DN 71, o arteră ce străbate județul Dâmbovița, de la nord la sud, este din nou în atenție. Nu că ar fi ieșit vreodată din prim-plan, atunci când s-a vorbit, în Dâmbovița sau aiurea, despre reabilitări rutiere în România.
Povestea DN 71, mai bine spus a reabilitării acestui drum, este atât de complicată pe cât este de relevantă, pentru mai tot ce se întâmplă, de 3 decenii încoace, în România, când este vorba de reabilitări rutiere. Pentru că despre subiect (DN 71) s-a scris cam cât pentru 100 de vieți de lectură (inclusiv în spațiul Valahia Media) nu am să insist cu amănunte, mai mult decât este necesar. Îniante de toate, pentru cei interesați, iată două dintre articolele găzduite de Valahia Media ce fac referire la subiect. Unul este din februarie 2019 (despre reabilitarea DN 71 se vorbește din 2008, cel puțin):
Cel de-al doilea articol la care fac referire este din august 2020:
Nici pe departe subiectul , oricât de vastă este prezentarea din articolele amintite anterior, nu este epuizat. Singura certitudine este că s-a vorbit mult și… nu s-a făcut nimic.
În 2021, noul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a făcut în așa fel încât proiectul de reabilitare a DN 71 ( un proiect prost și care nu este deloc sigur că ar fi ajuns vreodată la final, de vreme ce din 2008 nu s-a reușit nimic) să devină istorie. Mai bine spus, reabilitarea prin lărgire la 4 benzi a arterei rutiere ce străbate, pe segmentul Târgoviste-Bâldana, 11 localități. Asta deși, se spunea, în special de “specialiștii” din tabăra oponenților politici ai lui Drulă (membru USR-Plus), că totul era finalizat, mai trebuia doar o semnătură și…drumul era gata.
După “isprava” anulării proiectului de reabilitare, reabilitare cu care actualul ministru nu fusese de acord încă înainte de a fi ministru ( vezi aici detalii), Cătălin Drulă a anunțat că DN 71 se face, dar nu mai este DN 71 ci drumul expres Târgoviște-București, construit de la zero și, nota bene, în afara localităților. Iată ce spune ministrul Transporturilor (n.m. mesaj preluat și de toți reprezentanții USR-Plus din Dâmbovița, de parcă ei ar fi decis acest lucru și ar fi avut vreun merit.Ei erau gata pregătiți cu cazmale și lopeți să construiască drumul oricum).
ASTĂZI A FOST LANSATĂ LICITAȚIA PENTRU DOCUMENTAȚIA TEHNICĂ A NOULUI DRUM EXPRES BUCUREȘTI – TÂRGOVIȘTE. AM PROMIS O SOLUȚIE MODERNĂ, NE ȚINEM DE CUVÂNT
Este vorba de un drum nou, care nu va trece prin localități, cu 2 benzi pe sens și separare pe mijloc, cu noduri denivelate, apropiat de profilul unei autostrăzi.Legătura cu Bucureștiul va fi făcută, cel mai probabil, cu un nod din viitoarea autostradă de centură A0 Nord (în prezent, aproape de finalizarea licitației).Proiectul este lansat pe noul caiet de sarcini pentru documentații tehnice elaborat de CNAIR. Un caiet de sarcini cu condiții contractuale mult mai clare și echilibrate, pentru a nu mai avea problemele de pe contractele din trecut. Din contract va rezulta un proiect tehnic preliminar – un “preliminary design” al viitorului drum, cu un nivel suficent de detaliu, cu investigații geotehnice și modelare a terenului.
Aceasta este soluția modernă pentru anul 2021, nu dublarea la 4 benzi a drumului existent DN71 care trece pe 53% din lungime prin localități. Iar pe naționalul actual, pe DN71 vor fi făcute reparații anul acesta pentru a îmbunătăți calitatea drumului până când vom avea drumul expres.#FacemDrumuri cu cap în #RevoluțiaBuneiGuvernări.
PS Imaginea atașată are doar caracter ilustrativ, traseul exact al drumului va fi determinat în cadrul contractului.
Așadar, a fost lansată o licitație pentru o documentație tehnică pe un traseu ce “nu este bătut în cuie”, dar care va face legătura între Târgoviște și București, printr-un drum expres. Când se va finaliza contrucția? Nimeni nu poate ști. Varianta e bună, din perspectiva faptului ca artera, dacă va fi vreodată construită, nu va traversa localități, o soluție dezastru pentru oricine va fi văzut ce se întămplă prin alte locuri, atunci când vorbim de drumuri ce leagă localități mari. Pănă la “aplauze” însă ar mai fi de așteptat totuși. Câțiva ani. Cel puțin, dacă nu vreo 10. Rămâne de văzut.
În plus, și din Dâmbovița, inițiativa este lăudată (cu jumătate de gură totusi). Președintele CJ Dâmbovița, Corneliu Ștefan (PSD) afirmă că el este cel care a propus primul o astfel de construcție:
Drumul Expres București-Târgoviște, proiect pe care, încă de anul trecut, l-am propus dâmbovițenilor, a prins rădăcini și este pus în practică acum de Ministerul Transporturilor.
Pot spune că scoaterea la licitație a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru Drumul Expres București-Târgoviște reprezintă recunoașterea muncii depuse de echipa pe care o conduc la Consiliul Județean Dâmbovița.
Consiliul Județean Dâmbovița are deja scos la licitație și Drum de legătură la DN71 și limita de sud a comunei Tărtășești pentru creșterea accesibilității în zona urbană a orașului Răcari și către zona metropolitană București.De asemenea, sper ca și celelalte proiecte propuse de mine, inele de Centură pentru municipiul Târgoviște, orașele Răcari, Fieni, Pucioasa și Găești, să fie puse în aplicare de Ministerul Transporturilor.Pe de altă parte, îi anunț pe dâmbovițeni că nu voi renunța la proiectul de extindere, modernizare și reabilitare DN71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia. Acest proiect este matur din toate punctele de vedere, sunt bani alocați pentru demararea lucrărilor, însă mai trebuie doar voință politică din partea actualilor guvernanți.
Postare facebook Corneliu Ștefan
Că cel care a gândit varianta de drum expres Târgoviște- București este Corneliu Ștefan sau Cătălin Drulă nici nu mai are vreo importanță. În momentul de față, proiectul este la stadiul de idee, iar apărătorii unuia sau altuia, dintre cei ce se laudă cu ideea, aplaudă sau aruncă cu pietre. După caz.
Pentru cei care nu au știut sau nu își mai aduc aminte, după anul 2008, când s-a vorbit mai insistent despre reabilitarea DN 71, prin lărgire la 4 benzi, a fost o adevarată inflație de doritori a se lăuda cu paternitatea proiectului. L-au moșit si s-au certat atât de mult încât s-a ales praful. Și la propriu și la figurat. Care va fi soarta noului drum expres Târgoviște-București?
Ca de obicei, în România, niciun răspuns nu poate fi sigur.