Când vine vorba de bani, mai ales dacă aceștia provin din pușculița publică, nimeni (aproape) nu prea are chef să vorbească despre criterii de alocare. Și, în general, nimeni nu este dispus să vorbească despre acești bani, în vreun fel. “S-au dat niște bani.” “Este o investiție în viitor, este pentru binele întregii comunități!”, este cam tot ceea ce se transmite, oficial, când au loc astfel de alocări din bugetul public, către diverse asocieri publice sau parteneriate public-privat. Nu dă bine, politico-administrativ, să detaliezi sumele alocate, nemaivorbind despre modul de alocare și resortul care face ca banii să părăsească bugetele publice și să ajungă în bugetele unor entități de drept privat (măcar parțial privat), dar fără un proces de alocare ce este și transparent în mod real. Despre dezbatere de idei, măcar, privitoare la oportunitați și priorități, dacă nu chiar concursuri, unele cu prezentarea a mai multe variante de cheltuire a banilor publici, nici nu are sens să vorbim. “Nu se există”, ca să parafrazăm înțelepciunea colectivă, “de cartier”.
Foto: Chindia Târgoviște la Aninoasa (noiembrie 2022); În afara președintelui CJ DB (centru imagine), la echipă nu a mai rămas niciunul dintre cei surprinși în fotografie, în iulie 2023
La Chindia Târgoviște, momentan cel puțin, se pare că e “robinet deschis” din bugetul Consiliului Județean Dâmbovița. În mai puțin de o lună (perioada iunie-iulie 2023) clubul a încasat de la CJ Dâmbovița suma de 1,4 milioane de lei (aproximativ 285.000 de euro, la paritatea leu-euro a momentului). În luna iunie 2023 ( click mai jos pe link-Valahia Media-pentru detalii) clubul a primit suma de 400.000 de lei, printr-o alocare ce viza mărirea cotizației plătite de CJ Dâmbovița, ca membru în Asociația FC Chindia Târgoviște ( asociație din care, alături de CJ Dâmbovița, mai fac parte Primăria Târgoviște și Universitatea “Valahia” din Târgoviște).
La nici o lună distanță, de momentul în care cotizația anuală plătită de CJ DB se mărea cu 400.000 de lei, aceiași instituție a mai alocat suma de 1 milion de lei, de această dată printr-o hotărâre ce vizează: aprobarea alocării fondurilor publice pentru finanțarea din bugetul județului Dâmbovița a programelor sportive de performanță, sesiunea a II-a 2023.
Foto: captură proiect de hotărâre (aprobat) al CJ Dâmbovița (20 iulie 2023)
Alocarea este încă departe de nevoile actuale (stingerea datoriilor acumulate în trecut, către jucători, în primul rând, vezi mai jos un exemplu, litigiu cu foștii jucători) și, probabil, încă departe și de necesarul financiar actual al echipei ( n.m.- zeci de oameni noi, în club, ce, pe burta goală, nu vor sta la echipă, încă din start. Noul staff de la Chindia trebuind stimulat, măcar parțial, pentru a demara treaba).
Foto: captură lpf.ro ( litigiu între Cătălin Căbuz, fost portar la Chindia Târgoviște și fostul club)
Structura clubului este una extrem de stufoasă, în momentul de față, în vreme ce finanțarea este deprate de ceea ce impune o astfel de organizare.
Foto: 19 mai 2023. Ultimul meci în Superligă, al celor de la Chindia Târgoviște ( inaugurarea noului stadion “Eugen Popescu din Târgoviște)
Pe de altă parte, alocările financiare, din fonduri publice, sunt întrucâtva șmecherești. Precum aceste programe (vezi mai sus) ale CJ Dâmbovița (n.m.– și Primăria Târgoviște are unul similar), prin care sunt date fonduri din bugetul public, pentru susținerea programelor sportive de performanță sportivă (n.m.– unde o fi “performanță” atunci când retrogradezi, adică mai “performanță” de atât este, probabil, doar desființărea entității sportive), programe la care se poate, teoretic, înscrie orice structură sportivă, pentru a primi ajutor financiar, din partea autorității. Dar, la care banii sunt dați, de fapt, pe alte criterii, decât cele ce apar în scripte. Iar încrierile aproape că lipsesc în totalitate (cu excepția câștigătorului, ce este si unic solicitant).
Foto: Sediu CJ Dâmbovița (Arhivă)
Așadar, această modalitate de pompare a banilor publici este departe de ceea ce ar trebui să se întâmple, într-o lume normală. Una în care bugetul oricărei structuri sportive este stabilit anual, extrem de clar. La fel și target-ul de performanță. Ca și tot ce ține de normalitatea finaciar-contabil-administrativă a structurii respective.
În cazul Chindiei, dar nu numai, vorbim de alocări ce au la bază doar principiile: “Cheltuim cât ne dau” și “Le dăm cât credem noi că trebuie, că doar nu dăm de la noi”. Cu alte cuvinte, niciun viitor previzibil, totul depinzând de toanele administrative, ale unei structuri a statului, mai bine zis de ale celui / celor aflați în fruntea acestor entități. persoane ce cheltuie, până la urmă, banii comunității, dar după criterii ce au doar vag legătură cu normalitatea, dacă nu sunt chiar “paralele” cu aceasta.
Metoda s-a dovedit necâștigătoare, chiar la Chindia, în trecutul recent, cu acest fel de alocări de fonduri. Total nepredictibile. Ca și cheltuirea bugetelor avute la dispoziție, un mod de cheltuire ce are, în cel mai bun caz, măcar numeroase pete albe (confidențialități și secrete, unele stipulate legal, cu alte cuvinte norme sub a căror incidență nu este normal să se regăsească și fondurile publice, în cazul în care mult clamata transparență decizională ar fi ceva mai mult decât un slogan electoral).