De curând, cineva mă “apostrofa” spunându-mi că nu am învățat că este obligatoriu a fi arătată (și) partea “pozitivă”. Că acest spațiu ignoră partea bună a lucrurilor și, pe cale de consecință, negativismul ostentativ, prezentarea cu precădere a celor ce “scârție”, nu fac decât să învrăjbească nația (nu, nu e glumă). Ce să mai lungim vorba, că, nici mai mult nici mai puțin, acest spațiu ar trebui să nu mai existe, să fie interzis (iarăși, nu este o glumă).
Cum, despre partea cu interzisul, din fericire, deocamdată (n.m. pentru că nu se știe niciodată), nu poate fi vorba, am ales să mă “conformez”, cel puțin în ceea ce privește “pozitivismul” afișat. Așadar:
Înainte de Crăciunul 2018, prezentam o “radiografie” a transportului în comun din Târgoviște. Fără pretenția epuizării exhaustive a subiectului (detalii aici Valahia Media) spuneam, la vremea respectivă că:
“A fost nevoie de 30 de ani (aproximativ) ca să se ajungă la concluzia că milioane de euro (poate zeci) investite ,în așa numita modernizare a transportului în comun (n.m. am contabilizat aporturile de capital, despăgubiri, subvenționările de tarif, etc), cu trecerea prin toate formele, de la 100% gestionat de stat, până la 100% gestionat de privat, nu a dus nici pe departe la rezultatul dorit. Ciclul se reia, acum, cu bani de pomană (vorba vine-mă refer la fondurile europene) și întoarcerea la punctul inițial. Cel al promisiunii de mai bine. Trei decenii nu au fost de ajuns.”
Acum, revin anunțând (n.m. gândind că poate interesează pe cineva) că “o să fie bine”. Pentru toată lumea. Cât de bine? Păi, să vedem.
Primăria Târgoviște, prin Consiliul Local Târgoviște a pregătit (pentru data de 15 februarie 2019) un proiect de hotărâre (foto) prin care se cere acordul consilierilor, pentru o majorare de capital (1,8 milioane de lei) a “Servicii Publice Municipale Târgoviște SRL“, societate a Primăriei Târgoviște, ce va prelua (începând cu data de 1 martie) atribuțiile deja defunctei AITT, cu alte cuvinte activitatea de transport public de persoane din Târgoviște. Banii urmând a fi dați pentru achiziția de autobuze (de la AITT).
“Foarte bine, foarte frumos! Aplauze!” Inclusiv pentru cei desemnați (am văzut un fost viceprimar,fost șef peste mulți bani publici, printr-o direcție a primăriei Târgoviște-foarte bine) nominalizat să ducă la bun sfârșit trecerea la un transport public civilizat, ecologic, în Târgoviște.
Banii (cei 1,8 milioane de lei) sunt o parte a “despăgubirii” acordată AITT, pentru faptul că a renunțat la contractul pentru prestarea serviciului de transport public din Târgoviște (valabil încă vreo câteva zeci de ani, la momentul semnării acordului de reziliere).
Se specifică faptul că un număr de 38 de autobuze (din 42 expertizate), din patrimoniul AITT, vor fi achiziționate de către Primăria Târgoviște, plus câteva active (imobile), tot din patrimoniul AITT, (vezi foto-mai sus).
Concret:
38 autobuze– preț 1.465.365 de lei (fără TVA)
6 imobile– preț de expertiză 1.375.398 de lei
Banii vor fi dați în 18 rate lunare. Pentru cei ce nu au lecturat articolul inițial (detalii aici), fac precizarea că pentru renunțare la contract AITT-ul a fost despăgubit cu suma de
” aproximativ 1 milion de dolari, cu titlul de “compensație ca diferență de tarif între valoarea impusă a prețului călătoriei și valoarea reală” (restanțe de achitat pentru intervalul 2015-2017)
2.214.691 de lei ( până la 1 martie 2019)”
Fără această“despăgubire”, asupra cărei părțile (AITT și Primăria Târgoviște) au căzut de acord, deținătorul de drepturi, asupra efecuării serviciului public de transport din Târgoviște (AITT), nu ar fi renunțat la acest contract.
“Foarte bine că s-a rezolvat!” ( E suficient de pozitiv?)
Revenind la registrul serios. AITT-ul iese, începând cu data de 1 martie 2019, din schema transportului public de persoane din Târgoviște. Primăria, prin societatea “Servicii Publice Municipale Târgoviște SRL”, preia controlul și responsabilitatea acestui serviciu public, ce urmează a fi asigurat cu autobuze (38 la număr) cu o vechime între 10-25 de ani (vezi foto – cu prețuri la care au fost evaluate) ce funcționează cu combustibil fosil (motorină). Primăria Târgoviște “beneficiind”, acum, de niște imobile(foto-raport de expertiză) catalogate ca fiind greu vandabile, datorită poziționării și uzurii.
Totul în condițiile în care administrația locală a înființat propria firmă (în 2018), pentru a asigura transportul public local, a forțat ieșirea din schemă a AITT-ului, cu scopul final de a accesa fonduri europene (26 de milioane de euro, aproximativ) pentru un transport ecologic la Târgoviște (autobuze electrice, sau hibrid). Proiectul este deocamdată în stand by iar, de la 1 martie 2019, aceleași autobuze, unele vechi de 25 de ani, vor asigura transportul public în Târgoviște. Singura diferență este că că acum ele vor purta doar sigla Primăriei Târgoviște, iar din bugetul local (vezi calculele anterioare) au zburat sume de ordinul milioanelor de euro.
Nu-i așa că e bine?
P.S.
Evident că întrebarea de final este una retorică. Așa că nu așteptăm neapărat răspunsuri.
1 Reply to “Războiul roților sau “cadoul otrăvit”, din transportul local (II)”