(Foto) Târgoviște: Asfaltare, reabilitare și, în general, cum a confiscat politicul o lucrare cu…”cântec”

Să fii târgoviștean în aceste zile, de iulie 2023, cu siguranță nu este chiar cel plăcut lucru cu putință. Asta dacă ai și de bătut orașul la pas, poate mai mult decât de obicei. Unu la mână, pentru că și dacă te-ar lăsa toată lumea în pace, să-ți vezi doar de-ale tale (n.m.nu se întâmplă aproape nimănui, cel mai probabil, dar să spunem așa, de dragul ipotezei), nu te-ar lăsa temperaturile caniculare, măcar, să “respiri” în voie. Ce să faci, n-ai ce să faci! Sau, ca să parafrazez din <clasici>, te consolezi doar cu gândul că: “Vara nu-i ca iarna!”

Foto articol: Imaginile din acest articol sunt realizate pe Bulevardul Independenței din Târgoviște, o arteră ce este cuprinsă într-un proiect de reabilitare ( iulie 2023), proiect finanțat prin programul “Anghel Saligny”

Doi la mână, cum, în 2023, la Târgoviște se întâmplă lucruri, în spațiul public, “benefice pentru oraș și fără precedent în istoria urbei”, ca să folosesc un citat ( unul aproximativ măcar) din zicerile la modă ale prezentului dâmbovițean, cel administrativ-politic, iar nu rămâne prea mult loc pentru trăiri liniștite, în spațiul citadin-estival. Așa că, m-am gândit că n-ar fi rău, pentru târgovișteni în primul rând, să afle și de ce se întâmplă unele lucruri. Sau, mai bine spus, cum se întâmplă. Cât costă, de ce costă atât și dacă, nu cumva, “dincolo era mai ieftin, ca să păstrăm registrul zicerilor celebre, ale prezentului.

În perioada 23 septembrie- 8 noiembrie 2021 (în pandemie) dinspre toate UAT-urile țării ( primării, CJ-uri) curgeau către Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) mii de cereri de finanțare (7545, mai exact) pentru proiecte locale, prin programul “Anghel Saligny”, în valoare de vreo 137 de miliarde de lei ( pentru cine nu știe despre ce e vorba, click aici- Valahia Media). Asta în condițile în care banii disponibili, în total, erau, așa se spunea, doar vreo 50 de miliarde de lei.

Bani din România pentru proiecte de dezvoltare a României, se spunea despre program (în fapt o pușculiță din care Statul dă niște bani, pentru proiecte de dezvoltare locală, la care rigoarea de la proiectele cu finanțare europeană nu mai există). Un “E băiat bun, e de-al nostru!”, rostit de cine trebuie ( nu am folosit și varianta feminină a expresiei pentru a exclude interpretările) este criteriul unic ce funcționează, cel mai adesea, la acest tip de programe, cele de tip “Anghel Saligny”..

Foto: Proiect reabilitare lot străzi Târgoviște. Suma solicitată inițial (la finanțare) era de 27,44 milioane de lei.

Cel mai finanțat proiect din Dâmbovița, în iulie 2023( alocare de peste 4 milioane de lei în iulie 2023), este proiectul de reabilitare rutieră de la Târgoviște (vezi mai sus, detalii). Dacă inițial suma solicitată pentru finanțare era de 27 de milioane de lei la aprobare, cea de la MDLPA, aceasta a fost cu aproximativ 6 milioane de lei mai mică, de doar 21,5 milioane de lei. În iunie și iulie 2023 fiind și primii bani alocați, pentru proiect ( n.m.– unul depus spre finanțare încă din septembrie 2021, după cum am amintit).

Foto: Proiect reabilitare lot străzi Târgoviște. Suma solicitată inițial (la finanțare) era de 27,44 milioane de lei., la final de doar 21,5 milioane de lei

De ce sunt relevante aceste date ( n.m.- proiectul a fost depus în septembrie 2021, după analiză a fost diminuat cu mai bine de 1 milion de euro, iar primii bani au fost virați abia în iunie 2023)? Pentru că arată cum funcționează, de fapt, lucrurile, și cum banii publici se duc către proiecte inutile ( de multe ori), și aproape inevitabil doar la comandă politică (vezi rocada primilor ministri si calendarul proiectului de la Târgoviște).

“Bine că se face, până la urmă!.” Este argumentul suprem, mai mereu, atunci când se încearcă “acoperirea” unor afaceri cu puternic iz politic. “Era nevoie de așa ceva!”, este un alt tip de argumentație pozitivă, în fapt tot pseudo-politicianist-demagogică. Afirmația este corectă , dar nu mereu.

În cazul proiectului de la Târgoviște, spre exemplu, Bulevardul Independenței nu avea neapărat nevoie de o reabiltare (partea rutieră). În expunerea de motive ( la depunerea spre finanțare a proiectului), se spunea inclusiv că artera este aproape impracticabilă, ceea ce, evident, reprezenta o mistificare a realități. În condițiile în care, după cum spuneam, nu toți cei care cer ajutor financiar, în acest program, și primesc banii solicitați ( diferența de la 50 de miliarde la 137 de miliarde, cât au fost solicitările, fiind evidentă și relevantă, din acest punct de vedere).

Reabilitarea de la Târgoviște , cea de pe Bulevardul Independenței ( folosit doar ca exemplu la îndemână, în acest caz) beneficiază, la rândul ei, de inadvertențele și promisiunile de nerespectat, mereu întâlnite în acest tip de proiecte. Doar o raportare, la un aspect minor, respectiv informarea populației, fiind suficient de relevantă în acest sens.

Anunțul, postat în spațiul public, face referire la o perioadă de lucrări cuprinsă între 7 și 21 iulie 2023 (vezi foto), dar respectivele anunțuri scriptice au fost postate abia în data de 12 iulie 2023. Aproape sigur nu se vor încadra în perioada anunțată ( momentan, 13 iulie, nu s-a făcut nici măcar decopertarea arterei ruriere). În fine, este treaba constructorului să-și respecte angajamentele, dar totul denotă neseriozitate, până la urmă. Ca să nu mai vorbim de disconfortul generalizat, ce îl presupune o astfel de lucrare.

Sursa foto: Postare Facebook/ PSD Dâmbovița ( conferință de presă, a Primariei Târgoviște, pe Bulevardul Independentei; startul lucrărilor de reabilitare)

Care va fi rezultatul final? Rămâne de văzut. Autoritățile locale, cele ce implementează proiectul (cu bani de la Stat, nivel central, singurul merit local fiind cel al cererii și, eventual, cel al apropierii politice față de cei ce semnează hârtiile de alocare financiară) părând mai degrabă dornice de a capitaliza politic beneficiile unui astfel de proiect. Unul finanțat printr-un program (Anghel Saligny) declarat ritos nonpolitc, dar și ca fiind profund social, menit de a reduce diferențele dintre rural și urban în România și de a acoperi necesitățile unor comunități (în special cele rurale), ce nu au putut beneficia de binefacerile proiectelor cu finanțare europeană (n.m.asta din varii motive, nu detaliez). Declarativ doar, pentru că, altfel, “Anghel Saligny”, arată exact așa, ca în acest imagini (vezi mai sus inclusiv imaginea de facebook) : Antamat politic și, cel mai adesea, prezentat lacunar, dar profund propagandistic.

( mai jos, link cu un alt articol despre un proiect finanțat, în Dâmbovița, prin programul “Anghel Saligny”)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *