O afacere de fami(g)lie (CATD)?

  În luna mai a acestui an, vă prezentam câteva date și informații privitoare la Compania de Apă Târgoviște Dâmbovița (CATD) (detalii aici) – operator regional în ceea ce privește furnizarea de apă potabilă și epurarea apelor reziduale, din județul Dâmbovița. Revenim cu câteva informații suplimentare (ce la o analiză superficială, a spațiului public, încadrat la categoria informare, nu le-am regăsit nicăieri). Informații, ce credem că au un potențial important, în procesul de înțelegere a unei „afaceri”, derulată exclusiv cu bani publici (n.r. fondurile europene tot în această categorie se încadrează), dar, mai ales, totodată, o afacere susținută de cei ce plătesc facturi (deloc neglijabile) pentru consumul casnic  de apă.

  De curând (31.Aug.2018) AGA (Adunarea Generală a Acționarilor) de la CATD a numit membrii noului Consiliu De Administrație (detalii aici).

 Asta după ce acționarul majoritar al CATD (Primăria și Cons. local Târgoviște) a aprobat lista scurtă a noilor membri ai CA. Dincolo de faptul că trei din cei șapte membri sunt deja la vârsta de pensionare și aproape toți sunt cel puțin simpatizanți, dacă nu chiar membri de partid, ai partidului ce deține puterea locală, în județul Dâmbovița (n.r.  PSD, dar cred că deja ați ghicit acest lucru), mai importantă, din perspectiva interesului general, este o altă hotărâre, a AGA de la CATD (click aici), tot din ultima zi a lunii august 2018.

Concret

O majorare de capital, ce ar fi trebuit făcută deja de ani buni, pentru ca în structura de acționariat (a CATD) să poată intra UAT-uri din Dâmbovița (ce urmau a fi prinse în proiectul de multe sute de milioane de euro,fonduri europene, majoritatea nerambursabile, acordate prin POS MEDIU 2- sub această titulatură a fost, poate, mai cunoscut programul). Nu s-a întâmplat așa, iar proiectul, prin care ar urma să se reabiliteze (cu fonduri europene) structura de apă potabilă (racordarea consumatorilor, eventual) și cea de canalizare, precum și epurarea apelor reziduale, în special din mediul rural dâmbovițean, este, mai degrabă, în momentul de față, doar un deziderat, departe de a deveni realitate. În imaginile de mai jos puteți vedea o analiză a plăților (pentru majorarea de capital social la CATD).

Mai bine zis a neplăților, pentru că cele mai multe UAT-uri (51 de primării dâmbovițene + CJ Dâmbovița) ori nu au plătit deloc (subliniat cu roșu) ori au plătit parțial, ceea ce s-au angajat ca să aducă ca aport financiar, la recapitalizarea societății (bani ce ar putea constitui parte a cofinanțării proiectului european). În aceste condiții, AGA de la CATD a prelungit (în 31 aug. 2018) perioada până la care pot fi făcute plățile (31.12.2018, noul termen).

 

Pentru că sumele nu sut nepărat foarte mari, cea mai plauzibilă explicație este că nu se mai dorește această asociere ( de către UAT-urile ce nu sunt încă parte a CATD). De ce se refuză asocierea? Prețul – este singura explicație(tarifele ar crește, prin asociere, față de ceea ce este tarifat la momentul actual). Iată un fragment din Planul de administrare al CATD (2014-2018),

foto 3: Plan de administrare CATD (fragment)

în care se spune clar că (subliniat negru), în ceea ce priveștele tarifele practicate de societate, este prevăzută o creștere constantă (în opt etape, până la momentul finalizării implementării proiectului de 110-120 milioane euro, realizat în cadrul POS Mediu 1 și prelungit pe POIM).

Creștere de tarife ce a fost, și este, resimțită de către toți abonații CATD( facturarea apei pluviale, apa de ploaie, fiind încă o etapă ce va determina mărirea sumei plătită de dâmbovițeni, la fiecare factură, pentru „serviciile performante” furnizate de CATD).

În altă ordine de idei, nu pentru toată lumea viitorul este încărcat de griji. Salariații, conducerea (directorii, CA-ul, AGA) de la CATD nu au de ce să se plângă. Salariile și veniturile sunt mai mult decât stimulante. Pe de altă parte, atunci când vine vorba de cheltuieli, fie cele salariale, fie de altă natură, dinspre CATD informarea este foarte vagă sau lipsește cu desăvârșire.

Secțiunea de declarații de avere, de pe site-ul Companiei, este mai mult decât laconică, spre exemplu. De remarcat este faptul că membrii CA, primesc o indemnizație de 10% din salariul directorului general, în plus au  și dreptul la o cotă parte din profitul înregistrat de Companie ( cea mai importantă prevedere a statutului, în ceea ce îi privește).

Salariul actualului director general, Adrian Dumitru, putând doar fi dedus (prin comparație) pentru că, declarația de avere aferentă anului 2017 ( an întreg de mandat) nu există, iar, spre exemplu, directorul tehnic și de producție, al CATD, a câștigat (în 2016) aproximativ 90.000 de lei, prin deducție logică putând concluziona că salariul directorului general este ( în cel mai rău caz) doar cu puțin mai mare. Probabil că în jurul valorii de 100.000 de lei anual. În analiză am ținut cont și de faptul că managerul de dezvoltare, venit prin concurs la CATD, la finalul anului 2017, după ce anterior lucrase la TEL Drum SA (firma despre care Dragnea, Liviu Dragnea, spunea că nu are nicio legătură cu el sau PSD-ul) a câștigat (în 2016), la precedentul loc de muncă (Tel Drum SA),  peste 90.000 de lei. ( în imagine amănunte).

Foto 4:Declarație avere Dumitru Valentin, manager dezvoltare CATD

Datele anterioare au doar menirea de creiona o stare de fapt (financiară), la o instituție ce trăiește doar din bani publici și din majorări de tarife, ale unui serviciu ce, în alte părți (n.r. “niște sălbatici ce nu înțeleg economia de piață”), este aproape gratuit. Reamintim, că solicitările de orice tip ( adresate în temeiul legii 544/2001, către CATD, de către Valahia Media) au fost tratate cu indiferența și autosuficiență, de către conducerea CATD, în sensul în care nu ne-a fost oferit nici un răspuns (alăturat o solicitare adresată CATD în luna martie 2018, și la care așteptăm un răspuns, fără speranțe, recunoaștem, și în momentul de față)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *