La final de an, că tot face mai toată lumea bilanțul, unii simt nevoia să pluseze, nu doar cu tot ce au, ci și cam cu tot ce au vecinii, rudele, apropiații sau chiar străinii de prin jur, într-un joc al promisiunii electorale în care impresia, celor ce promit, este că, cu cât promiți mai mult, nu contează cât de “consistentă” e promisiunea (n.m.– se poate citi și “minciuna”), cu atât cresc șansele să fi blagoslovit, iar și iar, până la adânci bătrâneți, cu titlul, eventual, de “unsul lui Dumnezeu pe pământ”, de către simplii muritori.
Adică aceia ce nu ar trebui nici măcar să încerce a ridica privirea către dimensiunea-ți hiperbolică, creată prin incantanții în propria oglindă a adevărului (după modelul ” Mirror, mirror on the wall / who’s the fairest of them all? ; pt.traducere încercați basmul “Albă ca zăpada”). Delir/ delirium sau, cu alte cuvinte, starea aceea caracterizată și de ideile de grandomanie și sentimentul exagerat al capacităților proprii(megalomanie) sau sentimentul că tot ce se întâmplă în jurul tău se raportează la tine este, totodată, o stare de luat în considerare, atunci când vorbim de anumite ieșiri în spațiul public, la acest final de an dâmbovițean-românesc.
Într-o postare în spațiul Facebook, Corneliu Ștefan, președintele CJ Dâmbovița, dar și al PSD Dâmbovița, a anunțat că (n.m. : – din cauza sau datorită, nu am înțeles prea bine) s-au depus toate eforturile.Iar în Dâmbovița au fost atrase fonduri pentru investiții în valoare de peste 1 miliard de euro (1.000.000.000 de euro !!!), iar asta doar în 2022. Iată postarea:
Fără a pretinde realizarea unei analize exhaustive, a celor anunțate de președintele CJD, ca făcând parte din totalul de 1 miliard de euro ce vor fi investiți în Dâmbovița, iată, pe scurt, foarte pe scurt, care este realitatea. Trecând peste aspectul că în calcul s-au adunat “mere” cu “pere” și eventual câteva “gutui”, iar totalul este un compot, cu alte cuvinte nu despre proiecte în implementare vorbim, pentru a putea socoti, eventual, un total, ci mai mult despre niște idei, iată care sunt proiectele cele mari, cele ce au dus la această sumă.
– “?????? ? ?? ???????̆ ?? ???????????? ??̂??????̦??! Traseul final al celui mai important drum care se construiește de la zero în județul Dâmbovița este aprobat. Valoarea estimată este de aproximativ 147.000.000 de euro. ” Spune președintele CJD.
În realitate nu e nimic aprobat, nu este bugetat nicăieri mai bine spus, iar suma este imensă pentru a putea fi asigurată din bugete locale. Pentru inelul 1 din Târgoviște, mult mai scurt (doar vreo 13 km) și mai ieftin, ne-am “luptat” vreo 12 ani, l-am plătit dublu sau triplu, din banii comunității, și s-au pierdut și fondurile europene. Nici acum, în 2022, nu s-au “stins” toate ecourile și problemele acestui proiect, demarat în anul 2009.
În aceaiși situație mai sunt și proiectele:
“?????? ?? ???????̆ ???????? – ?????! Suma necesară pentru aceasta investiție se ridică la aproape 158.000.000 de euro. Suntem în etapa obținerii avizelor.
??????? ???????????? ??????! Se lucrează la documentație pentru a se găsi cea mai bună variantă de traseu a drumului care va ușura foarte mult condițiile în care se circulă în Moreni, dar și în comunele Gura Ocniței și I.L. Caragiale. Estimăm că vom avea un drum de ocolire de aproximativ 15 km lungime, valoarea aproximată a întregului proiect fiind de 35.000.000 euro. ”
După cum spune președintele CJD. Din start, 147+158+35 milioane de euro=340 milioane de euro, bani ce nu sunt prevăzuți în niciun buget de finanțare. Sunt la stadiul de dorință, cu alte cuvinte.
Tot președintele CJD mai spune că;
“A fost finalizat studiul de fezabilitate pentru ???????????? ?? ??? ???? – ????????? ??????? – ??????? – ?????? – ???̦????. Avem în vedere construirea unui ???? ??? cu o lungime de 3,7 km, care să lege DN71 de DJ714, dar și modernizarea traseului Glod-Sanatoriu Moroeni-Bolboci-Padina-Peștera. Acest tronson are o lungime de 19,11 km. Lucrările presupun și construirea unui pod nou peste Râul Ialomicioara. Valoarea estimată a proiectului se ridică la aproximativ 66.000.000 de euro, TVA inclus.
Studii de fezabilitate, peste studii de fezabilitate, un lucru de care nici județul Dâmbovița nu a dus lipsă vreodată. Proiectele în sine au ajuns însă mult mai rar la finanțare propriuzisă. La fel cum se întâmplă, de multă vreme, și cu DJ 714 și cum, cu siguranță, se va întâmpla și cu noul drum, cel încadrat în totalul de 66 de milioane de euro, pentru care nu există sursă de finanțare stabilită momentan. Deci, cu alte cuvinte, tot intenție, doar. Adăugând, la totalul de “vise”, suma va ajunge la vreo 406 milioane de euro (n.m: 340+66 milioane de euro).
Un alt proiect trecut la realizările de 2022 este:
“????????? ???????? ?? ?????????? ? ??????????????? ?? ???̆ ?̦? ???̆ ?????̆ – ???.???.??? ?? ???????? ?? ????. Sunt scoase la licitație 15 loturi de lucrări din totalul de 19, iar anul acesta au fost semnate contracte de aproximativ 83.000.000 de euro. Beneficiarii finali ai acestui mega-proiect vor fi 250.000 de dâmbovițeni”. După cum spune tot președintele CJD:
Sună frumos, numai că nu prea este un proiect de 2022, ci un proiect la care se muncește din 2007. Cel puțin. Eu unul atunci am auzit de el, de la un fost director al Companiei de Apă Târgoviște Dâmbovița (n.m.– directorul CATD, pentru conformitate, Dorin Staicu).
Este un proiect complementar unui proiect deja implementat la nivelul județului Dâmbovița în perioada 2010-2016 (tot prin CATD, cu o valoare de peste 500 milioane de lei la acea vreme), prin POS Mediu. Actualul proiect, cel de 440 de milioane de euro, este muncit de mai multe rânduri de președinți ai CJD și directori ai CATD, dar și așa a fost la un pas de un eșec de proporții, contractul de finanțare fiind semnat abia în anul 2021. Nici acum nu sunt terminate problemele, termenul de finalizare a proiectului fiind finalul anului 2023, pentru lucrării ce prevăd, între altele:
– Rețea de distribuție apă potabilă (nouă) – 300,5 km și reabilitată 59,9 km;
– Extinderea și reabilitarea conductelor de aducțiune – 198 km;
– Construirea de stații de tratare – 8 buc;
– Reabilitare rezervoare de înmagazinare – 11 buc ;
– Construirea de rezervoare de înmagazinare apă potabilă – 17 buc.
Principalele investiții în sectorul epurării apelor uzate sunt :
– Înființare și extindere rețea de canalizare – 448 km ;
– Conductă colector transfer / refulare sub presiune – 133 km;
– Stații noi de epurare – 2 buc ;
– Extinderi stații de epurare – 7 buc.
Totul în doar un an, în condițiile în care, la final de 2022, nu este încă început nimic. Și totul în condițiile în care, foarte probabil, nu se vor respecta termenele de finalizare a lucrărilor, iar cu tot cu anii de prelungire a finalizării lucrărilor de implementare a proiectului, banii europeni vor fi pierduți. Măcar in parte. Știți care bani, acei bani gratis la care se pare că nu prea înghesuim, din cauză că vin cu multe condiționalități de bune practici și nu pot fi “mătrășiți” după bunul plac al beneficiarului de proiect.
Concluzionând, proiectul imens, de 440 de milioane de euro, ce președintele CJD spune acum că este meritul său și al muncii depuse în 2022, pentru că se implementează, este ca o poveste de la Radio Erevan, cel puțin momentan.: Nu numai că nu se implementează la timp, dar a fost la un pas de a fi pierdut. Nici acum nu se simte bine, chiar dacă au muncit, pentru el, mulți ani, așa cum au muncit, mulți, foarte mulți oameni. Nimeni nu și l-ar putea atribui, în nume personal sau al unui grup restrâns, așadar. Decât, poate, dacă ar fi ceva probleme la mansardă.
Trăgând încă o linie, în calcul: 406 milioane (banii aia din “vise” pentru drumuri, de care aminteam mai devreme) + 440 de milioane din proiectul pentru apă = 846 de milioane de euro, pentru care singur nu s-a muncit în (doar)2022 și, in plus, momentan, sunt doar teoretici. Poate nici măcar atât.
Vise, tăică, vise!, ar spune cineva.
Din miliardul de euro, chiar și fără o analiză exhaustivă, după cum spuneam mai devreme, nu a mai rămas mare lucru. Nici măcar 200 de milioane de euro. Și, din lipsă de timp, pentru moment, nu am analizat toate proiectele amintite că ar întrupa fascinantul 1 miliard de euro, născător de sentimente onirice, pentru oricine.
În altă ordine de idei, tot e bine că alte câteva drumuri promise a fi demarate la reabilitare, “cu siguranță”, în 2022, nu au mai fost acum amintite în calculul miliardului, de președintele CJD. Spunea, la final de 2021, chiar ministrul Transporturilor, celebrul Sorin Grindeanu, că e rezolvat și DN 71 și DN 7 și…multe alte promisiuni ce vor prinde viață în 2022. Alte sute de milioane de euro promiși a fi investiți. Praful, cam asta s-a ales de acele promisiuni. Pentru conformitate iată un articol cu promisiunile amintite, din 27 decembrie 2021:
Ho-Ho-Ho! Moșu`(de la Transporturi) aduce promisiuni de drumuri noi, în DB. Da` de banii (luați) pentru apă sau gunoi a uitat să zică