Campania electorală pentru alegerile “prezidențiale” din România este în plină desfășurare și, la aproximativ 10 zile de la debutul oficial al acestei, au început să apară și primele date exacte în ceea ce privește cheltuielile electorale. Unele fără precedent, cel puțin în ceea ce privește unul dintre candidați.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) este cea care “contabilizează” cheltuielile de campanie ale competitorilor electorali. Acestea, cheltuielile adică, fiind adăugate în tabelele AEP (informații publice), pe măsură ce competitorii electorali, de obicei partidele politice din spatele candidaților, le furnizeză Autorității Electorale (n.m.- este o obligație legală), până spre finalul campaniei electorale.

Sursa: Captură www.roaep.ro
În cazul “prezidențialelor”, până aproape de 23 noiembrie 2024. Tot AEP contabilizează și cheltuielile competitorilor politici pentru campania electorală în ceea ce privește “parlamentarele” dar, în acest caz, până acum – 4.11.2024-, nu există date disponibile (n.m.- nu însemnă că nu au fost antamate cheltuieli, ci doar că nu au fost furnizate datele și către AEP, până acum).
Cum doar pentru “prezidențiale” există date disponibile, momentan (la capitolul cheltuieli) iată, așadar, cum se prezintă acestea, datele fiind, după cum aminteam, doar o poză a momentului, nicidecum unele finale (click, mai jos, pe download, pentru lectura completă a tuturor cheltuielilor din campania electorală pentru prezidențiale).

Sursa foto: captură pagină facebook (PSD Dâmbovița)
De departe, se poate observa că Marcel Ciolacu, candidatul celor de la PSD, beneficiază de o finanțare a campaniei electorale mult mai substanțială decât a contracandidaților săi. Iar această afirmație nu este decât un eufemism, diferențele fiind, în realitate, colosale, între sumele cheltuite de adversarii lui Marcel Ciolacu și candidatul PSD. De fapt, nu doar între Marcel Ciolacu și oricare dintre candidați, ci și între Marcel Ciolacu și toți ceilalți la un loc. Practic, social-democrații au folosit resurse “fără număr”, pentru a inunda piața electorală românească cu materiale promoționale, de campanie electorală.

Sursa foto: captură pagina facebook USR Dâmbovița
Spre exemplu, USR a cheltuit, pentru Elena Lasconi, aproximativ 143.000 de lei (n.m.- până acum), cea mai mare parte a banilor fiind pentru “broșuri, pliante, materiale de propagandă tipărite”, mai exact 97.000 de lei.

Sursa foto: Pagina facebook, AUR Dâmbovița
La AUR, pentru candidatul George Simion, s-au cheltuit, tot până acum, aproximativ 1,4 milioane de lei, cea mai mare sumă, aproximativ 541.000 de lei, fiind alocată pentru “producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online”.

Sursa foto: Captura pagina de facebook PNL Dâmbovița
La PNL, tot doar până la acest moment; sunt anunțate cheltuieli electorale, pentru campania lui Nicolae Ciucă, de doar 500.000 de lei. În aceasta sumă fiind incluse de la vestimentația oamenilor din campanie, până la plata mandatarilor financiari și a asistenței juridice. Aproape sigur, și în acest caz, cheltuielile vor crește spectaculos, în perioada următoare.

Sursa: Captură www.roaep.ro, Subliniat (roșu) cheltuieli efectuate de PSD, peste 11 milioane de lei, doar pentru vestimențație
PSD-ul, în schimb, a aruncat, încă din debutul campaniei electorale, cu banii. Sunt zeci de milioane de lei cheltuite de social democrați, în doar primele zile de campanie electorală, pentru Marcel Ciolacu.

Sursa foto: captură www.termene.ro
Spre exemplu, doar la capitolul “vestimentație” (cel mai probabil pentru oamenii ce participă în campania electorală stradală) s-au cheltuit peste 11 milioane de lei. Contractul este atribuit unei firme din județul Olt, Dinamic Prodcom SRL, o firmă ce are ca obiect principal de activitate… comerțul și cultivarea cu / de cereale (conform www.termene.ro).

Sursa foto: PSD Dâmbovița/ Facebook
Un alt capitolul incredibil, din perspectiva dimensiunii cheltuielii, este cel al fondurilor alocate pentru reclame în mediul online, pentru candidatul Marcel Ciolacu. Nu mai puțin de 6,793 milioane de lei (peste 1,3 milioane de euro) a cheltuit PSD-ul pentru reclame în online. Suma este uriașă, iar asta se și vede, întregul internet fiind sufocat de reclame pentru candidatul Marcel Ciolacu.

Practic, social democrații “confiscă”, în aceste momente, întreg spațiul public, printr-o campanie agresivă de promovare a propriului candidat la alegerile “prezidențiale”. Putându-se spune, fără teama de a greși, că social democrații pun toate resursele la bătaie, pentru victoria în alegerile prezidențiale. De multe ori, cel mai probabil, diferențele dintre resursele private și cele ale statului, adică fondurile tuturor, pe care din postura de titulari ai Guvernului ( PSD-ul și Marcel Ciolacu) le gestionează tot social democrații, fiind de-a dreptul insesizabile. Dacă nu chiar inexistente.

2 Replies to “Cât costă campania pentru “prezidențiale”? Pentru un candidat s-a cheltuit mai mult, de câteva ori, decât pentru toți ceilalți la un loc!”