Realitatea Plus sau “decesul jurnalismului”! Ucrainieni prezentați drept români, cântând cântece patriotice, anunțați și ca susținători ai unui candidat la prezidențialele românești

În mod normal, următoarele rânduri nu ar trebui să existe, iar asta pentru că autorul lor a “decis”, de deja multă vreme, că, principial, “jurnalismul”, cel din teorie, nu mai există decât în niște insule, din ce în ce mai puține, din din ce în ce mai vastul, autointitulat, peisaj media românesc. Și, în consecință, a semnala toate derapajele din această lume ar fi o luptă inutilă și cu prea puține consecințe pozitive.

Din când în când, însă, reflexul jurnalistului, educat conform principiului “mai întâi se citește / documentează, apoi se întreabă și abia apoi se scrie / se vorbește“, își face (re)simțită prezența. Iar spiritul se mai revoltă, când constată derapaje, unele ce altă dată ar fi fost de neimaginat, în vreme ce acum sunt trecute , eventual, doar în categoria “și altele”. Acum este una din acele dăți, ale revoltei. Iar asta pentru că, mai ales asta, de data asta, este vorba despre un spațiu pe care l-am cunoscut, fie doar temporar și de la distanță, în calitate de colaborator al acestuia.

Luarea de poziție, de aici, nu are legătura cu opțiunile politice ale acestui segment media (n.m.am uitat să precizez, este vorba de Realitatea Plus), unele ce pot fi acceptate, atâta timp cât sunt asumate explicit și, mai ales, sunt limitate la ceea ce este permis de norme (n.m. să nu uităm că mass-media audiovizuală, radio și televiziune, trebuie să respecte niște norme impuse de CNA, organism ce acordă licență de funcționare, până la urmă). Dincolo de norme, cu care putem să fim de acord sau nu, există și codurile profesionale, în cazul de față cel al jurnalistului.

Foto: Captură emisiune Realitatea Plus (10.02.2025), emisiunea în care a avut loc “dearapjul” analizat în articol

Desigur că, într-o lume în care “jurnalist” se poate revendica a fi oricine, prin intermediul rețelor de socializare, fără a da socoteală nimănui, nici măcar propriei conștiințe, chiar și dacă, la nivel CV, la capitolul educație și studii, nu poate prezenta decât tot atâtea clase cât ar avea și trenul, cum spunea o vorbă, într-o astfel de lume, așadar, e mai greu să ții pasul respectând și norme/ reguli.

Dar, când ai pretenția că nu ești doar ca orice postac de tik-tok, ce declamă așa zise adevăruri imuabile din proximitatea spațiului claustrant, de intimitate absolută, din interiorul propriei locuințe, parcă nu mai mai este acceptabil a te comporta ca și cum responsabilitatea, de orice fel, ce ar trebui să îți revină, nu ar exista.

Realitatea Plus a difuzat (n.m.în data de 10 februarie 2025) o emisiune glorificatoare la adresa unui candidat la prezidențiale și a inițiativei acestuia denumită generic “boicotul supermarket-urilor”. Foarte bine, treaba lor. Ce nu este bine, deloc chiar, a fost modul în care s-a făcut. La un moment dat, pe post, a fost prezentat un videoclip în care un tânăr plimbă un cărucior cu o boxă portabilă, printr-un supermarket. Moderatoarea emisiunii precizând: “Vreau să vă arăt acum un alt român cu boxa în magazin. Ce melodie credeți că a pus în magazin? Haideți să vedem”.

Regia a difuzat un clip video pe care era scris „A intrat cu boxa în magazin” în timp ce pe fundal se auzea piesa „Românie, mândru plai”. Pentru câteva secunde pe clip apare și mesajul „Ac Dc Highway to hell” , după cum au anunțat și cei de la hotnews.ro

Foto: Captură cont de tik-tok davidprank, postarea cu românii ce s-au asociat cu mișcarea “boicotul supermarket-urilor” a lui Călin Georgescu, în viziunea Realitatea Plus (click aici- pentru detalii)

Deși moderatoarea emisiunii de la Realitatea Plus a spus, practic, că românii sunt alături de Călin Georgescu în așa numitul boicot al supermarket-urilor, ilustrând cu acest clip “Ce frumos! Ce inventivi sunt românii! Cât de original sunt și cât de frumos trăiesc românii care se întâlnesc cu ei “(n.m. declarație Anca Alexandrescu la emisiunea amintită, ”ei”, în acest caz, fiind Călin Georgescu și soția sa Cristela), în realitate vorbim de o manipulare grosolană, făcută, cel mai probabil, cu bună știință. O denaturare vulgară a realității, printr-o minciună groasă, la limita injuriei. A inteligenței privitorului, firește.

În imaginile prezentate este un vloger din Ucraina, denumit, pe tik-tok, davidprank (un fel de David Farsă, în traducere din engleză). Postarea acestuia este din luna ianuarie 2025, și a străns, pe tik-tok, sute de mii de aprecieri. Filmarea este făcută într-un supermarket din Ucraina (n.m. toate înscrisurile din magazin sunt cu litere chirilice). În plus, melodia din boxe este “Highway to Hell” a celor de la AC/DC (în clipul original, cel de pe tik-tok, se poate auzi asta) si nicidecum imnul patriotic românesc “Românie, mândru plai” ,așa cum au dezinformat cei de la Realitatea Plus. Cu alte cuvinte, nicio legătură cu România, cu românii, cu “boicotul supermarket-urilor” sau Călin Georgescu. Doar o manipulare și o dezinformare de la un capăt la altul.

Din păcate, ceea ce poate părea o “nevinovată” încercare de a câștiga capital politic și audiență, o strategie de marketing (n.m. deja este vânturată această variantă), este cu totul altceva. Mult mai grav.

Din punctul de vedere al autorului acestor rânduri, nu este decât prohodul jurnalismului, la această entitate media. Un sfârșit ce este foarte posibil să fi fost consemnat mai demult (n.m.- recunosc, în ultima vreme, vreo doi ani de fapt, nu am mai urmărit postul respectiv). Așadar un sfârșit, dar unul care a fost constat, în cazul de față, doar acum. Nu, nu este singurul caz de acest fel, din mass-media românească. Nu este primul și, aproape sigur, nici ultimul exemplu de acest fel, într-o presă în care informarea din mai multe surse a devenit un proces anacronic, iar prezentarea, către public, doar a infomației verificate este luată deja în râs, de “furnizorii de știri”. Este ceva mult mai grav și pentru că, spre deosebire de “jurnalismul de rețea socială”, unde fiecare spune ce îi trece prin cap, în cazul televiziunilor, cum este și Realitatea Plus, există girarea de către stat, și credibilitatea statuată normativ, la nivel social, prin tot felul de înscrisuri, unele ce spun, chiar și indirect, că adevărul are o platformă de propagare în respectivul segment media.

Care adevăr? Care media?

Ceea ce face Realitatea Plus, prin astfel de așa zise “informări ale publicului”, în fapt o dezinformare în formă continuată, este să distrugă orice urmă de credibilitate a ceea ce mai înseamnă astăzi presa, cea recunoscută ca atare și de către stat. “Mâine-poimâine”, poate chiar “azi”, orice aliterat de pe facebook sau tik-tok va veni și va spune că dacă ei au voie să facă ce vor, și nimeni să nu îi sancționeze, atunci el de ce nu ar avea același drept? Și, să recunoaștem, ar avea și dreptate.

Unde nu mai sunt reguli, însă, și acolo unde fiecare se simte îndreptățit să își impună propriile păreri, chiar și fără un minim argument, invocând exemplul altora, ce au procedat identic, nu mai vorbim de societăți funcționale, de democrație, de libertate de expresie, ci doar de anarhie. O anarhie unde dreptate are cel care lovește primul. Și mai tare.

O lume în care jurnalismul și presa, în acepțiunea de manual a termenilor, nu își mai au locul, iar asta pentru că adevărul nu vinde și încurcă pe toată lumea, aparent.

P.S.

Anticipând câteva reacții, post-publicare a acestui articol: Așa cum am spus, mai sunt și alții ce procedează identic. Poate chiar mai rău. Reacția din acest articol, însă, dar și lipsa unor reacții, pentru alte cazuri, este justificată doar prin faptul că autorul acestei luări de poziție s-a intersectat, temporar și limitat, la un moment dat, cu redacția segmentului media Realitatea Plus. Una ce, acum, în 2025, nu mai există. Cel puțin ca principii, dacă nu cumva și mai mult decât atât.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *