Ce înseamnă să știi pe “cine trebuie”, iar “cine trebuie” să aibă pe mână resursele financiare publice, eventual acces și la fondurile europene, adică banii aceia gratis, pe care unii îi contestă, iar alții nu se prea pricep să îi cheltuiască?
Ei bine, poate însemna chiar totul. Iar asta pentru că într-o piață concurențială, una unde România, cu emfază câteodată, pretinde că se regăsește, ajutorul (financiar), al statului îndeobște, poate fi vital, de multe ori chiar cel ce face diferența între “a fi” și “a nu fi”.
Nu întotdeauna însă ajutorul este acordat conform principiilor de funcționare a unei democrații funcționale, cum și România pretinde a fi. Sistemul, P.C.R. (pile, cunoștințe si relații), cum cu nejustificată înțelegere a fost catalogată / alintată una dintre tarele cu care România a evadat din comunism, cel puțin așa se spune, este în continuare extrem de activ. Și păgubos, social, în egală măsură.
Un exemplu
În debutul lunii aprilie 2024, CJ Dâmbovița anunța victorios demararea unui proiect faraonic, unul de multe zeci de milioane de euro (fonduri europene, în cea mai mare parte), ce vizează: „Dezvoltarea infrastructurii de transport județean prin modernizarea DJ 712 (Pucioasa-Brănești-Vulcana Pandele-Șotânga-Târgoviște), DJ 720 C (Gura Ocniței-Ocnița) și DJ 720 A (Gura Ocniței-Adânca-Bucșani-Mărcești-Finta-Postârnacu-DN 1A)“.
Pentru toate detaliile click, mai jos, pe link, articol Valahia Media din 15 aprilie 2024:
Aproximativ la o lună distanță de acel anunț, făcut cu mare mobilizare media, de această dată însă fără mediatizare, chiar în tăcere mormântală, în data de 10 mai 2024, CJ Dâmbovița atribuia, prin achiziție directă în SICAP (deci fără licitație), un contract de servicii de informare și publicitate, pentru același proiect amintit anterior. Nu mai puțin de 9100 de euro (n.m. 45.500 de lei) este suma cu care a fost cadorisită o entitate media (din Dâmbovița) pentru acest serviciu (vezi mai jos, captură contract SICAP):
Contractul este cel mai mare de acest fel atribuit vreodată de CJ Dâmbovița, conform statisticilor consultate de Valahia Media. De asemenea, în data 9 mai 2024, deci cu o zi mai devreme de contractul prezentat anterior, tot CJ Dâmbovița, mai făcea o achiziție, în valoare de 4200 de euro (21.000 de lei), pentru servicii de publicitate media într-un ziar tipărit, se spune, pentru un proiect european (n.m.- deși nu este specificat exact, este vorba, cel mai probabil de același proiect cu drumuri județene, amintit anterior).
Fără a emite nicio considerație de natură profesională, cu privire la alegerile făcute de CJ Dâmbovița, în acest caz, trebuie specificat însă faptul că, aceste alocări de fonduri (n.m. – în cazul de față vorbim de un total de peste 13.000 de euro) au loc în timpul unei campanii electorale, în care care există reguli stricte cu privire la alocările financiare politice, pentru publicități electorale, iar alocările precedente, coincidență sau nu, sunt făcute cu girul unora dintre cei care sunt implicați și politic în această campanie electorală. Ca să nu mai vorbim de faptul că, așa cum ar fi fost normal, din punct de vedere moral măcar, astfel de alocări ar fi trebuit făcute cu un minim de concurs organizat, fie doar și pentru a da o șansă, măcar teoretică, și altor competitori din piața liberă.
În Dâmbovița, si nu numai, nu a fost cazul, însă. C-așa-i când… P.C.R.