Paradoxul dâmbovițean: Reabilitările rutiere – milioane de euro mai puțin, decât era stabilit inițial! Proiectul “DJ de Dâmbovița” (712,720C,720A)!

Mai toată lumea știe că, atunci când vine vorba de construit ceva, mai ales prin România, prețurile finale ale oricărui proiect sunt, de obicei, mai mari decât valorile cu care s-a plecat la drum, cum s-ar spune. Cu mult mai mari chiar, de multe ori. Nu întotdeauna însă. Iar asta pentru că mai exista și excepții, precum cea de aici. Că de cele mai multe ori se invocă creșterea prețurilor la materiale de construcții, mai nou mărirea TVA-ului, inflația, prognoza meteo defavorabilă, condiții preexistente despre care nu s-a stiut etc, nici nu mai are importanță, cert este că, mai mereu, se cer (și se dau) mai mulți bani, la proiectele de infrastructură.

Foto: Demarare lucrări la DJ 712 (unul din cele 3 loturi ale proiectului mare), în aprilie 2024. CJ Dâmbovița organiza o conferință de presa “electorală”, la Șotânga, pentru a prezenta proiectul

În aprilie 2024 demara, în Dâmbovița, așa se spunea cel putin, “cel mai mare proiect de dezvoltare a infrastructurii rutiere, implementat în regiunea Muntenia Sud(click, mai jos, pe link, pentru toate detaliile acelui moment, adică aprilie 2024).

Nici mai mult, nici mai putin de 64 de milioane de euro urmau a fi alocate (fonduri europene în bună parte, prin ADR Muntenia) pentru proiectul: „Dezvoltarea infrastructurii de transport județean prin modernizarea DJ 712 (Pucioasa – Brănești – Vulcana-Pandele – Șotânga – Târgoviște), DJ 720C (Gura Ocniței – Ocnița) și DJ 720 A (Gura Ocniței – Adânca – Bucșani – Mărcești – Finta – Postârnacu – DN 1A)”.

Spuneam, în aprilie 2024, atunci când proiectul, unul împărțit în 3 loturi, pornea la drum cu reabilitările rutiere de pe DJ 712A, că durata de implementare este de 3 ani, adică până prin vara anului 2027(toate detaliile sunt la un click distanță, accesând link-ul de mai sus).

Foto: DJ 712 A, iunie 2025. Sursa foto- Corneliu Ștefan / Facebook

Ei bine, la un an și jumătate distantă de acel moment, adică în septembrie 2025, CJ Dâmbovița, adică Beneficiarul proiectulului ce ar trebui să contribuie (aproximatix) cu 1,6 milioane de euro la acesta a stabilit, prin hotărâre de consiliu, că proiectul mare (cele 3 loturi) nu mai costă 268,163 milioane de lei (fără TVA), ci doar 260,687 milioane de lei (tot fără TVA). Adică vreo 7,4 milioane de lei (vreo 1,6 milioane de euro) mai puțin decât ce se stabilise inițial.

Proiectul, aprobat în noiembrie 2022, a mai trecut printr-o majorare de costuri, tot la CJ Dâmbovița (una nesemnificativă, dar majorare totuși), în martie 2024, pentru ca, în 18 septembrie 2025, costul total al proiectului să scadă spectaculos, după cum aminteam. Pentru conformitate, iată integral documentele (ce s-a aprobat în noiembrie 2022 și în septembrie 2025):

Probabil că reacția majoritară va fi: :”Foarte bine! “,”Se face economie”, “Felicitări!”, “Sunt scutite fondurile publice, asa se face!”

Așa să fie?

Poate că da.

Cert est însă si că CJ Dâmbovița a încetat, de mult, să mai fie o instituție cu adevărat transparentă. Mai mult chiar, nu mai reacționează la niciun fel de critică, dând senzația de autosuficiență și indiferență totală față de societatea civilă, în special. Ca să nu mai vorbim de anunțurile privind ședințele organizate de această autoritațe, unele lacunare până la limita sublimării oricărei informații relevante.

Revenind la subiect, cel cu DJ-uri din Dâmbovița, costul este unul absolut relativ, dacă este să aruncăm o privire pe ce scrie și în actele oficiale

Foto: Panou informare proiect, aprilie 2024

Spre exemplu, pentru DJ 712 A, pe panoul de avertizare “plantat la debutul lucrărilor”, prin aprilie 2024, scria extrem de clar o valoare de 78,256 de milioane lei fără TVA, în vreme ce CJ Dâmbovița anunța, printr-un proiect de hotărăre, din ianuarie 2024, o cu totul altă valoare, respectiv una de peste 79,458 de milioane de lei.

Foto:Valoare proiect în ianuarie 2024, conform unei hotărâri a CJ Dâmbovița

Și, pentru a fi treaba-treabă, în septembrie 2025, după cum spuneam, și la acest drum, DJ 712 A (unul dintre cele 3 loturi ce compun proiiectul mare), valoarea s-a schimbat din nou, costul fiind acum de doar 77,816 milioane de lei.

Foto:Valoare proiect în septembrie 2025, conform unei hotărâri a CJ Dâmbovița

Cu alte cuvinte, alege fiecare ce vrea. Și,să nu uităm, aici, în Dâmbovița, vorbim de valori mai mici decât cele stabilite inițial, dar în multe alte locuri valorile sunt mai mari. Cu milioane de euro, în ambele cazuri.

Foto: Imagine de la demararea proiectului de reabilitare pe DJ712A, la Șotânga, în aprilie 2024

O fi bine, o fi…mai putin bine? E altceva la mijloc?

Evident, ca si cu alte ocazii, răspunsul apartine cititorului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *