Cum războiul din Ucraina reprezintă, cu siguranță, subiectul cel mai important al momentului (n.m.- sunt și păreri contrare, dar la o analiză mai aprofundată, am ajunge tot la această concluzie) spațiul Valahia Media a fost dedicat aproape exclusiv, în ultima vreme, acestui subiect. Nu că nu ar exista subiecte de interes dar viitorul se poate întrezări doar după ce acest subiect, al războiului din Ucriana, nu va mai fi la fel de fierbinte.
Valul de empatie și ajutorul acordat de România refugiaților din Ucraina este, probabil, catalizatorul pentru un mâine mai bun, pentru toată lumea, dar într-un alt fel de lume decât cea de acum. Pe de altă parte, realitatea momentului nu este exact cea mai favorabilă gândului la un imediat “mâine” mai bun, ba din contră. În Ucraina se moare, pe străzi, iar lumea încearcă să scape, la propriu, de moarte. Două fotografii ce deja au făcut istorie spun totul despre asta.
Departe, dar nu chiar așa de departe, de front și de tragedie, la Târgoviște, în județul Dâmbovița, sunt în desfășurare mai multe campanii umanitare. Se colectează ajutoare pentru refugiații Ucrainei, dar și pentru cetățenii Ucrainei, ce nu pot parăsi aceasta țară. Valul uriaș de empatie și emoție, este, pe alocuri, copleșitor. Din păcate, în valul acesta de empatie și umanitate este posibil să își facă simțită prezența și interese mai puțin de aplaudat. Iar emoția să fie speculată, pentru interese meschine, dacă nu chiar blamabile. O campanie de donare de fonduri are loc și în Dâmbovița, iar fiecare școala strânge bani ( informația nu este confirmată în totalitate) pentru a ajuta copii Ucrainei.
Bani sunt oferiți, după colectă, Crucii Roșii, iar mai apoi…. Mai apoi rămâne doar speranța că banii vor ajunge unde trebuie. Pe de alta parte,modul în care se face acestă colectă financiară ( prin copiii ce aduc la școală banii pe care îi introduc în niște cutii ale donației) nu este tocmai cea mai potrivită modalitate de colectare. Mai întâi pentru că este foarte posibil să nască resentimente și chiar antagonisme, greu de reconciliat ulterior, între copii. Nu toată lumea are de unde să ofere, chit că unii ar oferi chiar și ce nu au. În plus, defilarea victorioasă cu sumele de banii in față unor micuți și a părinților acestora ( prin intermediul unor rețele de socializare) în care se probează, în acest fel, bună credință a celor ce colectează poate să facă mai mult rău decât bine ( n.m.- la aceste vârste, ale copilăriei, replici de genul “tu nu ai dat” sau “ai dat mai puțin”, putând ulterior să producă chiar sechele, de ordin psihologic, pe termen lung sau fracturi de nereparat în structura socială, a acestui mini univers ce este școala). Donația trebuie să fie benevolă, în primul rând, iar concursul de tipul “cine strânge mai mult e mai empatic și merită, în viitor, mai multă atenție” nu ar trebui să existe. Este o boală ce din păcate macină la rădăcină sistemul educațional din România ( dar aceasta este o altă poveste).
Așa cum spuneam banii colectați, la această școală târgovișteană, au fost folosiți pentru achiziționarea de produse, de către cei de la Crucea Roșie, dar mult mai simplu ( și mai corect pentru a evita toate problemele) ar fi fost ca fiecare să contribuie cum vrea si cum poate, fie cu bani ( nu strânși în cutii în fața lumii întregi, ca la nuntă), fie cu produse. De altfel, la nivel national, Crucea Roșie, precizează că donațiile se pot face astfel:
DONAȚII ONLINE pe site-ul www.crucearosie.ro
• DONAȚII PRIN SMS, la numărul 8825, cu textul UMANITATE. Donatii în valoare de 2 euro în toate rețelele de telefonie mobilă.
• DONAȚII prin platforma Revolut
• DONAȚII DE ALIMENTE GREU PERISABILE în magazinele Carrefour, Mega Image și Cora prin programul Banca de Alimente.
• DONAȚII ÎN CONTURILE campaniei deschise la BRD Agenția Piața Romana:
RO76BRDE410SV07590484100 (Lei)
RO12BRDE410SV31714694100 (Euro)
RO88BRDE410SV36413794100 (USD)
Cu alte cuvinte nimic forțat, nimic ce poate naște probleme și chiar suspiciuni ( cu privire la modul în care sunt cheltuiți banii și locul din care se fac achizițiile), cum se întâmplă în cazul exemplului prezentat anterior. Empatia si umanitatea nu se cumpăra la licitație, iar sufletele nu se mântuie la talcioc. Poate că e timpul să învățăm și asta.