Din dimineața zilei de 13 aprilie (n.m. ora 5.00) transportul public de la Târgoviște a intrat într-o “nouă eră”. Cel puțin așa se spune și se transmite. Administrația locală a implementat o prima parte a unui proiect ce beneficiază de finanțare din fonduri europene ( pentru mai multe detalii click aici–Valahia Media). Proiectul, demarat prin 2017, a ajuns doar la o primă parte de finalizare, respectiv achiziția de autobuze. O primă parte din proiectul de aproximativ 122 de milioane de lei.
Din 13 aprilie 2021, 28 de autobuze ( Mercedes Benz Citaro Hibrid) au înlocuit parcul auto vechi, de care dispunea societatea de transport public de la Târgoviște ( n.m. o istorie complicată și aici, deoarece a fost pe rând vorba de un transportator privat, iar apoi serviciu de transportul public a fost delegat către o societate înființată de Primăria Târgoviște, pentru amănunte tot în articolul amintit anterior).
Trecând peste acest aspect, este demn a fi precizat faptul că proiectul mare ( de 122 de milioane de lei) este încă departe de finalizare. Mai precis acesta se va finaliza “în aproximativ 24 de luni de acum înainte” ( declarație Daniel Cristian Stan, primar Târgoviște, în data de 13 aprilie 2021). Proiectul, ce dispune de finanțare din fonduri europene, mai presupune reabilitarea unor importante artere rutiere din Târgoviște ( Bulevardul “Mircea cel Bătrân”, Bulevardul “Carol I”, “Strada Gării”, Strada “Lt.Stancu Ion”, etc). Crearea unui sistem de e-ticketing (eliberare electronică de bilete, în stațiile pentru transportul în comun), reamenajarea statiilor de așteptare pentru transportul în comun, crearea unui depou, pentru noul parc auto, etc. Cert este că proiectul este încă departe de finalizare.
Trecând însă și peste acest aspect, ca și peste laudele (n.m. poate meritate) ce nu mai contenesc, la adresa fracțiunii de proiect ce a fost implementată (achiziția celor 28 de autobuze, ce vor deveni 40 până la sfârsitul anului), ca și peste prețul de achiziție al acestor autobuze (ceva mai ridicat ca în alte părți) un amănunt, ce merită a fi menționat, este cel legat de cât de “ecologic” a devenit transportul în comun de la Târgoviște.
Se spune, chiar foarte des, că noile achiziții (autobuzele) asigură, de acum înainte un transport ecologic la Târgoviște. De fapt ,afirmația este, eufemistic vorbind, doar o metaforă. Noile autobuze sunt departe de ceea ce ar presupune un transport ecologic ( ce exclude folosirea/arderea combustibililor fosili). Noile autobuze de la Târgoviște folosesc tot un motor cu ardere internă, pe bază de motorină. În plus, este adăugat și un motor electric. Fără a intra în prea multe amănunte tehnice, iată ce spune producătorul:
Funcția de bază a autobuzului Citaro hibrid este ușor de conceput: motorul electric în formă de disc și construit foarte robust este integrat între motorul cu ardere internă și cutia de viteze automată. Acesta lucrează, între altele, ca generator la încetinirea autobuzului și transformă energia cinetică în curent – la frânare și la întreruperea accelerării. Curentul produs este stocat ca energie electrică. Fără tehnologia hibridă, această energie obținută în faza de recuperare s-ar pierde – modelul Citaro hibrid o utilizează, economisind. Imediat ce autobuzul pornește de pe loc, motorul electric ajută agregatul diesel sau pe gaz metan cu cuplul său – așa-numita fază Boost. Astfel, motorul cu ardere internă trebuie să consume mai puțină putere la pornire, economisind combustibil. Suplimentar, motorul electric asistă funcționarea la ralanti. Acest lucru îmbunătățește randamentul motorului cu ardere internă și contribuie la un consum de combustibil redus semnificativ și astfel la emisii reduse.
Toate amănunte tehnice pot fi regăsite aici( click link)
Prcatic, conform unor studii independente, tehnologia folosită (motor hibrid- cu ardere internă, clasic, și motor electric), în funcție de producător, reduce cantitatea de noxe, eliberată în atmosferă, cu un procent de 45%- 18 %, în comparatie cu versiunile clasice ( ce folosesc motorină). Un mijloc de transport, cu adevărat ecologic (cel electric) este însă ceva mai scump, fiind necesare și statii de încărcare, pentru acest tip de motoare, deci o cheltuială suplimentară. Așadar, la Târgoviște, cele 28 de autobuze, ce momentan asigură transportul în comun, NU sunt ecologice, ci doar poluează mai puțin, decât ce se întâmpla până acum. Acest lucru, evident, că nu poate schimba realitatea. Și anume aceea că este un pas înainte. Dar, deocamdată, doar un pas. Mai sunt încă mulți de făcut, până la ceea ce ar putea fi un transport ECO, la Târgoviște. Dacă va fi.
1 Reply to “Autobuze noi (28) pe străzile din Târgoviște. Cât de “ecologice” sunt”