La ora la care aceste rânduri văd “lumina zilei”, cum, poate anacronic, se mai spune când se vorbește despre un text ce este poziționat în generoasa încadrare de “media scrisă”, Festivalul Babel (Festivalul Internațional al Artelor Spectacolului de la Târgoviște) se pornește la drum cu cea de-a 13-a ediție. Din capul locului, ar trebui precizat, pentru cei care cunosc prea puțin spre deloc despre BABEL, că, într-un fel sau altul, evenimentul ar fi trebuit inventat la Târgoviște, poate chiar înainte de 2007, adică anul oficial de naștere al acestuia, pentru că era nevoie de așa ceva. Adică de o evadare din ruralul cultural al platitudinilor conformiste, în primul rând.

Foto: Afiș ediția pilot a Babel FAST, anul 2007
Iar asta pentru că dimensiunea, să-i spunem cultural – universală, adăugată urbei, prin acesta, chiar dacă și în porții reduse, adesea doar hiperbolizate printr-un marketing agresiv, era necesară orașului, fostei Capitale a Țării Românești, cum, parcă prea des, le place oficialităților dâmbovițene și târgoviștene să declame ritos, când se referă la Târgoviște. Cu alte cuvinte, pentru așa întâmplare, normal ar fi fost ca și spațiul valahiamedia.ro să găzduiască măcar câteva vorbe… de bine.
De ce nu am făcut-o ?

Sursa foto: Captură www.babelfest.ro
În primul rând, acest răspuns (justificare) nu ar fi fost deloc în intenție și nu ar fi apărut niciodată, considerând a nu fi obligatoriu a furniza vreo justificare, nimănui, vreodată, despre ce este scris sau nu, în acest spațiu. Dar, date fiind mai multe întrebări adresate “redacției”, în acest sens, am ales a apela la varianta ce tocmai face obiectul lecturii.
În al doilea rând (cel mai important de fapt) pentru că, câteodată măcar, Festivalul Babel a ajuns să fie mai mult locul unde se cheltuie banii publici. Și prea puțin spațiul de întâlniri culturale și de universalizare a urbei și locuitorilor săi.

Foto: Panouri în fața teatrului “Tony Bulandra” din Târgoviște (institutța ce organizează Festivalul BABEL), iunie 2025
Și, în fine, pentru că, în 2025, a risipi puținul bugetar public, în condiții de austeritate fără precedent, ce va să vină, nu era deloc firesc a fi aplaudat și aici. Asta în condițiile în care are cine să aplaude (local și național). Adică niște structuri unse corespunzător, cum s-ar spune. Pentru cine nu crede, iată, mai jos, o trecere în revistă (aproape exhaustivă ) a celor afirmate. Am regăsit nu mai puțin de 28 de contracte (între 140 și 700 de euro) cu media, pentru mediatizarea Festivalului BABEL 2025, așa se spune ( adică aproximativ 6000 de euro, bani publici, dați pentru asta):
























Este evident că fără mediatizare nimic nu se vinde, iar BABEL FAST putea șă ajungă un eveniment intern si nimic mai mult. Totuși, aproape 30 de entități (așa numite media), unele dintre ele cu obiect de activitate ce nu are nicio legătură cu media, parcă e prea mult (n.m.- unii vând și candelabre electrice, către teatrul târgoviștean și funcționează și ca instituție media ce primește bani pentru mediatizarea, “în presă”, a festivalului, spre exemplu):


Iar asta nu este decât o cheltuială aproape neimportantă, în contextul general al cheltuielii publice, la acest festival. Una pe care am folosit-o doar pentru că era la îndemână (n.m.– nu, nu are are sens a căuta și spațiul Valahia Media între instituțiile media ce au fost cadorisite cu bani publici, pentru a mediatiza festivalul., asta pentru că nu îl veți regăsi, iar asta pentru că nu a fost făcută niciodată vreo ofertă în acest sens).

De data asta, în 2025 adică, ar fi fost refuzată oricum, din motivele anunțate anterior. Sumele cheltuite, după cum spuneam, cu organizarea Festivalului BABEL sunt cu mult mai mari decât mizilicul amintit mai sus (cel cu banii pentru presă), iar acest exemplu a fost folosit doar ca bază de discuții, nu ca argument suprem în discuție, după cum, de asemenea, am precizat.
În rest… să auzim de teatru… și de bine.
Nu de alta, dar doar de decuparea până la neantizarea a bugetelor publice am tot auzit. De mult prea mulți ani, aș spune. Subiectiv, evident, fiind.
Semnat: Un truditor media ce, în 2007, alături de alți câțiva colegi, în calitate de parteneri media, a muncit (zi și noapte, la propriu) pentru ca Teatrul “Tony Bulandra”, Târgoviștea și al lor proaspăt inventat Festival BABEL, să iasă bine, în presă și la publicul larg, de dinafara Târgoviștei, ce, de atunci înainte, să vorbească despre BABEL FAST și să asigure perenitatea evenimentului.