O poveste aproape fără sfârșit bântuie județul Dâmbovița de mai bine de 10 ani. De fapt, dacă ar fi să analizăm mai atent, sunt vreo două decenii. Pe scurt, pentru a nu plictisi cu introduceri inutile, este vorba de DN 71, o arteră ce merge de la Bâldana, trece prin Târgoviște și se oprește la Sinaia, în DN 1. În data de 10 ianuarie 2022, Consiliul Județean Dâmbovița a anunțat că “gata”, drumul este ca și reabilitat, a fost scos la licitație proiectul ce include proiectarea și executța, totul la un preț de aproximativ 976 de milioane de lei (fonduri europene în marea lor majoritate, prin POIM). Iată anunțul:
Lungul șir al anunțurilor de același tip merge însă până în anul 2010. Dar, pentru a nu plictisi iată câteva exemple ce din start trebuie spus că arată că practiv acest proiect este unul mai mult decât dubios.
În data de 9 ianuarie 2022, în SEAP, este publicat anunțul de participare pentru proiectul “Modernizare DN 71 Bâldana-Târgoviste-Sinaia. Valoare totală cuprinsă între 862,1 – 976,9 milioane de lei ( Fără TVA). Până în luna martie 2022 se pot depune ofertele ( constructori-proiectant), iar termenul de execuție este de vreo 96 de luni (8 ani)!!!
Același proiect, în anul 2021, mai precis la data de 3 septembrie 2021 era urcat în SEAP ( tot de către CNAIR) pentru o valoare de atribuire cuprinsă între 1066 -1208 milioane de lei ( vezi mai jos). Nu au fost oferte.
În 7 ianuarie 2021, pentru același proiect, tot în SEAP ( anunț de atribuire la anunț de participare) se anunța o valoare estimată ( 2 loturi) de 1567 milioane de lei. Cu alte cuvinte, din ianuarie până în septembrie (2021) valoarea a scăzut de la 1,567 miliarde de lei la 1,208 miliarde de lei.
Din septembrie 2021 , până în ianuarie 2022, valoarea a scăzut de la 1,208 miliarde la un maxim de 976 de milioane de lei. În decembrie 2020, un contract de atribuire a proiectului, la o valoare de 587 milioane de lei ( doar pentru segmentul Bâldana-Târgoviște), ofertă a celor de la Aqua Park( firmă românească extrem de controversată) a fost acceptată( din postura de unic ofertant, cu mult sub prețul maxim pentru care era făcută oferta, de către CNAIR, de vreo 670 de milioane de lei). Ulterior, contractul a fost reziliat de Ministerul Transporturilor ( nici măcar garanția nu au putut sa o depună cei de la Aqua Park si au și pierdut vreo 6 milioane de lei în toata acestă poveste). O ofertă cusută cu ață roșie ( de partid, dar să nu intrăm în amănunte).
Mai bine spus, contractul a fost reziliat de ministrul de atunci Cătălin Drulă, ce a devenit dușmanul public numărul 1, în Dâmbovița, demolatorul judetului se spune, pentru că a reziliat un contract ce probabil că nu s-ar fi realizat niciodată. Despre Drulă s-a spus și că a luat banii și i-a dus ba în judetul Timiș, la drumuri, ba la aeroportul din Brașov, etc. Prostii, dar nu este cazul a îl apăra aici pe Drulă, poate să o facă și singur la o adică.
În toată povestea DN 71, o singură realitate contează. Drumul, cel mai probabil, nu se va face niciodată, chiar și dacă încep lucrările. Modul în care este construit bugetul alocat pentru acest drum ( vezi exemplele de mai sus) cu variații de alocări imense (între 1,5 miliarde si 860 de milioane) nu are cum să fie serios. Dacă ne întoarcem în timp, la saga DN 71, discrepanțele sunt și mai mari. Practic acest amănunt a făcut ca ofertele să lipsească cu desăvârșire până acum, iar singura ofertă, de până acum (Aqua Park) a fost un fake ( ciudat să fie un singur ofertant, la o așa lucrare, ce sete evident că, în timp, dacă ar fi începută, ar ajunge la valori cu mult mai mari decât cea pentru care a fost contractul atribuit, bani pe care nu știe nimeni cine îi va plăti, dacă îi va plăti vreodată). Pentru cine are răbdare, iată, mai jos, un exemplu, din “saga” DN 71, abordat tot în spațiul Valahia Media:
1 Reply to “DN 71, încă un anunț că “se face”. Poveste fără sfârșit, dar cu preț variabil”