor, dacă nu dezastruos de-a dreptul.

Programul “Anghel Saligny”, din păcate, continuă să arate că, atunci când statul este “mărinimos”, este doar pentru binele unui grup restrâns, nu pentru cel general. Iar ceea ce, aparent, reprezintă un avantaj comunitar pe termen lung, se dovedește a fi doar un balast social-comunitar, pe termen scurt, mediu și lung, în sensul în care este plătit de toți, dar doar spre beneficiul unora. Cei care trebuie, evident!

2 Replies to “Târgoviște: (Foto) Bătaie de joc! Jumătate asfalt, jumătate granit. Sau cum se reabilitează o stradă prin programul “Anghel Saligny”!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *