Exclusiv! Cât cheltuie partidele parlamentare, (și) din Dâmbovița, pentru reclama din rețelele sociale! Statul e darnic și le dă milioane de euro, în 2024!!

Așa după cum am amintit și cu cu alte ocazii, România este țara unde Statul este extrem de generos cu clasa politică, în special cu partidele parlamentare (detalii și aici, articol Valahia Media din ianuarie 2022).

În momentul de față, adică după alegerile din 2020, de la bugetul statului, către partidele parlamentare, sunt dați din ce în ce mai mulți bani, în fiecare an (din ciclul electoral ce se încheie in 2024). Astfel că nu este de mirare că multiplul an electoral 2024 a adus un nou record: o creștere cu 50% a subvenției față de anul precedent (bani acordați prin Autoritatea Electorală Permanentă, AEP), pentru partidele parlamentare:

Subvenția (…)crește anul viitor (n.m.- în 2024) cu 50% – de la 209,9 milioane de lei (aproape 42 de milioane de euro, valoarea execuției preliminate pentru 2023), la 314 milioane de lei (peste 62 de milioane de euro) stabilită în proiectul Legii bugetului 2024.

Sursa- cursdeguvernare.ro

Doar în ianuarie 2024 au fost dați (deja), către partidele parlamentare, nu mai puțin de 21,6 milioane de lei (peste 4 milioane de euro). PSD-ul a luat cel mai mult (8,52 de milioane de lei) iar AUR cel mai puțin (1,7 milioane de lei). Pentru toate detaliile click mai jos download:

Sursa: www.roaep.ro

De altfel,nu este o noutate că PSD-ul ia cei mai mulți bani, mai mereu am putea spune. Spre exemplu, în primele nouă luni din 2023 (ian.-sept.) social democrații au primit, de la generosul stat român, suma 76 de milioane de lei (peste 15 de milioane de euro). Într-un clasament al sumelor sunt urmați de PNL (57 de milioane de lei, 11-12 milioane de euro), USR (31 milioane de lei) și AUR (13,7 milioane de lei).

Cu alte cuvinte, de la bugetul de stat, an de an, sume din ce în ce mai mari de bani au fost date către partidele cu cei mai mulți parlamentari, cele care dețin și puterea (adică PSD și PNL). Iar acești bani, în marea lor majoritate, conform declarațiilor oficiale ale partidelor, au fost dați pentru “presă și propagandă”. Adică pentru promovarea adevărului propriu, al celor ce dau banii. Milioane de euro, zeci de milioane de euro, de fapt, au fost cheltuiți în acest fel, de partidele parlamentare. Spre exemplu, în primele 9 luni din 2023, PSD cheltuise, din totalul banilor primiți, 67,42% pentru presă și propagandă, iar PNL cheltuise, pentru același “obiectiv”, 67,11% din banii primiți de la stat. Sume, așa cum aminteam, mai mari decât în 2022 și care, la rândul lor, erau mai mari decât cele din 2021. Și tot așa.

Asta în timp ce discrepanțele, ca sume, între Putere și Opoziție (n.m. la nivel de Parlament, pentru că alte partide nu beneficiază de astfel de fonduri, cu excepțiile PMP și PRo-România, partide ce au încasat bani deși nu sunt partide parlamentare, dar asta pentru că au trecut peste pragul de 3% la alegerile din 2020) au crescut de la an la an. Și, odată cu asta, a scăzut și puterea (financiară) de a contrabalansa avalanșa infomațională cuprinsă exclusiv în narativele Puterii, una care a fost “subvenționată” exact din sumele amintite anterior.

Cu alte cuvinte, capacitatea de a contesta informațiile, furnizate subiectiv de Putere, a scăzut considerabil, de la un an la altul, în actualul ciclu electoral. Contrabalansarea informației majoritare, măcar la un nivel acceptabil, cu informații ce să beneficieze, eventual, și de amănuntele ce de obicei erau eludate de arcul puterii, din narativele oficiale, cele preluate de așa numita presă main-stream, una însă puternic stipendiată pentru a prezenta doar jumătățile de adevăr convenabile arcului Puterii, a eșuat din ce în ce mai evident (n.m.nu doar din cauză că au lipsit fondurile, ci și din cauze ce țin de politicile de promovare și autopromovare, de multe ori greșite, alese de partidele considerate în Opoziție, față de arcul guvernamental).

Într-un clasament al anului 2023, în ceea ce privește cheltuielile cu presa și propaganda, lucrurile ar sta cam așa:

  1. PSD cu 46,7 milioane de lei în perioada ianuarie – octombrie 2023. 
  2. PNL 37,7 milioane de lei (7,5 milioane de euro) în intervalul ianuarie – octombrie 2023
  3. USR a cheltuit, între ianuarie și octombrie 2023, aproape 12 milioane de lei (2,4 milioane de euro).
  4. AUR  a folosit puțin peste un milion de lei.

Asta doar din banii primiți tot de la Stat, cei pe care și-i alocă singuri, însă din buzunarul comun al bugetelor publice.

Situație Dâmbovița

Dacă la nivel național este evident că, pentru presă și propagandă, PSD-ul este campion la bani cheltuiți, în Dâmbovița lucrurile par să fie mai nuanțate, dacă nu chiar diferite. Iar campionul pare să fie PNL. Cel puțin atunci când vorbim de banii de la partid, dați pentru promovarea din spațiul rețelelor de socializare (în cazul analizei următoare fiind vorba despre Facebook).

PNL Dâmbovița

Sursa foto- pagina de facebook PNL DB

Conform bibliotecii de reclame a celor de la Facebook (Meta), PNL Dâmbovița a cheltuit, pentru reclame, în perioada octombrie 2023-ianuarie 2024, suma de 7251 de lei (vezi mai jos).

Dar nu numai partidul plătește, în mod direct, aceste reclame ( în fapt postări de facebook ce sunt distribuite de FB cu atât mai multor persoane cu cât valoarea plății este mai mare). Unul dintre liderii PNL Dâmbovița a plătit, doar în ultimele 90 de zile, suma de 2945 de lei (35 de reclame plătite). Evident nu este nimic greșit, și cu atât mai puțin ilegal, în acest tip de acțiuni. Singurele întrebări putând fi cele legate de sursa de proveniență a fondurilor folosite pentru astfel de reclamă. În cazul de față, după cum am arătat, fiind vorba (cel mai probabil) de bani publici, alocați fără prea multe întrebari, chiar de către cei care îi cheltuiesc ulterior (mai bine zis de colegi de-ai acestora).

Nu este singurul liberal dâmbovițean ce a plătit reclame (pe Facebook) în ultimele luni. Și alte reclame, plătite de membri ai PNL Dâmbovița, apar în aceiași perioadă (oct.2023-ianuarie 2024) în spațiul Facebook (vezi mai jos).

Acest lucru întărind ideea că PNL Dâmbovița mizează, cel puțin deocamdată, pe impactul electoral, socotit major, al unor știri din spațiul rețelelor de socializare, unele ce vor fi, cel mai probabil, inundate de “procentajele de partid”, ale liberalilor, o inundație stimulată însă cu bani publici, dați din pix, prin AEP.

PSD Dâmbovița

Spre deosebire de PNL Dâmbovița, social-democrații nu mizează foarte mult pe o campanie de propagandă, plătită, în spațiul rețelelor de socializare, direct prin partid. PSD Dâmbovița are zero (0) bani dați pentru reclamele din spațiul facebook, în ultimele trei luni.

Totuși, când vorbim de PSD Dâmbovița, trebui ținut cont de situația specială a social democraților, în acest județ, unul practic confiscat de PSD (administrativ măcar, prin cei 62 de primari, din 89 posibili, președintele de CJ DB și majoritățile covârșitoare din consiiliile locale, plus primarii de municipiii, din Dâmbovița). Așadar, un județ, Dâmbovița, unde social democrații controlează spațiul media (“propagandă și presă”) prin plăți directe (contractele de publicitate media, așa numite administrative, prin CJ Dâmbovița și primării). Totuși, chiar și în aceste condiții, PSD Dâmbovița nu a rezistat tentației de a mai plusa, cu ceva bani, și în rețelele de socializare, în ultima vreme, dar nu direct prin contul de partid ci prin cele ale unor membrii de partid (unii importanți în ierarhie) Președintele formațiunii, Corneliu Ștefann același timp și președinte al CJ Dâmbovița) nerezistând tentației de a stimula, cu suma de 629 de lei, cinci reclame, în ultimele 90 de zile (vezi mai jos) un lucru ce nu era o obișnuiță. Cel puțin nu până de curând.

Pe de altă parte, (și) PSD Dâmbovița merge pe mâna lui Ciolacu. Actualul premier, Marcel Ciolacu, și președinte al PSD la nivel național, fiind campionul absolut (“pe persoană fizică“) în ceea ce privește sumele de bani date pentru reclamele din spațiul Facebook. Marcel Ciolacu a cheltuit, în perioada 2019-2024, nu mai puțin de 2,267 milioane de lei, pentru reclame facebook. Adică aproape 500.000 de euro, cu alte cuvinte o sumă fa-bu-loa-să !!!

Doar în ultimele 90 de zile, același lider al PSD a cheltuit, doar în spațiul facebook, suma de 52.000 de euro. O sumă aproape de negândit pentru marea majoritate a românilor, ce doar constată că Marcel Ciolacu le este “cel mai bun prieten” (și) pe facebook.

Trăgând linie și adunând, PSD Dâmbovița cheltuie cu mult mai puțin decât PNL Dâmbovița, în ambele cazuri banii fiind proveniți din fondurile publice, direct din conturile de partid. Pe de altă parte, PSD cheltuie, și în Dâmbovița, în special prin liderul partidului, Marcel Ciolacu, cu mult mai mult decât liberalii. PSD e “all-in” cu Ciolacu, cum s-ar spune.

USR Dâmbovița

USR Dâmbovița, adică reprezentanții formațiunii politice parlamentare de pe locul 3 al podiumului parlamentar, în ceea ce privește sumele provenind din subvențiile de la stat pentru partide, nu este o formațiune politică ce să fi ales promovarea în spațiul rețelelor de socializare direct din conturi de partid. USR Dâmbovița nu a plătit niciun leu, în ultimele 90 de zile, pentru reclame pe facebook (vezi mai jos):

Asta nu înseamnă ca cei de la USR Dâmbovița nu fac uz de acest vehicul de propagandă și promovare. Liderul partidului a cheltuit, totuși, modesta sumă de 162 de lei pentru o reclamă facebook, în ultimele 90 de zile (detalii mai jos).

Și la USR Dâmbovița situația este însă una specială, în sensul în care formațiunea politică se pare că mizează totul pe o singur carte. Iar aceasta se numește Cătălin Drulă, președintele USR la nivel național. Asta pentru că, fostul ministru al Transporturilor, a cheltuit, atenție!, nu mai puțin de 1,23 milioane de lei ( aproximativ 250.000 de euro!!!) pentru reclame pe facebook, în ultimii ani (2019-2024). Doar în ultima săptmână (ianuarie 2024), Cătălin Drulă a plătit, către facebook, suma de 20.248 de lei (peste 4000 de euro), pentru reclame de partid (mai jos, în imagine, detalii):

Incredibil, dacă este să ne raportăm la posibilitățile financiare ale presei (cea independentă) sau a oricărui cetățean (chiar și formațiune politică), ce nu beneficiază de acest tip de subvenție din fondurile statului, precum partidele parlamentare. Cu alte cuvinte, o competiție, pentru audiență, în care partidele parlamentare au alături și arbitrul concursului, dacă ar fi să căutăm o paralelă cu lumea sportului, să zicem.

AUR Dâmbovița

Ani la rând, după accederea în Parlamentul României, din 2020, cei de la AUR nu au cheltuit niciun leu, din subvenția acordată pentru partide, prin AEP, spunând, aproape de fiecare dată, prin liderii de partid, că aceste fonduri (mai ales cuantumul lor) nu sunt justificate, ba chiar sunt sfidătoare la adresa românilor. În ultima vreme, însă, și optica celor de la AUR s-a schimbat. Sau, mai corect spus, s-a nuanțat, astfel că Alianța pentru Unirea Românilor a început să cheltuiască fondurile primite de la stat, inclusiv pentru propagandă și presă (5,57% în 2023, vezi mai jos tabelul):

AUR Dâmbovița nu a cheltuit vreun leu, în ultimele 3 luni, pentru reclame pe facebook. Cel puțin nu direct, dintr-un cont al partidului.

Pe de altă parte, există numeroase reclame plătite, ale unor lideri AUR, dar nu din Dâmbovița, prin care se promoveaza partidul, în întregul său.

Și aici se mizează pe notorietatea liderului, George Simion (peste 1,2 milioane de urmăritori doar în spațiul facebook). O notorietate ce se pare că nu a mai fost suficientă și, odată cu debutul anului multiplu electoral (2024), s-a apelat și la varianta reclamelor plătite. George Simion, liderul AUR, investind, în mod direct, nu mai puțin de 11.777 de lei (peste 2000 de euro), doar în ultimele 90 de zile, în reclamele facebook.

Și în acest caz, al AUR Dâmbovița, se poate spune că partidul este “all-in” cu liderul partidului, astfel că totul se concentrează (inclusiv financiar) pentru a obține promovarea acestuia, inclusiv prin intermediul rețelelor de socializare. În primul rând.

“Trăgând linie”…

La o ipotetică tragere de linie și “adunare”, se poate spune (anticipa) că (și) în Dâmbovița, anul 2024 va aduce, cel mai probabil, o avalanșă de luări de poziție partinice, în spațiul rețelelor de socializare. Concluzia este evidentă, fie doar parcurgând datele prezentate anterior (n.m.- toate sunt publice și doar agregate în această formă de Valahia Media). Partidele parlamentare, adică cele ce au făcut și obiectul analizei din acest articol, au plecat cu avantajul banilor obținuți, nemeritat și nejustificat (mai ales la nivel de cuantum) de la stat, de către acestea.

Trebuie precizat că reclamele din spațiul rețelelor de socializare (în cazul de față facebook) există și în cazul altor formațiuni politice, dar și al altor entitați (n.m.- și Valahia Media a apelat la acest vehicul de răspândire, mai facilă, a unei infomații, dar și de autopromovare, până la urmă). diferența, una fundamentală chiar, fiind aceea că în aceste cazuri fondurile nu provin din subvenții ale statului, precum cele acordate partidelor politice parlamentare. Iar cuantumul investiției în promovare, evident, nu se va putea ridica vreodată la valorile amintite anterior, în cazul partidelor parlamentare, din motive lesne de înțeles.

Spre exemplu, în Dâmbovița există și parlamentari, Dragoș Popescu (Reper) și Gabriel Plăiașu (Forța Dreptei), ce aparțin unor formațiuni politice ce nu primesc fonduri de la stat (subvențiile amintite anterior, pentru partidele parlamentare). Ca să nu mai vorbim de orice altă entitate din spațiul facebook (persoană fizică sau persoană juridică) ce, evident, nu va putea să concureze statul, ce, cu banii tuturor, își face reclamă (agresivă) în rețele de socializare, astfel existând riscul ca adevărul să fie denaturat sau, cel puțin, foarte greu de aflat, în noianul de informații fără sens, și doar, să spunem așa, doar pe jumătate adevărate, ce vor invada, cu siguranță, și acest spațiu, al rețelor de socializare, în 2024.

1 Reply to “Exclusiv! Cât cheltuie partidele parlamentare, (și) din Dâmbovița, pentru reclama din rețelele sociale! Statul e darnic și le dă milioane de euro, în 2024!!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *