Cu mare mândrie și festivism, în Dâmbovița, a fost inaugurat, în data de 10 decembrie 2021, un pod ce face legătura între comunele Șotânga și Doicești. Proiectul, ce s-a născut doar datorită faptului că statul român a inventat Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL-ul moșit de Dragnea, Liviu Dragnea) a fost prezentat ca un mare succes administrativ (și politic) dâmbovițean.
De fapt, este ceva mai mult decât atât, iar asta doar datorită faptului că proiectul este definitoriu pentru ceea ce înseamnă programele de tip PNDL.– Un rezervor de bani, de la stat, de unde administrațiile locale cer să fie alimentate pentru diferite proiecte, alocarea făcându-se, mai mereu, doar în baza criteriilor de prietenie politică, fără criterii ce să aibă legătură cu oportunitatea, disponibilul financiar, costuri corecte ale lucrărilor sau termene de execuție stabilite normal. Nemaiviorbind, evident, despre un control de bună execuție, cel puțin nu la nivelul la care se întâmplă atunci când vorbim de fonduri alocate în cadrul proiectelor cu finanțare( nerambursabilă) europeană.
Anunțul
Într-o conferință de presă, anunțată oarecum intempestiv (n.m.- CJ Dâmbovița a convocat o întâlnire cu mass-media, chiar pe podul de peste râul Ialomița, din localitatea Șotânga, în data de 10 decembrie 2021) s-a făcut oficial darea în folosință a podului (acest lucru a fost explicat ulterior). În termeni politici ( președintele PSD și al CJ Dâmbovița, Corneliu Ștefan) s-a explicat că:
Astăzi, a fost recepționat podul care face legătura între comunele #Șotânga și #Doicești. Investiția, cu o valoare de aproape 7 milioane de lei, va simplifica foarte mult accesul către cele două localități, dar va crește și potențialul economic al zonei.Îi felicit pe Stroe Constantin și Stana Cosmin pentru modul în care au colaborat și îi asigur că astfel de investiții vor beneficia de tot sprijinul meu și al Consiliului Județean Dâmbovița, mai ales că acestea contribuie la dezvoltarea comunităților noastre.
Tehnic, tot conform comunicării oficiale:
„Construire pod peste râul Ialomița și drum de racordare, amplasate la limita administrativ-teritorială a comunelor Șotânga și Doicești, județul Dâmbovița” va fi deschis circulației publice începând de astăzi, 10 decembrie 2021.În valoare de 6.245.275,58 lei, proiectul a fost finanțat prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Drumul modernizat și podul însumează 1.625 m, din care rampa Șotânga – 397 m, iar rampa Doicești – 1.138 m, podul având lungimea de 90 m. Lățimea căii podului este de 7 m, iar suprafața acestuia este de 630 mp. Podul are două benzi de circulație și două trotuare, de 1 m lățime, ele acoperind 180 mp din suprafața construcției. Investiția a presupus și realizarea de acostamente de aproximativ 1.000 m, de rigole de acostament cu lungimea de 765 m. În vederea colectării și evacuării apelor de suprafață, a fost executat un șanț pereat de 62 m. Noul pod și drumul modernizat vor fi iluminate cu ajutorul a 28 de stâlpi echipați cu panouri fotovoltaice.
Sursa-Comunicat de presă CJ Dâmbovița
Dincolo de anunțurile oficiale
Ceea ce aproape niciodată nu se face, la proiectele realizate cu ajutorul fondurilor din programele de tip PNDL, este a se anunța și amănuntele de culise, extrem de importante însă. Podul de la Șotânga, pentru care Statul a a asigurat finanțarea, este o componentă importantă a campaniilor electorale PSD Dâmbovița, și nu de ieri de astăzi.
Fără a analiza oportunitetea și fără a nega realizarea proiectului ( nefiind în posesia unei analize de oportunitate cu adevarat elocvente) trebuie spus că proiectul are valoare doar pentru comunitățile locale din Șotânga și Doicești ( cei de la Doicești nu sunt prea convinși de acest lucru dar nici acest amănunt nu are importanță “decisivă“). Încă din anul 2017 proiectul figura în lista de proiecte cu care PSD Dâmbovița defila prin campanii electorale, la capitolul bunăstare asigurată locuitorilor județului.
La capitolul realizări, între proiectele cu care PSD-ul, atât la nivel local cât si național, se lăuda în campaniile elctorale (încă din 2016) figurează și podul de la Șotânga ( proiect în derulare la acea vreme,după cum se si precizează). Suma pentru proiect este de 5,944.273 de lei ( vezi mai sus foto- subliniat), bani asigurați de Stat, care, la acea vreme (2017) însemna tot PSD ( guvernul adică, sau entitatea ce asigura banii pentru proiect). Nicio vorbă în schimb despre termenul de realizare a lucrării. Lucru normal de altfel. Pentru că, la toate proiectele de tip PNDL, finalizarea proiectului este o chestiune de noroc sau de determinare locală. Banii oricum vin.
Lucrările au debutat undeva în luna martie a anului 2019, iar în august 2020, deja (n.m.- altă conferință de presă, campanie electorală locale 2020) se anunța că podul și drumul de la Șotânga vor fi gata în noiembrie 2020 ( cel mai târziu). Evident că nu au fost gata, dar era, probabil, doar un anunț de campanie electorală. Mai mult chiar, la vremea respectivă, se anunța că proiectul are o valoare de aproximativ 7 milioane de lei, față de suma alocată inițial, de 5,9 milioane de lei. Cu alte cuvinte, aproximativ 1 milion de lei în plus față de ceea ce inițial fusese stabilit a fi alocat (prin PNDL) de către stat.
Pănă la urmă, conform anunțului din 10 decembrie 2021 lucrarea a fost finalizată cu fonduri în valoare de 6,2 milioane de lei. Mai mult cu 300.000 de lei față de ceea ce era prevăzut inițial. O “bagatelă”, până la urmă, dar dacă analizăm toate proiectele implementate cu fonduri din PNDL, astfel de “bagatele” adunate ducla totaluri colosale. Atenție!, fonduri date din bugetele publice, către partenerii politici din administrațiile locale, fără niciu criteriu. “Cine cere și cunoaște” ( pe cineva pe la ministerul Dezvoltării) “primește ce trebuie”, Este singurul criteriu ce funcționează.
Podul si drumul de la Șotânga, realizate în proiectul amintit, pot să fie un proiect de succes, în aceaiși măsură în care pot constitui un eșec de proporții, din perspectiva ansamblului, adică scopul propus de către Statul Român prin programele de tip PNDL: aducerea mediului rural la standarde de infrastructura si civlizatie apropiate de cele din UE.
Lucru ce, din păcate, până acum, nu a reușit, investițiile PNDL fiind, în multe cazuri, inutile și, în general, privite doar ca un sac cu bani, unde administrațiile locale pot să bage mâna fără teama că dacă ce au scos ajunge și în buzunarele persoanele va atrage și consecințe, eventual penale, asta atâta timp cât ce au promis că fac cu banii nu este verificat ( la modul riguros) de nimeni. Cum la fel, atunci când vorbim de atribuirea lucrărilor de construcție, ce se face fără bătaia de cap a unor licitații ( cum este cazul în proiectelor cu finanțare europeană, de exemplu), nimeni nu mai observa amănuntele unor “umflări de prețuri” cu mult peste valorile reale ale pieței.