Când se vorbește despre asfaltări, în România, fie că pălăvrăgim despre autostrăzi, centuri ocolitoare ale marilor orașe, drumuri expres, coridoare europene de transport, discuția este similară cu cea despre Sfântul Graal.
Toată lumea știe că ar trebui să existe,
nimeni nu poate să precizeze cu exactitate amplasamentul și dimensiunile,
iar orice semn despre existența acestora este însoțit de un nesfârșit „bătut de mătănii”.
Pe de altă parte, construcția de drumuri, decente, în România, un minim semn de civilizație, reprezintă o afacere, bănoasă și profitabilă. Bănoasă pentru că prețurile de construcție sunt, de cele mai multe ori, exagerate, și profitabilă pentru unii, nu, cum poate am spera, pentru noi toți. Vă invit să lecturați un prim material despre o astfel de afacere al cărei final ar putea să aibă o singură descriere: DEZASTRU!
Centura ocolitoare a Târgoviștei, dezastru cu…premeditare?
Proiectul de reabilitare a centurii ocolitoare a municipiului Târgoviște a demarat în 2009 dar începutul a fost în 2010. Mai precis:
Contractul de execuție lucrări a fost semnat în data de 28.06.2010 în urma organizării unei
proceduri de achiziție publică la care au participat 11 ofertanți. Ofertantul câştigător este Asocierea:
S.C. CAST S.R.L. – lider asociere, împuternicit, S.C. TRANS BITUM S.R.L., CARENA SpA IMPRESA DI
COSTRUZIONI
Informare ADR Muntenia Sud, iunie 2010
Banii? 88,7 milioane de lei, din care fonduri nerambursabile (n.r. bani europeni) peste 70 milioane de lei. Ăsta a fost începutul. Cei de la CAST au lucrat preț de câteva luni, au realizat puțin peste 25% din lucrare ( proiectul însumează aproximativ 13,8 km de drum reabilitat, canalizare, lărgire drum, poduri reabilitate, unul nou de construit, etc). Apoi lucrările au fost stopate. Termenul inițial de finalizare, anul 2012, nu a fost respectat, iar în 2013, Beneficiarul, Primăria Târgoviște, reziliază contractul.
Era deja o problemă. Mare: banii începeau să fie „numărați” cu minus.
Noroc că România primește din partea UE o prelungire de încă doi ani pentru a finaliza proiectele, pentru care accesase fonduri europene și, în consecință, până prin 2016, oricine poate termina lucrările, fără să fie nevoit să dea înapoi sumele cheltuite, în cazul în care se încadrează în noul termen de finalizare a proiectelor. Numai că norocul depinde și de modul cum îl gestionezi. Ca într-o adevărată odisee povestea centurii ocolitoare a Municipiului Târgoviște a reînceput de încă trei ori.
Au mai fost câștigători de licitații
A doua încercare-Tehnologica Radion – nu a făcut nimic ( în 2014 patronul, Teodor Barna, este arestat, firma intră în faliment), lucrarea de la Târgoviște este abandonată, Tehnologica Radion, practic, nu a făcut nimic.
A treia încercare. Contract semnat în iunie 2015. Executanți – Asocierea SC Good Prod SRL( un SRL cu doar câțiva angajați) și SK-13 Patstroy JSC( firmă din Bulgaria). Nu schimbă decât câteva borduri. Contractul este reziliat de beneficiar ( Primăria Municipiulul Târgoviște)
A patra încercare – iunie 2017 ( între timp finanțarea europeană a fost pierdută, proiectul trebuie încheiat pe banii Beneficiarului, pentru a nu se plăti înapoi, la bugetul UE, banii ce deja au fost cheltuiți în proiect). Câștigător al licitației- Asocierea SC TELOR INVEST SRL – RICCIARDELLO COSTRUZIONI SRL – SC PETROCONSTRUCT GROUP SRL – SC LEODRUMIT CONSTRUCT SRL.
La momentul februarie 2018, în care ne aflăm, situația este următoarea:
-În teren se află două firme SC PETROCONSTRUCT GROUP SRL – SC LEODRUMIT CONSTRUCT SRL.
-Liderul de asociere (n.m un lider ce a fost desemnat doar pentru procedura de participare la licitație, nu și ulterior pentru perioada de execuție a lucrărilor) s-a înscris pe drumul deschis de Tehnologica Radion, cel al insolvenței și al falimentului. Nu întâmplător am amintit acest nume, pentru că, așa cum spuneam mai sus, Tehnologica Radion a făcut parte din șirul lung al firmelor ce au venit la Târgoviște ca să construiască centura și…nu au făcut nimic. Mai mult, Telor Invest SRL, firmă înfiinţată pe 09.02.2015, cu sediul social în București, sectorul 6,are ca unic asociat pe George Oliviu Cătană, care pare a fi mai degrabă un nume decât o persoană reală, iar administrator, pentru un an de zile, a fost numit atunci, la data înființării, Adrian Josan, nimeni altul decât un fost manager în Tehnologica Radion, firmă ce avea, în 2015, peste 700 de creditori, ce reclamau sume de recuperat de peste 100 de milioane de euro.
– SC Telor Invest SRL nu lucrează la proiectul centurii Târgoviște ( deși are, conform înțelegerii din asociere, repartizat 45% din volumul de lucrări) dar, pe scurt pentru a nu vă plictisi cu amănunte tehnice, sunt singurii, dintre cei patru asociați, ce încasează bani de la Beneficiar (Primăria Târgoviște) urmând ca mai departe să îi redistribuie către cei care lucrează. Pentru cei care cunosc situația de la fața locului, podul de la Valea Voievozilor, sarcină a SC Telor Invest în acte, a fost refăcut de către – SC LEODRUMIT CONSTRUCT SRL (unul dintre cei doi asociați ce se află pe teren) dar care nu a încasat banii pentru o parte dintre materialele achiziționate, de la SC Telor Invest SRL.
Foto: Pod Valea Voievozilor (lângă Târgoviște) în reabilitare (decembrie 2017)
Sursa foto: www.targoviste.info
– Lucrările sunt în ușoară întârziere față de graficul de lucrări iar dacă nu se intervine rapid termenul de grație, finalul anului 2018, pentru terminarea lucrării, va fi depășit
– Beneficiarul (primăria Târgoviște) a primit de curând o nouă lovitură, legat de acest proiect, o lovitură cu valoare de KO, dacă ar fi să folosim termeni pugilistici. Instanțele ( detalii aici și aici) au decis că primăria trebuie să despăgubească firma CAST ( primul câștigător al licitației de reabilitare a centurii ocolitoare, de la Târgoviște) cu o sumă ce, per total, depășește 10 milioane de lei (aprox. 2,14 milioane de euro). Cauzele ce au condus la acest dezastru (n.r. dezastru pentru că vorbim de bani publici) sunt multiple, dar despre subiect cât și despre șirul fără de sfârșit al problemelor de la centura Târgoviștei, într-un articol viitor.
Deocamdată, încheiem aici, cu specificarea că vom reveni, pentru că soarta centurii ocolitoare a Municipiului Târgoviște se decide chiar în aceste zile. Și, în bună măsură, soarta orașului. De ce? Deocamdată, o să amânăm răspunsul formulând, în schimb, doar câteva întrebări, adresate edililor locali, întrebări la care vom încerca să răspundem în articolele viitoare, chiar și în absența unei luări de poziție din partea autorităților( lucru pe care dealtfel îl anticipăm)
–De ce se tergiversează luarea unei poziții, din partea Beneficiarului ( Primăria Târgoviște) cu privire la desemnarea unui alt constructor ( altul decât SC Telor Invest SRL.) dintre cei patru membri ai Asociației, ce a câștigat ultima licitația, în condițiile în care unul dintre aceștia și-a exprimat disponibilitatea de prelua lucrările și a și a făcut dovada că beneficiază de resursa umană și financiară pentru a duce proiectul la capăt?
– Există intenția, nemărturisită deocamdată, din partea Beneficiarului, de a se rezilia iarăși contractul de reabilitare a Centurii Municipiului Târgoviște?
– În condițiile în care contractul nu este finalizat, pînă la finele anului 2018, cine și cum va suporta suma de 200 de miliarde de lei vechi, înscriși cu titlul de daune interese, către societatea de credit finanțator, de unde Beneficiarul a accesat un credit pentru terminarea lucrărilor, ținând cont și de faptul că nefinalizarea, până în 2016, a lucrării a atras pierderea finanțării europene a proiectului?
2 Replies to “Cum se “îngroapă” un drum sau disputa lor pe banii noștri. (I)”