Cu doar câteva zile înainte de finalul campaniei electorale pentru “prezidențiale” (ce va avea loc în 22 noiembrie), se poate spune, fără teama de a greși, că societatea românească a fost copleșită, financiar vorbind, de o campanie agresivă de promovare, a unui singur candidat din bătălia “prezidențialelor”.
Foto: Afișaj electoral pentru “prezidențiale”. Târgoviște, 18.11.2024
Sumele investite în campania de promovarea a candidatului susținut de PSD, Marcel Ciolacu, depășesc de 3-4 ori ori sumele alocate de toate celelalte partide, la un loc, pentru candidații care le reprezintă în bătălia alegerilor prezidențiale din România (inclusiv independenții).
Acest lucru îl semnalam încă din debutul campaniei electorale pentru “prezidențiale”, atunci când datele furnizate de AEP (Autoritatea Electorală Permanentă) arătau clar tendința (pentru amănunte click, mai jos, pe link, articol Valahia Media, din data de 4 noiembrie 2024):
Acum, mai exact în data de 18 noiembrie 2024, datele sunt aproape finale, în raportările (publice) celor de la AEP, astfel încât se poate face o “radiografie” concludentă (fie ea și parțială, momentan, iar asta pentru că mai există posibilitatea de a fi înregistrate și alte cheltuieli până la final de campanie electorală). Practic, imaginea de ansamblu nu poate să se mai schimbe. Iată cât au cheltuit, exact, unii dintre “actorii” importanți din această bătălie politică, cu specificarea că sumele, diferențele de sume mai exact, dintre un competitor și altul, sunt enorme.
Foto: Captură AEP ( sublinierea, cu albastru, aparține Valahia Media și are menirea de a evidenția mai bine, pentru public, sumele amintite și în articol)
Pentru Ludovic Orban, candidatul celor de la Forța Dreptei s-au cheltuit, conform AEP, în jurul a 330.000 de lei (vezi foto-tabel, mai sus). Suficient de puțin încât candidatul FD să nu aibă vizibilitate, în comparație cu alți candidați. Dar, totuși, suficient de mult încât să aducă în dreptul lui Ludovic Orban măcar câteva voturi, unele ce sunt “rupte”, practic, din dreptul altui candidat (altor candidați) ce se revendică a face parte din dreapta eșicherului politic.
Pentru candidatul celor de la USR, Elena Lasconi, s-au cheltuit, tot conform datelor furnizate de AEP, aproximativ 1,2 milioane de lei. Cea mai mare sumă a fost cheltuită pentru cercetări sociologice (aproximativ 665.000 de lei). Lasconi este creditată, conform celor mai recente sondaje, cu șanse reale a ajunge în turul al doilea al alegerilor prezidențiale, alături de candidatul celor de la PSD, Reprezentanta USR se luptă, pentru locul al doilea de la scrutinul din 24 noiembrie, cu reprezentantul AUR, în acest moment, conform sondajelor amintite.
Foto: Captură AEP (sublinierea, cu albastru, aparține Valahia Media și are menirea de a evidenția mai bine, pentru public, sumele amintite și în articol)
Un alt candidat creditat cu șanse reale de a prinde turul al doilea, al alegerilor prezidențiale, este reprezentantul AUR, respectiv George Simion. În cazul lui George Simion, marea majoritate a a fondurilor alocate pentru campania electorală a fost pentru promovarea în mediul online. Aproximativ 1,2 milioane de lei, din totalul de 1,9 milioane cheltuiți până acum (foto tabel mai jos, pentru cheltuielile candidatului George Simion).
Foto: Captură AEP (sublinierea, cu galben, aparține Valahia Media și are menirea de a evidenția mai bine, pentru public, sumele amintite și în articol)
Pe primele locuri. la cheltuieli sunt însă reprezentanții partidelor ce fac parte din actualul Guvern, respectiv candidații PNL și PSD.
Foto: Nicolae Ciucă, la fabrica Iveco de la Petrești (județ Dâmbovița) în noiembrie 2022
Pentru Nicolae Ciucă s-au cheltuit, în campania pentru “prezidențiale”, aproximativ 4,8 milioane de lei. (foto tabel mai jos). Semnificativ mai mult față de oricare alt candidat din afara structurii de putere a actualului Guvern. Totuși. Nicolae Ciucă, conform celor mai recente sondaje, nu face parte din categoria de potențiali participanți și la turul al doilea al prezidențialelor (n.m.– excepție făcând un singur sondaj, ca să fim corecți până la capăt).
Foto: Captură AEP (sublinierea, cu galben, aparține Valahia Media și are menirea de a evidenția mai bine, pentru public, sumele amintite și în articol)
Cele mai mari sume, în cazul candidatului Nicolae Ciucă, au fost cheltuite pentru materiale de propagandă electorală difuzată la radio, televiziune și online, aproximativ 1,2 milioane de lei, conform datelor furnizate de AEP. De remarcat că în cazul lui Nicolae Ciucă, apar sume alocate direct televiziunilor și nu prin intermediul unor agenții, ca în cazul altor candidați. Astfel, către B1 TV apare alocată suma de 213.000 de lei (aproximativ), iar către Antena 3 SA suma de 361,402 lei (cea mai mare sumă alocată pentru promovare, direct, la o singură entitate media, de vreun candidat).
Nimic, însă, nu se compară cu sumele cheltuite pentru candidatul PSD, Marcel Ciolacu. Conform AEP, nu mai puțin de 38 de milioane de lei au fost cheltuite de social democrați, pentru campania pentru alegerile prezidențiale a lui Marcel Ciolacu. Doar pentru propaganda electorală online, a candidatului Marcel Ciolacu, au fost alocate aproximativ 10 milioane de lei (2 milioane de euro), conform datelor furnizate de AEP (foto tabel, mai jos).
Foto: Captură AEP (sublinierea, cu roșu, aparține Valahia Media și are menirea de a evidenția mai bine, pentru public, sumele amintite și în articol)
De altfel, la toate capitolele de cheltuieli, candidatul Marcel Ciolacu conduce detașat. Relevant este că pentru toți candidații la alegerile prezidențiale (exceptându-l pe Ciolacu) a fost cheltuită o sumă de aproximativ 10 milioane de lei. Adică tot atât cât s-a alocat pentru candidatul Marcel Ciolacu doar la capitolul “promovare online”. În total, pentru reprezentantul PSD, sunt, momentan, 37- 38 de milioane de lei cheltuiți. De remarcat ar fi și faptul ca cel mai recent “update”, în statisticile AEP, este cel din data de 7 noiembrie, fiind posibil ca până la finalul de campanie electorală să mai fie înregistrate și alte cheltuieli (la toți candidații).
Concluzia finală nu se mai poate schimba însă, fiind clar că reprezentantul PSD a beneficiat de o expunere fără precedent, în comparație cu contracandidații săi. Fiind tot la fel de evident faptul că, atât pentru PSD, cât și pentru Marcel Ciolacu, alegerile prezidențiale din 2024 reprezintă o miză mai mare ca oricând. Una pentru care nu există limite, la efortul depus pentru atingerea obiectivului. Inclusiv financiar.