Când vine vorba de reabilitarea DN 71, în Dâmbovița mai ales, este ca și cum s-ar vorbi de “sfintele moaște”. Toată lumea a auzit câte ceva despre subiect, știe că e important, chiar “miraculos” din multe perspective, iar acum, dat fiind faptul că a fost pomenit atât de des, deja, nu mai există nicio linie de demarcație, perceptibilă, între mit și realitate. Pentru că orice s-ar spune, despre arteră, există “suspiciunea rezonabilă” că poate fi adevărat. Ca la “moaște”, cu alte cuvinte.
Cum, de vreo două decenii ( mai exact de prin 2004), se tot pomenește, politic și electoral, promisiunea reabilitării și modernizării DN 71, în Dâmbovița mai ales, nu mai este nicio mirare că subiectul este plimbat de la un politician la altul, mai toți dorind, la un moment dat măcar, să primească laurii învingătorului, în lupta cu cârcotașii, cu stihiile naturii, cu presa coruptă ce nu relatează adevărul, cu politicienii din partidele adverse, evident și ei vânduți străinilor și intereselor obscure, în fine, în lupta cu “lumea rea” dinprejur, ce nu a lăudat promisiunea făcută, și mereu doar aproape îndeplinită, a reabilitarii DN 71. Dincolo de luptele lor imaginate, însă:
În data de 25 mai 2023, din nou, Dâmbovița era “zguduită” de anunțul mult așteptat: Se reabilitează (și) segmentul Târgoviște-Sinaia (58 de km) din DN 71. Mai întâi vânturat politico-admnistrativ, că, deh, trebui cineva să se urce pe tronul învingătorului, din această “bătălie” de decenii, subiectul a fost ulterior și explicat de cei care dau banii(teoretic), statul român adică, prin CNAIR ( Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România). Patru ani (48 de luni) atât va dura până când, teoretic cel puțin, va fi finalizată reabilitarea segmentului Târgoviște-Sinaia din DN 71, conform anunțului amintit ( vezi foto mai sus), adică, în cel mai oprimist scenariu, prin luna mai a anului 2027.
Așa o fi, dar, mai curând: Nu va fi așa!
De ce? Păi, să stăm strâmb și să judecăm drept. În luna ianuarie 2023, aceiași asociere de firme (n.m.: din Turcia),ce a câștigat licitația pentru segmentul Târgoviște-Sinaia, câștiga licitația și pentru segmentul Bâldana-Târgoviște din DN 71. la vremea respectivă, tot triumfalist, chiar cu conferințe de presă de partid, era anunțăt că segmentul Bâldana-Târgoviște, al DN 71, este ca și reabilitat…în vreo 3 ani ( 34 de luni, mai exact, pentru suma de aproximativ 870 de milioane de lei; detalii aici, articol Valahia Media).
Inutil a preciza că, momentan, adică la început de iunie 2023, încă nu se întâmplă nimic, pe segmentul Bâldana-Târgoviște, al DN 71 ( adică la 4 luni distanță de anunțul cu reablitarea demarată). Se va spune, poate pe bună dreptate, că proiectul este încă în faza de proiectare (12 luni) și abia apoi se va intra în faza de execuție (22 de luni). Așa o fi, dar, să nu uităm că, proiectarea, studiile de fezabilitate și de prefezabilitate, la DN 71, s-au tot făcut, probabil de zeci de ori, din 2004 și până acum ( de fiecare dată “alți bani, altă distracție”, după cum se spune colocvial și mai puțin academic, deci, și totul, evident de românesc, fără nicio finalitate). A “n”-a oară îi cu noroc, spun optimiștii. Poate, dar mai curând….
Cine “face”, dacă face, DN 71
Mai puțin darnici în informații au fost cei care au tot anunțat că segmentul Târgoviște-Sinaia din DN 71 va fi reabilitat, atunci când a fost vorba de câștigătorii licitației (cea cu anunțul din 25 mai 2023).
În Dâmbovița ( în anunțul CJ DB, al președintelui instituției, Corneliu Ștefan, mai exact) nici măcar nu sunt pomeniți constructorii, de altfel o singură asociere fiind înscrisă la această licitație (n.m.- aceiași asociere fusese parte și la o altă licitație, în trecut, tot pentru acest segment din DN 71, dar oferta fusese, se pare, declarată neconformă, licitația fiind anulată, în lipsă de alte oferte). Lipsa, din anunț, firmei câștigătoare, poate fi de înțeles, atâta timp cât turcii de la Esta İnşaat Sanayi Lojistik Ve Diş Ticaret Anonim Şirketi fac parte dintr-un concern internațional cu legături strânse cu regimul de la Moscova, al lui Vladimir Putin (detali și aici, articol Valahia Media), lucru ce, oricum ar fi “citit”, în actualul context internațional, numai bine nu se așează în tablou. Mai ales în cel electoral românesc, cel al anlui 2024 mai ales.
Dincolo de acest aspect, firma ce va realiza, teoretic, reabilitarea DN 71, pe segmentul Târgoviște-Sinaia, nu prea are vreo legătură cu drumurile, construcție sau reabilitare. Are legătură cu banii publici din România, cu zeci de milioane de euro mai precis, dați de primăria sectorului 5 din București ( administrație PSD) pentru amenajare și modernizare spații verzi( vezi mai sus document). Aceasta fiind singura legătură a firmei cu România, până acum.
Cea de a doua firmă, ce apare în asocierea câștigătoare a licitației pentru reabilitarea DN 71 ( tot o firmă din Turcia), și-a înfințat sucursala din România în anul 2022, iar până acum nu are nicio raportare privind angajați sau activitate în România. În schimb, are în domeniul de activitate și drumurile (construcții sau reabilitări), numai că doar în Turcia, în România fiind un “new entry” practic, prin proiectul de reabilitare al DN 71, un proiect ocolit de oricine altcineva ( n.m:– dintre cei care au mai lucrat sau lucrează în România la drumuri) din motive prea multe și complicate pentru a încerca a le menționa aici, fie doar lacunar.
P:S
În februarie 2019, spațiul Valahia Media găzduia un articol în care tot despre DN 71 era vorba. Patru ani mai târziu, din păcate, datele problemei nu s-au schimbat prea mult. Spuneam, atunci, tot despre un proiect de reabilitare a DN 71, anunțat ca și făcut, că:
Marele succes este o himeră, peste care sunt grefate multe minciuni și promisiuni, ce, în peste opt ani, de anunțuri și induceri în eroare succesive și premeditate, au făcut ca povestea reabilitării DN 71 să semene cu“
o slujbă de înmormântare,
la care câțiva cântă un “La mulți ani!” sinistru,
la căpătâiul mortului,
simțind nevoia să primească și aplauze,eventual și de la mortul ce așteapă pe marginea gropii.”
Restul sunt doar… amănunte.