Greu, foarte greu! Demarat în 2017, cel mai amplu proiect de reabilitare rutieră din Dâmbovița se apropie de…debutul lucrărilor

În anul 2017, în luna august cu exactitate, autoritățile dâmbovițene anunțau demararea celui mai amplu proiect de reabilitare rutieră din județ. Era vorba de mai multe drumuri județene, cuprinse într-un singur proiect, ce urmau a fi reabilitate cu ajutorul fondurilor europene (confinanțare locală în procent de 2%).

DJ 711 Dâmbovița- 3 martie 2021
27 septembrie 2017- Lansare proiect reabilitare rutieră Dâmbovița (finanțare europeană de aproximativ 180 milioane de lei, din totalul de 211 milioane)

În data de 26 septembrie 2017 în sala mare a Consiliului Județean Dâmbovița (beneficiarul proiectului) a avut loc ceea ce a fost denumit ca fiind : Conferința de lansare a proiectului: „Dezvoltarea infrastructurii de transport județean prin modernizarea DJ 720, DJ 720B, DJ 711 și DJ 101B, pe traseul limită Județ Prahova – Moreni – Gura Ocniței – Răzvad – Ulmi – Târgoviște – Comișani – Bucșani – Băleni – Dobra – Finta – Bilciurești – Cojasca – Cornești – Butimanu – Niculești – limită Județ Ilfov”.

Un proiect în valoare totală de 212.845.189,34 lei, ce este finanțat prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020. Cu alte cuvinte fonduri europene în cuantum de 179,511 milioane lei (85% din proiect finanțat prin FEADR, Fondul European de Dezvoltare Regională), alte 27,45 milioane de lei de la bugetul național (13% din valoare eligibilă), iar aproximativ 4,2 milioane de lei din partea CJ Dâmbovița ( 2% din proiect). Alți aproximativ 632 de mii de lei fiind parte neeligibilă din proiect (plătibilă de beneficiar).

Semanre contract de execuție (lotul III, din 4)-27.07.2020 (sediu CJ Dâmbovița)

Contractul de finanțare a fost semnat în data de 4 august 2017, iar durata de implementare a proiectului era stabilită la 45 de luni, mai precis 05.08.2017-04.05.2021.

Iulie 2020

Important de reținut că, practic, în luna mai a acestui an (2021) proiectul de reabilitare a celor aproximativ 62 de km de drum județean, trebuia finalizat. Dată fiind valoarea mare a proiectului acesta a fost împărțit în 4 loturi, pentru ca procedurile să fie mai simple, la achiziția de lucrări, iar finalizarea proiectului, eventual, să fie făcută chiar înainte de termenul stabilit. Cel puțin asta declarau (în septembrie 2017) toți cei implicați în proiect (autorități publice din DB, ADR Muntenia Sud, etc)

3 martie 2021 (demarare lucrări lot II) Sursa foto-facebook/Corneliu Ștefan

Reprezentanții ADR Muntenia Sud, chiar atrăgeau atenția, la acea vreme (2017), că fiind vorba de cel mai mare proiect de acest fel din regiunea Muntenia ( în perioada de finanțare POR 2016-2020) ar trebui atent urmărit, pentru a fi implementat în cele mai bune condiții.

3 martie 2021

Socoteala de acasă însă nu prea s-a potrivit cu cea din teren, astfel că, în momentul de față (3 martie 2021) “s-a dat drumul la lucrări” pe cel de-al treilea tronson.(pe 2 dintre acestea s-au început lucrările în octombrie 2020), iar cel de-al 4-lea ar urma să intre în lucru în săptămâna care urmează ( a doua săptămână din luna martie 2021), adică cu doar vreo 2 luni înainte de termenul de finalizare a proiectului (integral). Ca de obicei însă, în România, și cu ajutorul păsuirilor la termene (pentru atragerea de fonduri europene) este posibil ca banii (adică fondurile europene) să nu fie pierduți și în acest caz (cum s-a mai întâmplat, din pacate, în Dâmbovița), iar autoritățile locale să fie nevoite să termine niște lucrări, începute cu fonduri europene, cu banii proprii (împrumutați, cel mai adesea, pentru că fondurile proprii nu permit, de obicei, asemenea finanțări de amploare).

DJ 711 (3 martie 2021)-Poză de grup (conferință de presă)

Astăzi, 3 martie 2021, a fost dat startul lucrărilor pe cel de-al treilea tronson de reabilitare rutieră:

Corneliu Ștefan (președinte CJ DB)-3 martie 2021

Vom moderniza tot ceea ce înseamnă porțiunea drumului județean 711 din municipiul Târgoviște până la intrarea în comuna Băleni. Se vor construi trotuare, poduri și podețe, se vor realiza drumuri de acces către toate proprietățile care se află pe raza acestui drum județean, pe o lungime de 16 km, marcaje rutiere și, nu în ultimul rând, vor fi instalate panouri fotovoltaice pentru toate trecerile de pietoni și se va realiza semnalizarea rutieră. Vor fi create alveole și locuri pentru transportul în comun. Acest drum județean este cuprins într-un pachet mai mare, de 4 loturi. Astăzi au început efectiv lucrările în cadrul acestui lot. La loturile 3 și 4 se lucrează încă de anul trecut. Săptămâna viitoare vor începe lucrările la lotul 1.

Declarație Corneliu Ștefan (președinte CJ DB)- 3 martie 2021
DJ 711- 3 martie 2021

Dincolo de declarații, rămâne însă constatarea, destul de tristă, că atunci când vorbim de folosirea fondurilor europene (mai ales pentru reabilitări rutiere) statul român încă nu a învățat (n.m. cam de prin 2007 tot încearcă) cum să facă să se încadreze în termene, iar proiectele, odată demarate, să fie duse la BUN sfârșit, în sensul ca măcar să nu fie pierdută finanțarea europeană ( banii gratis, cum ar veni). În ceea ce privește proiectul de reabilitare rutieră din Dâmbovița, dspre care am amintit în acest material, un singur lucru este cert- NU va fi finalizat la termenul stabilit inițial (luna mai 2021). În ceea ce privește momentul finalizării proiectului, cu ce fonduri, sau daca va fi finalizat fără penalizări, cu siguranță că, momentan cel puțin, nu are nimeni niciun răspuns pertinent.

1 Reply to “Greu, foarte greu! Demarat în 2017, cel mai amplu proiect de reabilitare rutieră din Dâmbovița se apropie de…debutul lucrărilor”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *