Cât costă, comunitatea, campania agresivă de promovare a Târgoviștei și a județului Dâmbovița. Milioane de lei cheltuiți doar în ultimele luni

De obicei, atunci când vorbim de evenimente (de orice fel) avem tendința de a vedea doar, să zicem așa, jumătatea plină a paharului. Cu alte cuvinte, “ce ia ochii”, ce “impresionează”, dar fără a mai pune în balanță și costurile , măcar pentru un moment. Bucuria unui eveniment local, de oricare natură, obturează gândirea critică, în cazul celor mai mulți dintre noi. Iar ce nu impresionează este privit, cel mai adesea, cu o parțială îngăduință, reliefată pe deplin de sintagme precum: “Iar o șușă de-a astora de la putere, ce caută voturi”, “bani aruncați pe geam”, fără ca vorba/vorbele, aruncate precum o sentință, să continue cu, poate justificat, alte întrebări de bun simț, precum “cât a costat, totuși?”. Sunt doar câteva dintre reacțiile cele mai întâlnite, în tot cazul. În mod evident, nimic nu poate impresiona (pozitiv) pe toată lumea, iar când vorbim de un eveniment cu participare largă a publicului, din categoria celor ce sunt oferite gratis , lumea are tendința de a se plia pe o concluzie apriori stabilită: “E frumos, or fi furat, dar au și făcut, inclusiv pentru noi aștia mai amărâți, după cum se vede”.

Paradă Târgoviște, Festival BABEL- 10 iunie 2022

Invariabil, indiferent despre ce fel de eveniment vorbim, atunci când un segment al administrației publice organizează ceva gratis, ideea de mai sus, cea cu furatul și oferitul, are prioritate la aplicare ca “ștampilă”. Din păcate, de cele mai multe ori, o astfel de atitudine este și îndreptățită.

În urma unei postări, din pagina de facebook a Valahia Media, am primit mai multe cereri de a prezenta și date exacte (n.m.- despre fonduri), cu privire la un eveniment aflat în desfășurare, respectiv Festivalul BABEL- F.A.S.T., ce are loc la Târgoviște: Iată postarea:

Conform alocării bugetare din luna februarie 2022, Primăria Târgoviște a stabilit un buget ( din banii comunității) de 650.000 de lei pentru Festivalul Babel (ediția 2022). Cu alte cuvinte, 130.000 de euro plățiți de târgovișteni pentru ca acest festival să aibă loc.

Foto- Captură document, Buget alocat teatrului “Tony Bulandra”, din Târgoviște ,în 2022, pentru organizare evenimente. Subliniat roșu- buget festivalul Babel (600.000 de lei credit angajament și 50.000 de lei , credit bugetar)

Absolut toate evenimentele ce au loc la Târgoviște, în organizarea administrației locale, se fac prin intermediul teatrului “Tony Bulandra” (instituție subordonată și finanțată de Primăria Târgoviște). La un total sumar, aproximativ 1 milion de euro anual, bani alocați doar pentru evenimente. Cel mai scump eveniment oragnizat, la Târgoviște, în 2022, este “Crizantema de Aur” ( aproximativ 700.000 de lei, alocare inițială din partea Primăriei Târgoviște), urmat de Festivalul Babel si Zilele Cetății (zilele orașului, doar 500.000 de lei).

La Festivalul Babel suma de aproape 100.000 de lei ( 20.000 de euro) este alocată doar pentru masa servită invitaților ( vezi mai sus, foto, contract atribuire servicii de catering mâncare, la festivalul Babel). Este mult, este puțin? Greu de răspuns obiectiv. Până la urmă sunt banii comunității, de care dispun aleșii comunității (primarul și consilierii locali). Nu se face referendum sau vreo întrebare cu privire la oportunitatea cheltuirii fondurilor (n.m.nici nu ar fi normală o astfel de inițiativă), dar, la fel de adevărat, nimeni nu se grăbește să facă “publicitate” sumelor ce sunt cheltuite la astfel de evenimente ( dintre cei care împart acești bani, evident).

Primăria Târgoviște (sursa foto: Destinatia Anului 2022, concurs organizat de Prima TV)

În altă ordine de idei, sumele înghițite de Festivalul Babel, în cazul de față, exced acest total alocat bugetar inițial, aproape de fiecare dată. Pe de altă parte, argumentul suprem este că promovarea orașului și beneficiile economice de viitor, pentru comunitate, sunt cu mult mai importnate decât aceste sume cheltuite. O afirmație ce este aproape imposibil a fi probată sau contrazisă.Un studiu relevant (aplicat, cu cifre și numere exacte), din acest punct de vedere, nefiind făcut vreodată.

Prefectura și CJ Dâmbovița (sursa foto: Destinația Anului 2022, concurs organizat de Prima TV)

Campaniile de promovare locală sunt însă o constantă a ultimului an, la Târgoviște și în Dâmbovița, iar sumele cheltuite (dacă ar fi să le adunăm) sunt de ordinul sutelor de mii de euro, dacă nu chiar mai mult decât atât. Afirmația nu este deloc exagerată. Iată încă un exemplu.

Ruine, Parcul Mitropoliei Târgoviște (sursa foto: Destinația Anului 2022, concurs organizat de Prima TV )

Atât Consiliul Județean Dâmbovița cât și Primăria Târgoviște au așa numile programe de alocare a fondurilor publice nerambursabile, din bugetele locale (pentru ONG-uri). Programele de acest tip reprezintă doar o forma legală de alocare a unor bani (deloc puțini), către anumite entități (fizice sau juridice), fără prea multe întrebări. Există, foarte adevărat, un caiet de sarcini și un protocol stufos ce trebuie îndeplinit, dar, în esență, lucrurile sunt extrem de simple:

Apropiații, de puterea locală a momentului, solicită niște bani, pentru felurite proiecte personale, dar care sunt trecute și la categoria promovare a administrației publice. De primit, primește cine trebuie, după ce o comisie stabilește dacă sunt îndeplinite criteriile, iar propunerea este eligibilă ( bugetul total pentru astfel de acțiuni este stabilit anual, existând mai multe sesiuni de alocare, în fiecare an). După cum spuneam, legal este în regulă, dar dacă nu porți numele sau insigna de partid care trebuie, niciodată nu ai șanse să obții aceste cadouri din fonduri publice. Se dau bani pentru orice, de la concursuri sportive, la plimbări pe munte sau participări la evenimente de care nu a auzit nimeni. Iar sumele, în unele cazuri, sunt de ordinul a zeci de mii de euro.

De multe ori entitățile, ce primesc cadoul din bani publici, sunt aceleași și la Consiliul Județean Dâmbovița și la Primăria Târgoviște. Spre exemplu, pentru o “excursie” de o persoană pe Himalaya suma dată, cu generozitate, este de 10.000 de euro ( 20.000 de lei CJ Dâmbovița și 30.000 de lei Primaria Târgoviște). Se promovează imaginea județului Dâmbovița și a Primăriei Târgoviște, se spune, prin astfel de inițiative.

Glumind, s-ar putea spune că oricine pleacă într-o vacanță exotică, Bali să spunem, n-ar trebui decât să meargă să ceară o eșarfă cu stema județului Dâmbovița sau a Primariei Târgoviște și să anunțe că promovează imaginea administrației în lume, pentru a putea primi câteva zeci de mii de euro pentru asta. Evident că nu este posibil acest lucru, iar diferența nu este făcută de faptul că peștii din Oceanul Indian sunt mai puțin receptivi la publicitatea dâmbovițeană decât Yak-ul de Himalaya.

Este doar un exemplu, nu neapărat cel mai blamabil. Cum, la fel, nu se poate spune că alocările de acest tip, în totalitate, sunt nejustificabile. Iată mai jos și exemplele (documentele):

Alocări fonduri nerambursabil CJ Dâmbovița (finalul lunii mai 2022). De citit și justificarea alocării.
Aloicări nerambursabile Primăria Târgoviște, iunie 2022

O privire , fie doar fugară, peste tabelul cu alocări, de mai sus, va aduce cititorului “satisfacția” să descopere că aceleași entități, în unele cazuri, beneficiază de cadourile financiare și de la CJD și de la Primăria Târgoviște. Aproximativ 700.000 de lei au oferit, împreună, din banii publici, Primăria Târgoviște și CJ Dâmbovița, doar în ultimele două săptămâni.

Bani pentru promovare, în cea mai mare parte, după cum se specifică și la criteriile de alocare. Ar mai fi ceva de spus?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *