Începe (și) campania electorală pentru “parlamentare”. Detalii importante despre regulile de promovare politică, (inclusiv) în spațiul Valahia Media.

S-a ajuns și la punctul final al anului electoral 2024. Multiplu electoral, de fapt. Începând cu ora 00:00 a zilei de 1 noiembrie 2024, se intră, oficial, în perioada de campanie electorală pentru alegerile parlamentare, ultimul, cronologic vorbind, dintre scrutinurile anului, pentru români. Unul cu punct terminus în data de 1 decembrie 2024, adică exact între turul 1 și al doilea (cel mai probabil) al alegerilor prezidențiale.

Foto: Secție de vot, Imagine de Arhivă

Cum perioada de campanie electorală se desfășoară după anumite reguli, stabilite de Biroul Electoral Central (BEC), inclusiv în spațiul media (unul ce mai este guvernat și de regulile Consiliului Național al Audiovizualului, CNA), am considerat oportun a le prezenta. Chiar și în condițiile în care, cum este și în cazul Valahia Media, pentru publicațiile online, regulile sunt ceva mai permisive. Sau mai puțin restrictive.

Totuși, în spațiul Valahia Media, în perioada următoare, vor putea fi regăsite, marcate corespunzător, materiale electorale ce reprezintă propagandă electorală a partidelor (n.m.acestea vor fi însoțite de specificația CMF– o prescurtare pentru Codul de Mandatar Financiar). Evident, în măsura în care astfel de materiale vor fi comandate de competitorii electorali.

Foto: Exemplu de materiale de promovare electorală (Valahia Media) din campania pentru alegerile locale 2024

Orice altă referire (articol), la partide politice sau candidați la alegerile din toamna lui 2024, ce nu va fi însoțită de aceste acronime (sau de specificarea promovare electorală, P.E., în titlul materialului) va reprezenta doar, strict, un demers jurnalistic ce a fost considerat necesar a fi făcut, în ideea în care informațiile sunt extrem de importante pentru public.

Am considerat necesar a face aceste precizări, din respect pentru publicul cititor, dar și pentru că am considerat de-a dreptul obligatoriu a nu încerca o manipulare, fie ea și subliminală, a audienței acestui spațiu, prin intercalarea opiniei politice, adică materiale de propagandă electorală nesemnalizate ca atare, cu materialele jurnalistice din această pagină, unele ce reprezintă strict părerea, argumentată, a autorului acestora, una și asumată, totodată, de Redacție.

Valahia Media înțelege, pe de altă parte, să refuze a face publicitate gratuită unor competitori politici, în perioada următoare, în condițiile în care, pentru acest lucru, partidele (cele parlamentare) primesc sume importante de bani de la stat, din bani publici. Unele chiar foarte mari (câteva exemple mai jos):

Acestea fiind zise, iată câteva din regulile campaniei electorale pentru alegerile parlamentare:

Foto: Panou de afișaj electoral, la alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024 (Târgoviște, 30 octombrie 2024)

Conform Deciziei nr. 19/D/19.09.2024:

(2) Este interzisă continuarea propagandei electorale după încheierea campaniei electorale. Prin continuarea propagandei electorale după data încheierii campaniei electorale se înțelege:

a) afișarea, lansarea sau distribuirea de materiale electorale de orice tip care se referă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024;
b) difuzarea de mesaje electorale care se referă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice, private sau prin intermediul unor vehicule special amenajate;
c) sfătui rea alegătorilor să voteze sau să nu voteze anumiți candidați la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

(3) După încheierea campaniei electorale, menținerea conținutului cu caracter electoral care se referă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, care a fost publicat pe durata campaniei electorale pe paginile de internet și pe platformele online de socializare și care nu face obiectul unei promovări active plătită pentru afișarea respectivului conținut ulterior încheierii campaniei electorale, nu constituie acțiune de continuare a propagandei electorale după încheierea campaniei electorale.

(4) După încheierea campaniei electorale la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, continuarea propagandei electorale care se referă exclusiv și neechivoc la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, nu constituie continuare a propagandei electorale după încheierea campaniei electorale la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

(5) în perioada cuprinsă între momentul încheierii campaniei electorale și până la încheierea votării, organizatorii evenimentelor de orice gen și participant la acestea nu pot derula acțiuni de propagandă electorală.

(6) Este interzisă acordarea sau formularea promisiunii de acordare a unor beneficii și recompense de orice gen pentru participarea la vot.

Codul de reglementare a conţinutului audiovizual stabilește că publicitatea în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală. În timpul campaniei, furnizorii de servicii media audiovizuale pot insera publicitate politică numai în calupuri separate şi marcate corespunzător, iar publicitatea politică trebuie să fie asumată în mod explicit, prin prezentare ori conţinut, de către candidaţi sau competitorii electorali.

(2) Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.

Art 66 din Legea 208/2015

(4) Posturile private de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, pot organiza, în cadrul propriei grile de programe, emisiuni de tipul celor prevăzute la alin. (1).

(5) Emisiunile prevăzute la alin. (1) nu pot fi considerate publicitate electorală.

(6) Spoturile publicitare de 20-30 de secunde care îndeamnă electoratul să voteze un candidat sau o listă de candidaţi pot fi difuzate numai în interiorul emisiunilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c).

(7) Este interzisă cumpărarea de spaţii de emisie în vederea difuzării de clipuri sau de emisiuni electorale.

Art 67 din Legea 208/2015

(5) Este interzisă contractarea de timpi de antenă în scopuri publicitare, pentru şi în favoarea participanţilor la campania electorală, sau cedarea timpilor de antenă candidaţilor de către societăţile comerciale cu capital public sau privat, instituţiile publice, organizaţiile neguvernamentale sau persoanele fizice.

Art 68 din Legea 208/2015

(2) În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice aflate în competiţie nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.

Art 69 din Legea 208/2015

(1) Radiodifuzorii publici şi privaţi au obligaţia de a asigura, prin măsuri tehnice şi redacţionale, reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.

(2) Emisiunile informative se supun obligaţiei de obiectivitate, echitate şi de informare corectă a publicului.

(3) Candidaţii care au deja funcţii publice pot apărea în emisiunile informative strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor.

Art 69 din Legea 208/2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *